한국문예비평연구
- Issue 60
- /
- Pages.261-284
- /
- 2018
- /
- 1226-7627(pISSN)
DOI QR Code
‘The talent’ of a Large corporation group and 'The qualities' in self-reflection writing - A Study on 'Creative(challenge)' in the Self-introduction letter to Employment and reflection -
대기업 집단의 ‘인재상’과 자기 성찰 글쓰기에서의 ‘자질(資質) ’- 취업용 자기소개서와 성찰용 자기소개서의 ‘창의(도전)’에 대하여
Abstract
'Creativity' and 'challenge' are the most important skills that collegestudents preparing for employment should reveal in theirSelf-introduction letter. 'Creativity' and 'challenge' are the mostimportant talent that college students preparing for employment shouldreveal in their Self-introduction letter. Creativity (challenge) has beenregarded as distinct from work and self-reflection. As a result, theprocess of writing 'self introduction letters' in college writing is alsobiased. However, there is no separate 'creative' for the talent of Largecorporation group. 'Creativity' as a qualification required for collegestudents is common in that they point to the ability to discoverproblems, draw solutions, and execute them. Therefore, there is a needfor a method of teaching self-maturity through problems arising fromself-problems. As a method for this, we formulate the creation stagesheet of 'problem finding - problem response - behavior - resultanalysis’ Then, present the 'Creation narrative' sheet to students andhave them write it. The 'Creation narrative' sheet sets 'I' as aproblematic individual. Through this, I find the problem first with theoriginal idea of 'I', which is different from the conventional one, andcreate my own story as being a step in the process of responding tothe problem. Let students focus on 'creativity' as the qualities thatoriginated from me. Then, select the "creativity" of a large corporation group of talent who meets this requirement. Through this, studentsovercome the 'I don’t have' in the self-introduction letter, which used tobe one of the problems of writing self-introduction. Also, the 'creative'as the most important talent of the group of large corporations shouldbe prepared in a step-by-step manner without staying in a vague state.
취업을 준비하는 대학생들이 자기소개서를 통해 밝혀야 하는 자신의 자질 중 가장 중요한 것이 ‘창의’와 ‘도전’이다. 취업에서 의미하는 창의(도전)와 자기 성찰로의 그것은 별개의 것으로 간주되어 왔다. 이에 따라 대학 글쓰기 과정에서 ‘자기’를 발견하는 것으로의 글쓰기도 이원화 되어 있는 경향이 강하다. 그러나 대기업 집단의 인재상의 ‘창의’가 별도로 존재하는 것은 아니다. 대학생들에게 요구되는 자질로서의 ‘창의’는 ‘문제를 발견하고 해결책을 도출하고 실행하는 능력을 지시한다는 점에서 공통된다. 따라서 ’자기 문제‘로부터 비롯된 문제를 통해 자기 성숙의 과정을 밟게 하는 교수법이 필요하다. 이를 위한 방법으로 ’문제 발견- 문제 대응 – 행동- 결과 분석‘의 창의 생성 단계별 시트를 구체화한다. 그리고 ’창의 서사화‘ 시트를 학생들에게 제시하고 작성하게 한다. ’창의 서사화‘ 시트는 ’나‘를 문제적 개인이라는 존재로 설정한다. 이를 통해 통념과 차이를 가진 ’자기‘의 독창적 생각을 통해 문제를 선취하고 그것에 적극적으로 대응하는 과정을 밟는 존재로서의 자기 이야기를 작성하게 한다. 학생들이 ’나‘로부터 비롯된 자질로서의 ’창의‘를 중심으로 삼게 한다. 그리고 이에 부합하는 대기업 집단 인재상의 ’창의‘를 선택하도록 한다. 이를 통해 대학생들은 기존 자기 소개서 쓰기 문제 중의 하나였던 자기 소개서에 ’자기 없음‘을 극복할 수 있도록 한다. 또한 대기업 집단이 가장 중시하는 자질로서의 ’창의‘를 막연한 상태에 머물지 않고 단계별로 구체적으로 준비하게 한다.
Keywords