Study on Tragic Characteristic in Lope's Drama La estrella de Sevilla

로뻬의 연극 『세비야의 별』에 나타난 비극성 연구

  • Received : 2018.02.10
  • Accepted : 2018.03.01
  • Published : 2018.03.30

Abstract

La estrella de Sevilla, is a representative masterpiece of the Golden Age of Spain, and is a tragic work of Lope de Vega, who was a representative drama writer living in the 17th century. However, regardless of its great literary value, there are insufficient researches on this drama even in Spain, due to several controversies surrounding the truth about Lope's creation. Here, this research concretely investigated the tragic characteristic of this drama, by largely dividing it into the viewpoint of Aristotle and Shakespeare. Thanks to the noble social status of the characters and proper dialogue of the hero Sancho Ortiz in trouble, there seems to be no problem in performing the cathartic function that Aristotle mentioned regarding the work in his review. However, there are a few problems in the aspect of the 'hero's free will to resist the absolute fate,' which is fundamentally the essence of the associated Aristotelian tragedy. Because, there's no Hamartia in this drama, the core mechanism that forms the absolute fate, makes the statement that accordingly, no absolute fate or irresistible force of destiny is established. Rather, the tragic characteristic of this drama can be more properly investigated from the viewpoint of Shakespeare. As noted differently from Aristotle, Shakespeare considered that the tragic characteristic came from the hero's characteristic. According to him, tragedy starts from the hero's value view and personality, instead of the external factors such as an absolute fate. Actually, Busto's death and separation between Sancho Ortiz and Estrella, two tragic affairs of La estrella de Sevilla, were caused by the crooked selfishness of King Sancho IV, who abused his authority, and Sancho Ortiz' excessively blind loyalty to the King, rather than the irresistible event. In conclusion, in light of a lethargic and hopeless situation, with no eventual choice of options before the injustice of absolute power, is must have been a significant tragedy for the audience, witnessing the play's tragic ending.

황금세기 스페인 연극의 대표적 걸작으로 평가되는 "세비야의 별"은 17세기의 대표적인 극작가인 로뻬의 비극작품이다. 그러나 이 연극은 뛰어난 작품성에도 불구하고 로뻬의 창작 진위 여부를 둘러싼 여러 논란들로 인해 스페인에서도 작품 자체에 대한 본격적인 연구는 그리 많이 이루어지지 않았다. 이에 본 연구에서는 이 연극이 가지고 있는 비극성을 크게 아리스토텔레스적 관점과 셰익스피어적 관점으로 나누어 구체적으로 살펴보고자 한다. 이 연극은 주인공들의 고귀한 사회적 신분이나 남자주인공 산초 오르띠스의 고뇌하는 적절한 대사 등 덕분에 아리스토텔레스가 말하는 카타르시스적 기능을 수행하는 데에는 별 문제가 없어 보인다. 그러나 아리스토텔레스적 비극의 핵심적 본질인 '절대적 운명에 저항하는 주인공의 자유의지'의 측면에서는 다소 문제점이 발견된다. 이 연극에는 절대적 운명을 형성하는 핵심적 장치인 하마르티아가 부재하고, 이에 따라 절대적 운명이나 운명의 불가항력성이 설정되어있지 않기 때문이다. 오히려 이 연극이 지닌 비극성은 셰익스피어적 관점에서 좀 더 온전하게 규명되어질 수 있다. 아리스토텔레스와 달리 셰익스피어는 비극성을 주인공의 성격으로부터 비롯된 것이라고 여긴다. 즉 절대적 운명과 같은 외부적 요인이 아닌 주인공 자신의 가치관과 성격으로부터 비극이 시작된다는 것이다. 실제로 이 연극의 두 가지 비극적 사건인 부스또의 죽음과 산초 오르띠스와 에스뜨레야의 이별은 불가항력적인 사건이라기보다 전횡을 휘두른 국왕 산초 4세의 비뚤어진 이기심과 욕망, 그리고 산초 오르띠스의 국왕에 대한 지나치게 맹목적인 충성심으로 인해 비롯된 것이라 할 수 있다. 즉, 절대적 권력의 부당함 앞에 궁극적으로 할 수 있는게 아무것도 없다는 무기력한 상황 그리고 이로 인한 절망감이야말로 이 연극의 비극적 결말을 목격하며 관객들이 느꼈을 비극적 감정인 것이다.

Keywords