Journal of Intellectual Disabilities (지적장애연구)
- Volume 20 Issue 1
- /
- Pages.61-90
- /
- 2018
- /
- 2733-9211(pISSN)
- /
- 2733-922X(eISSN)
DOI QR Code
Analysis of smart phone application type and function support needs in urban social activity of students with developmental disabilities
발달장애 학생의 도시 사회활동 상황에서 스마트폰 애플리케이션 유형과 기능 지원 요구 분석
- 김창배 (경동대학교 중등특수교육과)
- Published : 20180300
Abstract
The purpose of this study is to investigate the functions of smart phone application types and types needed for social activities of students with developmental disabilities through analysis of smart phone usage in social activities of students with developmental disabilities. The subjects of the study were four students with developmental disabilities at special schools. We extracted the social activities necessary for social life through analyzing the level and characteristics of the students and the living environment of the residential centered community of the students. We analyzed the types of smart phone applications that could support this social activity, and selected applications that are appropriate for the type of application and are currently being developed. We applied the application to the students with developmental disabilities by applying them to the social activities for 4 months. Research shows that smart phone application types require different types of applications in areas such as communication, mobility, safety, and activity support. The results of this study are as follows: smart phone desktop function with sensible simple form, function to be selectively used for communication, mobile support function with various voice and markers, safety support function to inform the current position and situation Etc. should be added to the present function.
이 연구는 발달장애 학생의 사회활동 상황에서 스마트폰 활용에 대한 분석을 통하여 발달장애 학생의 사회활동에 필요한 스마트폰 애플리케이션의 유형과 유형에 따른 기능을 찾아보고자 하였다. 특수학교에 재학하고 있는 발달장애 학생 4명의 수준 및 특성과 학생의 거주지중심 지역사회의 생활환경 분석을 통하여 사회생활에 필요한 사회활동을 추출하였다. 이 사회활동을 지원할 수 있는 스마트폰 애플리케이션 유형을 분석하고 애플리케이션 유형에 적절하고 현재 개발되어 있는 애플리케이션을 선정하였다. 애플리케이션의 지원을 발달장애 학생에게 4개월간 사회활동 상황에 적용하여 요구하는 기능을 분석하였다. 연구 결과 의사소통, 이동, 안전, 활동 지원 등의 영역에서 다양한 유형의 애플리케이션을 요구하고 있는 것으로 나타났다. 현재 애플리케이션 기능에 감각을 통하여 주의집중 할 수 있는 단순한 형태의 스마트폰 바탕화면, 선택적으로 의사소통에 활용할 수 있는 기능, 다양하게 음성 및 표식으로 지원하는 이동 지원 기능, 현재의 위치와 상황을 보호자에게 알리 수 있는 안전지원 기능 등 추가할 다수의 기능이 분석되었다.