DOI QR코드

DOI QR Code

Abstract Effectiveness of Client Violence Prevention Education Program for Practitioners at Senior Welfare Centers : Using a Nonparametric Conditional Two-Step Comparison Analysis of the Change Rate

노인복지관 종사자를 대상으로 한 클라이언트 폭력예방교육 프로그램의 효과성 연구 : 변화율에 대한비모수적 조건부 2단계 비교 분석의 활용

  • 권자영 (세명대학교) ;
  • 문영주 (동아대학교)
  • Published : 20180000

Abstract

The purpose of this study is to test the effectiveness of client violence(CV) prevention education program. The program was held for 15 practitioners at 'S' Senior Welfare Center for once a week for 2 hours and 4 sessions from 28 Jan to 25 Feb 2016. The control group consisted of 15 practitioners at'B'Senior Welfare Center. Data was collected using a non-equivalent control group pretest -posttest comparison design. In order to test the effectiveness of program, we conducted a nonparametric conditional two-step comparison analysis on the rate of change in preparedness against CV, self-confidence during the process of responding to CV, knowledge on CV prevention and response, ability to respond to CV, and self-efficacy. The first step, a Wilcoxon signed ranks test, showed the treatment group's statistically significant change compared to the control group in preparedness against CV, self-confidence during the process of responding to CV, and knowledge on CV prevention and response. The second step, Mann-Whitney rank-sum test, showed the treatment group's statistically significant change compared to the control group in ability to respond to CV and Self-efficacy. The research findings suggest practical implications and recommendations for CV prevention education program in the social work field.

본 연구는 클라이언트 폭력 예방교육 프로그램의 효과성을 검증하는데 목적이 있다. 이를위해 2016년 1월 28일부터 2월 25일까지 서울의 S노인복지관 종사자를 대상으로 주 1회, 2시간, 총 4회 프로그램을 실시하였다. 통제집단으로는 경기도 B노인복지관의 종사자를 활용하였으며 실험집단과 통제집단 각각 15명이었다. 본 연구에서는 프로그램의 효과성을 검증하고자 비동일통제집단 전후 비교 설계로 자료를 수집하였으며, 클라이언트 폭력에 대한 준비, 대처자신감, 예방 및 대처지식, 대처역량, 자기효능감의 변화율에 대한 비모수적 조건부 2단계 비교분석을 실시하였다. 1단계 Wilcoxon 부호순위 검증을 실시한 결과, 실험집단이 통제집단에 비해 클라이언트 폭력에 대한 준비, 대처자신감, 예방 및 대처지식에서 통계적으로 유의한 변화가 있음이 확인되었다. 2단계 Mann-Whitney 순위합 검증을 실시한 결과, 실험집단이통제집단에 비해 클라이언트 폭력에 대한 대처역량, 자기효능감에서 통계적으로 유의한 변화가 있음이 확인되었다. 이러한 연구결과를 바탕으로, 클라이언트 폭력 예방교육 프로그램의 실천적 함의와 시사점을 도출하였다.

Keywords