The Journal of Special Children Education (특수아동교육연구)
- Volume 20 Issue 3
- /
- Pages.271-291
- /
- 2018
- /
- 1229-8301(pISSN)
- /
- 2733-8398(eISSN)
DOI QR Code
Kindergarten Teachers' Perceptions on Classroom-wide Positive Behavior Support Strategies: Importance-Performance Analysis
학급차원의 긍정적 행동지원 전략에 대한 유치원 교사의 인식: 중요도와 실행도 분석
Abstract
Purpose: The purpose of this study was to investigate the perceptions of kindergarten teachers on classroom-wide positive behavior support strategies. Method: A total of 94 kindergarten teachers participated in the study, and the survey data were analyzed with descriptive statistics, paired-t test, and IPA analysis. Results: The results of this study showed that the differences between kindergarten teachers' perceived importance and performance were statistically significant. In addition, categories in the first quadrant were expectations defined, expectations taught, responses to behaviors, and organized and predictable environment. Categories in the third quadrant were monitoring and decision making, management, and support. Category in the fourth quadrant was family involvement. Conclusion: Based on the results of the study, the study discussed how to activate classroom-wide positive behavior support strategies in kindergarten.
연구목적: 이 연구의 목적은 학급차원의 긍정적 행동지원 전략에 대한 유치원 교사의 인식에 대해 알아보고자 하였다. 연구방법: 전국 각 지역에 있는 총 94명의 유치원 교사를 대상으로 설문조사를 실시하였고, 기술통계, 대응표본 t 검증, IPA 분석을 통하여 연구 결과를 분석하였다. 연구결과: 연구 결과 학급차원의 긍정적 행동지원 전략에 대한 유치원 교사의 중요도와 실행도 인식 차는 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 그리고 기대행동 정의하기, 기대행동 교수하기, 적절한 행동과 문제행동에 대해 반응하기, 조직적이고 예측 가능한 환경 구성하기 범주는 1사분면에 위치하였고, 점검하기 및 의사결정하기, 관리, 지원 범주는 3사분면에 위치하였으며, 가족참여 범주는 4사분면에 위치하였다. 결론: 연구결과를 토대로 하여 유치원 현장에서 학급차원의 긍정적 행동지원 전략을 활성화하는 방안에 대해 논의하였다.
Keywords