DOI QR코드

DOI QR Code

Metaphor Analysis of Pre-service Teachers concerning Happiness of People with Disabilities

장애인의 행복에 관한 예비교사들의 메타포 분석

  • Published : 20180000

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to examine the pre-service teachers' perception of the happiness of people with disabilities through metaphor analysis and to provide basic data for the happy life of people with disabilities. Method: A sample of students at P college in Pusan, Korea, was sampled for convenience, and metaphorical expression and its meaning were calculated. Results: The 103 metaphors were reclassified into similar terms to reduce to 55 representative metaphors, and the representative metaphor was categorized by semantics. It was categorized as 'Coexistence without prejudice', 'Equal joy', 'Indispensable rights', 'Future to be fulfilled', 'Independent subject', and as a result of examination, there were differences in metaphor according to demographic variables. There was no meaningful result. Results & Conclusion: In this study, the pre-service teachers' subjective perception about the happiness of the handicapped was examined, and as a basic data for the more successful integrated education, the suggestion was provided to seek support for strengthening the pre-service teacher capacity.

연구목적: 본 연구는 예비교사들의 장애인 행복에 관한 인식을 메타포 분석을 통해 살펴보고 장애인의 행복한 삶을 위한 기초자료를 마련하고자 하였다. 연구방법: 부산의 P 대학에 재학 중인 사범대 학생들을 대상으로 편의 표집하여 은유적 표현과 그 의미를 산출하도록 하였다. 연구결과: 103개의 산출된 메타포를 의미가 유사한 용어로 재분류하여 55개의 대표 메타포로 축소·분류하였고, 대표 메타포를 다시 의미중심으로 범주화 한 결과 5가지 주제로 구성되었다. '편견 없는 공존', '동등한 기쁨', '필수불가결한 권리', '이루어야할 미래', '독립적인 주체'로 범주화되었고, 연구 대상자들의 인구통계학적 변인에 따라 메타포에 차이가 있는지 살펴본 결과 통계적으로 의미있는 결과가 나타나지 않았다. 결론: 본 연구를 통해 예비교사들의 장애인의 행복에 대한 주관적 인식을 살펴보고 이를 토대로 보다 성공적인 통합교육을 위한 기초자료가 되어 예비교사 역량 강화를 위한 지원을 모색하는데 그 시사점을 제공하였다.

Keywords