학습자중심교과교육연구 (The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction (JLCCI))
- 제18권15호
- /
- Pages.917-936
- /
- 2018
- /
- 1598-2106(pISSN)
- /
- 2671-776X(eISSN)
DOI QR Code
고등학생의 공감적 학교공동체 역량, 공동체의식및 삶의 만족도 간의 구조적 관계
Structural Relationship among High School Student s Empathetic School Community Competency, Sense of Community, and Subjective Wellbeing
- 발행 : 20180800
초록
본 연구의 목표는 고등학생의 공감적 학교공동체 역량, 공동체의식 및 삶의 만족도 간의 구조적 관계를 탐색하는 것이다. 이를 위해 부산, 울산, 경남, 전남에 재학 중인 고등학생 608명의 자료를 2018년 1월 3일부터 2월 28일까지 수집하여 모형의 적합도와 변인들 간의 관계를 구조방정식으로 분석하였으며, 연구결과 공감적 학교 공동체 역량, 공동체의식 및 삶의 만족도 간의 구조모형은 적합한 것으로 규명되었 다. 변인 간의 직·간접 관계에 대한 분석결과 공동체의 기초역량은 공동체의 공감역 량에, 공동체의 공감역량은 공동체의식에, 공동체의 공감역량과 공동체 의식은 삶의 만족도에 직접 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편 공동체의 기초역량은 공동체 의식과 삶의 만족도에, 공동체의 공감역량은 삶의 만족도에 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 바탕으로 고등학생의 삶의 만족도를 높이기 위해 공감적 학교공동체 역량과 공동체의식을 함양하기 위한 교육적 실천의 필요성을 제안하였다.
The purpose of this study is to explore the structural relationship among high school students empathetic school community competency, sense of community, and subjective wellbeing. For this purpose, the data of 608 high school students in Busan, Ulsan, Gyeongnam, and Jeonnam were collected, and the relationship among the model s fitness and the variables was analyzed by structural equation model. The results showed that the relationship among empathetic school community competency, sense of community, and subjective wellbeing was identified as suitable. The results showed that the basic competency of community directly affected the empathy of community, the empathy of community and the sense of community directly affected the subjective wellbeing. On the other hand, the basic competency of community indirectly affected the sense of community and the subjective wellbeing, and the empathy of community indirectly affected subjective wellbeing. Based on the results, we suggested the necessity of empathetic school community competency and the sense of community to improve the level of high school students' subjective wellbeing.
키워드