An Analysis on the Trend of Studies on Safety Education of Infant-Early Childhood Teachers

영유아 교사의 안전교육에 대한 연구동향 분석

  • 김현자 (두원공과대학교 유아교육과) ;
  • 이영 (숭실대학교 원경평생교육원)
  • Received : 2018.10.30
  • Accepted : 2018.12.26
  • Published : 2018.12.31

Abstract

The purpose of this study was to analyze the trends in the studies on safety education of infant-early childhood teachers in order to provide basic data for a variety of studies in the field of child education. We consulted a total of 59 dissertations and journals articles on the safety education of infant-early childhood teachers published from 2008 to 2018. Our results were as follows: First, we found that the largest number of studies concerned safety awareness, followed by status and awareness, safety actions, safety education analysis, safety accidents and countermeasures, emergencies, development of programs, and teacher education. Second, we found that the most popular targets were child-care of teachers, followed by teacher-trainees, and center directors. Third, among the types of studies, we found that investigative quantitative studies were the most prevalent, followed by correlational studies, qualitative studies, and experimental studies. In terms of methods of gathering data, we found that questionnaires were the most commonly used, followed by qualitative studies, literature reviews, qualitative/quantitative studies, and quantitative literature reviews.

Keywords

References

  1. 김소윤, 김유진 (2015). 보육교사의 안전교육 실태 및 교사인식과 요구, 아시아아동복지연구, 13(4), 89-103
  2. 김은희, 유준호 (2013). 유아안전에 대한 연구동향 분석. 열린유아교육연구, 18(3), 259-286.
  3. 김정훈 (2010). 국공립,민간보육시설 안전사고 실태에 대한 차이분석. 유아교육.보육복지연구, 14(3), 177-196
  4. 김혜금 (2011). 유아의 상해위험행동 발달. Family and Environment Research, 49(6), 39-46.
  5. 김혜금 (2016). 유아교사를 위한 안전교육 모듈 개발, 생태유아교육연구, 15(4), 135-167.
  6. 서혜전, 안소영 (2017). 어린이집 및 유치원에서의 안전교육에 대한 연구동향 분석 - 2000-2017년 국내논문을 중심으로 -. 방과후아동지도연구, 14(1), 1-18.
  7. 안현아, 곽승주 (2017). 영유아안전에 대한 국내 학위논문 및 학술지 연구동향 탐색: 1995년-2015년 연구를 중심으로.. 어린이미디어연구, 16(3), 355-382.
  8. 이명환 (2009). 유아안전교육의 연구동향 분석. 교육의 이론과 실천, 14(3), 75-98.
  9. 이선미, 조민순 (2010). 보육교사의 응급상황에 따른 처치방법에 대한 실태연구. 미래유아교육학회지 17(4). 55-80
  10. 이효정, 노희연, 김성숙 (2007). 유아수학교육 연구동향분석-1996-2006년 학술지 논문을 중심으로. 한국영유아보육학, 50, 205-227.
  11. 조미경, 전유영, 김주후 (2018). 유아교사가 인식한 응급상황 대처방법과 지식-실행수준 간 차이분석. 열린유아교육연구, 23(2), 221-245
  12. 조숙영, 원혜경 (2015). 유아 안전교육 관련 내용 분석: 5세 누리과정 교사용 지도서를 중심으로. 열린유아교육연구, 20(6), 155-178.
  13. 한민경, 김수향 (2012). 유아교육기관에서의 자연재해 안전교육 실태 및 교사의 인식분석. 유아교육학논집, 16(1), 135-162
  14. Miller, T. R., & Galbraith, M.(1995). Injury prevention counseling by pediatricians: A benefit-cost comparison. Pediatrics, 96(1), 1-4.
  15. Morrongiello, B. A., Klemencic, N., & Corbett, M.(2008). Interactions between child behavior patterns anf parent supervision: Implication for children's risk of unintentional injury. Child Development, 79(3), 627-638. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2008.01147.x
  16. 행정안전부(2016). 생애주기별안전교육지도 http://kasem.safekorea.go.kr/ptl/fms/main.do?&menu_pk=M016300&menu_key=map