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Content Analysis on the Curriculum Achievement Standards in the Software·Mathematics·Science Convergence Teaching and Learning Material

SW·수학·과학 융합형 교수·학습 자료에 나타난 교육과정 성취기준 내용 분석

  • 정웅열 (일산국제컨벤션고등학교) ;
  • 이영준 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2018.07.13
  • Accepted : 2018.09.19
  • Published : 2018.09.30

Abstract

In order to cultivate human resources to live in the 4th industrial revolution era, software (SW) education became mandatory in the 2015 revised curriculum. Furthermore the science mathematics informatics education promotion law was enacted to emphasize the importance of software convergence education. Therefore, it is necessary to study how to converge and educate mathematics and science with software education to solve problems in real life and various disciplines. This study is to find the directions and effectiveness of software convergence education through content analysis of the software mathematics science convergence teaching and learning materials, which are recently developed and distributed by the Ministry of Education et al. The results of this research are expected to suggest implications to future researches about software, mathematics and science convergence education.

제4차 산업혁명 시대를 살아갈 인재를 양성하기 위해 2015 개정 교육과정을 통해 소프트웨어(SW) 교육이 필수화 되었고, 소프트웨어 융합을 강조하는 과학 수학 정보 교육 진흥법이 제정되었다. 따라서 실생활 및 다양한 학문 분야의 문제 해결을 위해 소프트웨어와 수학, 과학을 어떻게 융합하여 교육해야 하는지에 대한 체계적인 연구가 필요하다. 본 연구에서는 최근 교육부 등이 연구 개발하여 전국의 중 고등학교에 보급한 SW 수학 과학 융합형 교수 학습 자료에 대한 내용 분석을 통해 소프트웨어 융합 교육의 방향성과 효과성을 탐색하고자 한다. 이러한 연구가 향후 SW, 수학, 과학 융합 교육에 대한 시사점을 제공할 수 있을 것이라 기대하기 때문이다.

Keywords

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