DOI QR코드

DOI QR Code

Pre-service Special Teachers' Knowledge about ADHD

예비 특수교사의 ADHD에 대한 지식정도

  • 강민채 (중부대학교 초등특수교육과)
  • Received : 2018.08.07
  • Accepted : 2018.08.28
  • Published : 2018.09.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the knowledge level about ADHD in 207 of J and W universities special education students in Gyeonggi and Jeolla provinces. Data were gathered by using a survey method. To analyze data, statistical methods such as ANOVA and t-test were used. The results show the highest rate of correct answers in 'progress and treatment of ADHD' and the lowest rate of 'knowledge in the cause of ADHD'. The level of knowledge about ADHD is found to be different among the groups according to grade, major, experience with ADHD children and experience of taking related ADHD courses. On the other hand, the level of knowledge about ADHD don't differ according to gender and educational practice. Based on the results of this study, we discuss the necessity of acquiring knowledge about ADHD for pre-service special teachers and how to improve their teaching program for ADHD children.

본 연구에서는 경기도 및 전라도에 위치한 J대학과 W대학 특수교육과에 재학 중인 학생 207명을 대상으로 ADHD에 대한 지식 정도에 대해 알아보았다. 설문지를 통해 조사는 이루어졌으며 분석에는 ANOVA, t-test 등의 통계방법을 사용하였다. 조사 결과 'ADHD 경과 및 치료'에서 가장 높은 정답률을 보였으며, 'ADHD 원인에 대한 지식'에서 제일 낮은 정답률을 보였다. ADHD에 대한 지식정도는 학년, 전공, 관련 교과목 수강여부, ADHD아동 접촉 경험에 따라 집단 간 차이가 있는 것으로 나타났다. 반면, ADHD에 대한 지식정도는 성별과 교육실습 여부에 따라 차이가 없는 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 향후 예비 특수교사들을 위한 ADHD 관련 지식 습득에 대한 교육 필요성과 교수 프로그램을 위한 방안에 대해 논의하였다.

Keywords

References

  1. 강민채, 백종남, "ADHD 경향 학생을 위한 교사의 교수적 지원 실행 및 그 영향 변인," 학습장애연구, 제13권, 제1호, pp.1-26. 2016.
  2. American Psychiatric Association, "Diagnostic and statistical manual of mental disordets (5th ed.)," Arlington, VA: Author, 2013.
  3. 송현종, 양승갑, ADHD학생의 이해와 지도, 학지사, 2014.
  4. R. A. Barkley, K. R. Murphy, and M. Fischer, ADHD in adults: what the science says, New york: Guilford Press, 2008.
  5. 강민채, "특수교육 대상자로서 ADHD 아동의 지원 모형 개발," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제8호, pp.570-578, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.08.570
  6. 김태은, 정구향, 노원경, 정은주, 서영진, 김의정, "정서.행동적 어려움을 지닌 초등학생 지원을 위한 수업 전략과 학습환경 설계," 한국교육과정평가원 우수보고서 시리즈 4, 2013.
  7. T. Topkin, N. V. Roman, and K. Mwaba, "Attention Deficit Disorder(ADHD): Primary school teachers' knowledge of symptoms, treatment and managing classroom behaviour," South African Journal of Education, Vol.35, No.2, pp.1-8, 2015.
  8. 김원미, 조윤경, "보육교사의 주의력결핍 과잉행동 장애 유아 선별 행동 특성과 지원 실태 및 요구," 미래유아교육학회지, 제22권, 제2호, pp.119-139, 2015.
  9. 배은경, "초등교사의 ADHD, 학생정서행동발달선별검사 교사연수에 대한 인식 연구," 정서.행동장애연구, 제29권, 제3호, pp.433-457, 2013.
  10. 김동일, ADHD 학교상담 원서3판, ADHD in the Schools (3rd ed.) Assessment and Intervention Strategies, George J., Dul Paul., Gray Stoner 공저, 학지사, 2016.
  11. 강민채, 박현주, "ADHD 아동교육에 대한 일반 초등교사의 스트레스 지각 수준," 발달장애연구, 제18권, 제1호, pp.1-22, 2014.
  12. 강민채, 박현주, "일반초등교사의 ADHD 관련 지식 및 ADHD아동교육에 대한 효능감," 특수아동교육연구, 제15권, 제2호, pp.455-475, 2014.
  13. 정종성, 최진오, "초등교사의 ADHD에 대한 지식수준, ADHD아동 통합에 대한 태도 및 생활지도방법 활용에 대한 분석," 특수교육저널: 이론과 실천, 제11권, 제3호, pp.371-393, 2010.
  14. 황순영, "통합학급교사의 통합교육에 대한 직무 스트레스 분석," 통합교육연구, 제3권, 제2호, pp.107-124, 2008.
  15. 박현주, 권이정, "예비 유아교사의 ADHD에 대한 지식 정도와 교수 효능감," 유아특수교육연구, 제18권, 제2호, pp.103-126. 2018.
  16. 강경림, 김영혜, 양영옥, "주의력결핍과잉행동장애 아동에 대한 초등교사의 지도실태와 지식," 아동간호학회지, 제17권, 제2호, pp.136-144, 2011.
  17. 이미아, "통합교육 지원 컨설팅에 대한 초등학교 통합학급 교사들의 인식 및 요구," 통합교육연구, 제9권, 제2호, pp.1-22, 2014.