Gutenberg Galaxy and Music

구텐베르크 은하계와 음악

  • Received : 2018.05.20
  • Accepted : 2018.06.26
  • Published : 2018.07.25

Abstract

Marshall Mcluhan, a media scholar, created the word Gutenberg Gaaxy meaning the new environment formulated by printing technic and he insisted that it changed human life entirely. In the history of human, the media evolved into printing technic through oral and transcription. This evolution of media and the environment created by the media are the most important point of Mcluhan's theory. He sees the world as the result of media evolution. In mcluhan's sight, Gutenberg Galaxy is the first environment composed by the media. Based on the mcluhan's theory, this study focused on the environment created by the media and applied it into the western music history. The link of the Gutenberg Galaxy and the western music, especially in romantic era, will be the main subject of the study. The Book is the most representative media of the printing technic. In the era of oral and transcription, the communication was limited by the spatial restriction. However, the book was free to spatial condition and this character of the book made the knowledge free. The knowledges delivered by the oral and transcription were mostly the matter of mundane world because they are so close to the human life, even though they are narrating about the God's world. The book, free to expanding the knowledge beyond the world, made the knowledge transcendent and expanded the sight of the humans into the transcendent world. The modern western world is the product of the expanded knowledge by the book and so does the music. In the time of printing technic, the music begun to gain the population by the printed sheet music. As delivering the music through the printed sheet, the music received transcendence and mystery as meeting the spirit of the times. This link formed by the time of Gutenberg Galaxy will be the main focus of the study and it will prove the link between the media and the western music.

미디어 학자 마샬 맥루언은 구텐베르크 은하계라는 단어를 통하여 인쇄술이 인간에게 부여한 새로운 환경을 논하였다. 구술, 필사, 인쇄로 이어진 미디어의 진화는 인간의 삶에 있어 부수적인 존재였던 미디어를 하나의 환경으로 확장시켰고, 구텐베르크 은하계 속에서 인간의 삶은 매우 다르게 변화하였다. 본 연구는 구텐베르크 인쇄술의 개발이 인간의 삶을 넘어 음악, 특히 낭만주의 음악에 어떠한 영향을 끼쳤는지에 관하여 집중해보고자 한다. 인쇄술이 낳은 가장 대표적인 미디어는 책이라 할 수 있다. 같은 공간 아래 있을 때 정보 전달이 수월했던 구술, 필사와 달리 상대적으로 공간적 제약으로부터 자유로운 인쇄술의 개발은 지식과 정보를 그 질과 양에 있어 획기적으로 변화시킨다. 이전의 정보가 인간의 생활과 밀접한 형태를 띠고 있었다면, 책 속의 지식과 정보들은 신화의 세계와 같이 실생활을 넘어선 다른 세상으로 지식의 영역을 확장시킨다. 즉, 눈에 보이지 않는 세계로 지식의 영역을 확장시킨 것이다. 이와 같은 지식의 변화는 자연스레 인간의 사고를 확장시켰고, 사고의 확장은 곧 근대 서양 사회의 모든 분야에 영향을 끼친다. 인쇄 악보를 매개로하여 점진적으로 대중화되던 음악계 또한 예외가 아니었다. 인쇄술이 형성시킨 구텐베르크 은하계는 실용 음악에 가까웠던 이전의 음악 형태와 달리 음악 안에 신비와 환상의 세계를 심어놓았다. 그리고 이러한 현상은 낭만주의라는 하나의 흐름을 형성시킨다. 본 연구는 구텐베르크 은하계가 변화시킨 음악, 특히 낭만주의 음악에 집중하여, 미디어와 음악의 상관성을 증명해보고자 한다.

Keywords

References

  1. Ellul, Jacques. 무의미의 제국, 하태환 역, 대전: 대장간, 2013.
  2. Groom, Nick. "The Condition of Muzak", Popular Music and Society 20(3), 1996.
  3. Macluhan, Marshall. 미디어의 이해, 박정규 역, 서울: 커뮤니케이션 북스, 1997.
  4. Ong, Walter. 구술문화와 문자문화, 이기우.임명진 역, 서울: 문예출판사, 1995.
  5. 김 연. 악보 인쇄술의 발전 과정, 낭만 음악, 1996.
  6. 김영룡. 뮤즈가 글쓰기를 처음 배울 적에-미디어 생태학의 구술성/문자성 농의와 시적자아의 공간화. 외국문학연구 제36집, 2009.
  7. 김 철. 낭만주의 음악에 관한 연구, 예술연구 제2집, 1989.
  8. 김효경, 변혁, 인쇄 악보에 관한 미디어적 고찰; J.S 바흐의 무반주 바이올린 소나타 제3번 '푸가'를 중심으로. 한국콘텐츠학회 제16권 10호, 2016.
  9. 민은기, 인쇄술의 발달이 16세기 서양음악사회에 미친 영향, 음악과 민족 제28집, 2004.
  10. 이미배, 슈만 성격소품의 음악 양식적 정의를 위한 시론, 음악학 제23권 0호, 2012.