등산로 조건을 실시간으로 지원하는 VR 기반의 사이버 등산 시스템

VR-based Hiking System that supports Real-time Field Condition

  • 투고 : 2018.12.09
  • 심사 : 2018.12.26
  • 발행 : 2018.12.31

초록

본 논문에서는 유명한 산에 대한 가상현실을 제공하고, 등산하고자 하는 산에 대한 기온, 공기, 음향, 메아리 등의 실제 산 환경요인을 제공하여 실제 등산할 때 느끼는 오감과 실감을 지원할 수 있는 VR기반의 사이버 등산 시스템을 설계하였다. 실시간 현장상황을 반영하는 VR기반의 사이버 등산 시스템은 크게 실시간 현장의 데이터를 수집하는 데이터 수집모듈, 현장의 데이터를 이용하여 사용자에게 오감을 느끼게 하는 다수개의 구동모듈 그리고 구동모듈에서 제공되는 자극과 사용자의 신체변화추이를 감지하기 위한 센서모듈로 설계하였다. 제안된 사이버 등산시스템은 기존의 VR기반 등산시스템과 달리, 등산하고자 하는 산에 대한 단순한 가상현실뿐만이 아니고 실제 산의 자연조건들을 제공할 수 있고 등산로의 오르막 내리막까지 구현이 가능할 것이다. 특히, 실제 등산에서 발생할 수 있는 불필요한 조건과 위험요소는 배제하고 오히려 실제 등산로에 다람쥐와 같은 증강현실을 지원하여 사용자에게 재미와 게임적 요소를 제공하는 효과가 있다. 또한, 등산 전후 신체의 변화를 사용자에게 제공함으로써, 등산높이, 경사도, 등산속도 등의 다양한 피드백을 제공할 수 있는 효과가 있을 것으로 기대된다.

In this paper, a VR-based cyber hiking system was designed to provide virtual reality for famous mountains that can offer the real senses and feelings of hiking in supporting environmental factors of actual mountains such as the temperature, air, sound, echoes, etc., of the mountain the user wants to climb. The VR-based cyber hiking system that reflects real-time site conditions is largely consisted of the data collection module that collects data from the live site, multiple drive modules that enables the user to feel real senses using data from the sites, and sensor module to detect the stimuli provided by the drive modules and the user's physical body transition. Unlike existing VR-based hiking systems, the proposed cyber hiking system not only provides simple virtual reality for the wanted mountain, but can also provide the natural conditions of real mountains and implement the uphill and downhill of hiking routes. In particular, it has the effect of providing fun and game elements to users by excluding unnecessary conditions and risks that may arise in actual hiking and instead supporting augmented realities such as squirrels on actual hiking paths. In addition, in providing users with the changes in their body before and after hiking, it is expected to be effective in providing diverse feedback such as the height, gradient, and speed of mountain hiking.

키워드

과제정보

연구 과제 주관 기관 : 한국임업진흥원

참고문헌

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