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한국형 e-Navigation 서비스에 따른 해양사고 저감 효과 분석 - 사고취약선박 모니터링 지원 서비스(SV10)를 중심으로 -

An Analysis of Marine Casualty Reduction by SMART Navigation Service: Accident Vulnerability Monitoring System (SV10)

  • 홍태호 (목포해양대학교 항해정보시스템학부) ;
  • 정규권 (목포해양대학교 대학원 해상운송시스템학과) ;
  • 김건웅 (목포해양대학교 해양컴퓨터공학과)
  • Hong, Taeho (Division of Navigation & Information Systems, Mokpo National Maritime University) ;
  • Jeong, Gyugwon (Graduate School, Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Kim, Geonung (Division of Maritime Computer Science, Mokpo National Maritime University)
  • 투고 : 2018.05.14
  • 심사 : 2018.08.08
  • 발행 : 2018.08.31

초록

해양사고는 주로 충돌과 좌초에 의한 것으로 인적과실이 원인이다. 한국형 e-Navigation 사업은 인적과실에 의한 해양사고 저감 및 초고속 해상무선통신(LTE-Maritime)의 구축 방안을 마련하고 있다. 그에 따른 사고취약선박 모니터링 지원 서비스(SV10)는 육상에서 수집한 선박의 위치정보를 기반으로 선박의 충돌 좌초 위험도를 평가하여 선박이 위험상황을 인식할 수 있도록 정보를 제공하고 해양사고 발생 시 육상에서 조기 대응할 수 있도록 실시간 선박 위치 및 위험상황 정보를 유관기관과 공유하는 서비스이다. 본 연구에서는 중앙해양안전심판원에서 제공된 해양사고 통계연보 및 재결서를 분석하여 SV10 서비스로 저감될 수 있는 해양사고 비율을 확인하였다.

Marine casualties are caused mainly by collisions and grounding, due to human error. The SMART Navigation Service is preparing a measure to reduce marine casualties caused by human error and establish an LTE Accident Vulnerability Monitoring System (SV10) to evaluate the danger of collision or grounding for a vessel based on location information collected on land. This service will also share real-time vessel locations and danger information with related agencies to enable them to respond more quickly to accidents on land. In this study, statistical reports on marine casualties and investigation reports provided by the Korea Maritime Safety Tribunal are analyzed, so the percentage of marine casualties that could be reduced using the SV10 service could be identified.

키워드

참고문헌

  1. BMST(2015), Busan Maritime Safety Tribunal, Investigation Report No. 2015-052.
  2. Cho, D. J., K. H. Lim, B. S. Song and H. J. Lee(2017), Status and Achievement of SMART-Navigation Project, Proceedings of Symposium of the Korean Institute of communications and Information Sciences, pp. 512-512.
  3. IMO Homepage(2018), http://www.imo.org/.
  4. IMST(2010), Inchon Maritime Safety Tribunal, Investigation Report No. 2010-013.
  5. Kim, D. J. and S. Y. Kwak(2011), Evaluation of Human Factors in Ship Accidents in the Domestic Sea, Journal of the Ergonomics Society of Korea, Vol. 30, No. 1, pp. 87-98. https://doi.org/10.5143/JESK.2011.30.1.87
  6. KMST(2016), Korea Maritime Safety Tribunal, Statistics of Marine Casulties, pp. 2-3.
  7. KMST(2017), Korea Maritime Safety Tribunal, Republic of Korea Marine Safety White Paper.
  8. MMST(2015), Mokpo Maritime Safety Tribunal, Investigation Report No. 2015-028.
  9. MMST(2017), Mokpo Maritime Safety Tribunal, Investigation Report No. 2017-061.
  10. MOF(2015), Ministry of Oceans and Fisheries, e-Navigation Strategy Implementation Plan.
  11. SMART Navigation Project Homepage(2018), http://www.smartnav.org/.

피인용 문헌

  1. A Study on the New Education and Training Scheme for Developing Seafarers in Seafarer 4.0 - Focusing on the MASS - vol.25, pp.6, 2019, https://doi.org/10.7837/kosomes.2019.25.6.726