초록
본 연구는 간호대학생의 우울에 미치는 영향요인을 규명하고자 시행된 서술적 상관관계연구이다. 연구대상자는 B시, D시, G도 소재 3개 대학에 재학중인 간호학과 3, 4학년 216명이었다, 자료수집 기간은 2018년 4월 15일부터 5월 20일까지이었다. 자료분석방법은 IBM SPSS Statistics 24.0 프로그램을 이용하여 서술통계, t-검정, ANOVA, Pearson's 상관계수 및 위계적 회귀분석을 하였다. 대상자의 언어적폭력과 우울정도는 유의한 양의 상관관계(r=.261, p<.001), 신체적위협과 우울 정도는 유의한 양의 상관관계(r=.291, p<.001)를 보였다. 또한, 대상자의 자아존중감은 회복탄력성과 유의한 양의 상관관계(r=.685, p<.001), 우울과 유의한 음의 상관관계(r=-.590, p<.001)를 보였다. 대상자의 회복탄력성은 우울과 유의한 음의 상관관계(r=-.612, p<.001)를 보였다. 대상자의 우울에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 회복탄력성(${\beta}=-.337$, p<.001)이었고, 다음으로 자아존중감(${\beta}=-.279$, p<.001), 신체적위협(${\beta}=.177$, p=.004)순이었으며, 총 설명력은 51.5%(F=17.965, p<.001)였다. 본 연구 결과 간호대학생의 임상실습 폭력피해 경험 중 신체적위협과 자아존중감, 회복탄력성이 우울에 유의한 영향요인임이 규명되었다. 따라서, 본 연구에 기초하여 간호대학생의 우울을 감소시키기 위해서 자아존중감을 높이고 회복탄력성을 증진시키는 중재프로그램의 개발 및 임상실습 중 폭력 예방 프로그램이 필요함을 시사한다.
Purpose: This study is to investigate factors affecting depression in nursing students. Methods: A survey was conducted with 216 nursing students in college at P city, D city, and K province. Data was collected from April 15 to May 21, 2018, and analyzed by descriptive statistics, t-test, one-way ANOVA and hierarchical regression with IBM SPSS Statistics 24.0. Results: There was a significant positive correlation between verbal violence and depression(r=.261, p<.001), between physical threat and depression(r=.291, p<.001). Also, Self-esteem had a significant positive correlation with resilience(r=.685, p<.001) and negative correlation with depression(r=-.590, p<.001). Moreover, resilience had a significant negative correlation with depression(r=-.612, p<.001). In the hierarchical analysis, factors affecting the nursing students' depression were resilience(${\beta}=-.337$, p<.001), self-esteem(${\beta}=-.279$, p<.001), physical threat(${\beta}=.177$, p=.001). The variable that had the highest impact on depression was resilience and the explanatory power of the regression model was 51.5%(F=17.965, p<.001). Conclusion: The findings of this study indicate that the major factors influencing nursing students depression are physical threat, self-esteem and resilience. Therefore, it suggests that an intervention program will be required to prevent violence during the clinical practice, enhances self-esteem and improves resilience in order to reduce depression of nursing students.