초록
이 연구는 소아치과 행동조절 영역에서 역할극 수업에 참여한 학생들의 만족도와 성취도를 분석하여 역할극 수업의 효용성을 평가해보고자 하였다. 93명의 학생은 19조로 나누어져 의사, 환자, 해설자, 보호자, 진료 보조자군으로 역할이 무작위적으로 배분되었다. 역할극 후, 역할극 수행점수가 부여되었으며, 학생들은 설문지를 작성하였다. 모든 학생들은 지필고사에 응시하였으며, 강의와 역할극 중 효과적이었던 수업을 선택하도록 하였다. 결과는 Mann-Whitney U test, Independent T-test, Kruskal-Wallis test로 분석되었다. 역할극이 행동조절 영역의 지식습득에 효과적이었다고 평가한 68명(73.1%)의 학생들은 강의 선택군보다 높은 만족도를 보였으나, 역할극 수행점수와 지필고사에서는 차이가 없었다. 환자 관련 시나리오에 참여한 학생들은 보호자 관련 시나리오 학생보다 지필고사 서술형영역과 역할극 수행점수에서 높은 성취도를 보였다. 역할에 따른 차이는 없었다. 역할극에 대한 만족도는 구성 및 참여한 시나리오의 성격에 따라 달라질 수 있지만, 학생들이 흥미를 가지고 적극적으로 참여할 수 있는 효과적인 교육방법으로 활용될 수 있을 것으로 보인다.
This study aimed to investigate the effects of learning with role-playing on student satisfaction and achievement regarding behavior management teaching in pediatric dentistry. 93 students were divided into 19 groups and randomly assigned to role-play as a doctor, patient, parent, assistant, or narrator. Their performances were evaluated by the instructor and the satisfaction survey was conducted. All participants took the written test and were asked to compare lecture and role-playing with regard to the effectiveness of learning. Statistical analysis was performed with Mann-Whitney U test, Independent T-test, and Kruskal-Wallis test. 68 students (73.1%) who believed that the role-playing was more helpful than lecture showed higher level of satisfaction than students who believed lecture was more helpful. But there were no differences in the tutor evaluation score and the written test scores. Participants in the patient management scenario showed higher level of descriptive question scores of the written test and tutor evaluation score than those who participate in the parent management scenario. There were no differences between the role groups. Role-playing may help students to become more interested and participatory in learning behavior management. The level of satisfaction may differ by the design and content of the scenario.