DOI QR코드

DOI QR Code

초등학생이 지각한 학업스트레스가 공격성에 미치는 영향: 자아존중감의 조절효과

Influence of Academic Stress on Aggression Perceived by Elementary School Students: The Moderating Effect of Self-Esteem

  • 투고 : 2018.03.23
  • 심사 : 2018.04.08
  • 발행 : 2018.04.30

초록

본 연구에서는 초등학생이 지각한 학업스트레스, 자아존중감, 공격성 간의 관련성을 확인하는 동시에 학업 스트레스와 공격성 간의 관계에서 자아존중감의 조절효과를 확인하고자 하였다. 구체적으로, 공격성의 하위요인(적대감, 분노감, 행동적 공격성) 중 어떤 하위요인에서 특히 자아존중감의 조절효과(완충효과)가 나타나는 지를 확인하였다. 이를 위하여 초등학교 5, 6학년 남녀 학생 758명(여학생 52.1%)의 자료를 수집하였고, 이를 SPSS 21.0 및 AMOS 21.0 프로그램을 사용하여 학업스트레스가 아동의 공격성에 영향을 미치고 이 사이에서 자아존중감이 조절하는 연구모형을 검증하였다. 분석결과, 첫째, 아동이 지각한 학업스트레스는 공격성의 하위요인(행동적 공격성, 적대감, 분노감) 모두와 유의한 정적 상관을 보였고, 둘째, 아동의 자아존중감은 공격성의 세 하위요인과 모두 유의한 부적 상관을 보였으며, 이 중 적대감과 가장 큰 부적 관련성이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 학업스트레스와 분노감 및 적대감 간의 관계에서 각각 자아존중감의 완충효과가 확인되었으나, 학업스트레스와 행동적 공격성 간에는 자아존중감의 조절효과가 유의하지 않았다. 본 연구는 학업스트레스가 초등학생의 공격성을 높이는 위험요인으로 작용하고 있음을 확인하였으며, 학업스트레스가 공격성(적대감, 분노감)에 미치는 부정적인 영향을 자아존중감이 완화하는 효과가 있음을 밝힘으로써 초등학생의 공격성을 낮추는 프로그램을 개발할 때 개입의 초점을 명세화 하였다는데 그 의의가 있다.

This study first investigated the relationship among elementary school students' perceived academic stress, self-esteem, and aggression. This study further tested the moderating effect of self-esteem on the relationship between academic stress and aggression. In particular, the moderating effect was tested three times for the three dimensions of aggression (i.e., behavioral aggression, hostility, & anger). A total of 758 (woman 52.1%) 5th to 6th grade elementary school students participated in this study by responding to a questionnaire including measures of academic stress, self-esteem and aggression. The main results of the study were as follows. First, academic stress perceived by the elementary school students showed significant, positive correlations with all of the three dimensions of aggression. Second, the students ' self-esteem was negatively associated with the three aggression dimensions. Third, self-esteem was found to be a significant moderator between academic stress and two dimensions of aggression (hostility & anger), respectively, yet forth, the moderating effect of self-esteem was not significant between academic stress and the behavioral aggression dimension. This study suggests that academic stress can be a risk factor to increase elementary school students' aggression, and that their level of self-esteem can be a buffer to lower the risk. This study provides implications for educators to develop a program that can reduce elementary school students' aggression under academic stress by boosting the students' self-esteem.

키워드