DOI QR코드

DOI QR Code

The study of the symbolic meaning of colors used in the animation "Uproar in the Heaven" - Focused on the traditional Chinese five color concept

애니메이션 <대요천궁>에 사용된 색상의 상징적 의미에 관한 연구 : 중국 전통 오색관을 중심으로

  • 경령 (호서대학교 일반대학원 애니메이션학과) ;
  • 이종한 (호서대학교 애니메이션학과)
  • Received : 2018.05.01
  • Accepted : 2018.06.19
  • Published : 2018.06.30

Abstract

China has had many excellent Chinese-style animation since the 1950s. These animations are of distinctive Chinese national characteristics. They have won many awards both at home and abroad, such as "Feelings of Mountains and Waters", "Uproar In Heaven", "Why is the Crow Black-Coated" and so on. But nowadays, Chinese animations that mimics Japanese and American animation are very often, and there are few animation works with rich traditional Chinese culture. There are some works in the name of Chinese style, but they have not been fully accepted by the audiences. If one wants to create animated works of Chinese style, the author must have an in-depth understanding of Chinese traditional and folk art. Animation can not be designed only on the surface. This paper mainly studies the traditional five color concept in China and its application in animation. The purpose is to provide some references to differentiate Chinese animation from other countries in terms of style and color. The main content of this paper is to understand the concept and history of Chinese traditional five color views, and to know that this color system has reflected the ancestors' concept of nature and society. On the basis of five monochromatic colors, red, yellow, green, white and black, it is a kind of complex color concept that has been developed and perfected continuously after a long period of accumulation and precipitation in the practice of life. It is the theoretical basis of Chinese traditional color system and a complete set of historical, cultural, philosophical and religious theories. Finally, this paper analyzes the colors and their symbolic meanings of the main roles in "Uproar In Heaven", a color long animation produced by Shanghai Animation Film Studio, including Sun Wukong, the Jade Emperor and Na Zha. Color is the first visual language. The use of color symbols to express the inner feelings, status, good and evil of the characters will affect the audience's emotions, behaviors and opinions imperceptibly. The traditional Chinese five color concept has gone through such a long history, and its symbolic meaning has a more profound impact on Chinese people. Applying the color concept and symbolic meaning of Chinese traditional five color concept will further highlight the personalities and emotions of the roles in Chinese style animations. This paper takes the five-color view as the theoretical basis, and through the analysis of cartoons with traditional Chinese color, the author finds ways to flexibly use traditional Chinese culture.

1950년부터 중국은 민족적 특색을 표현한 우수 애니메이션을 제작하기 시작했으며, 대표적으로 <산수정(山水情)>, <대요천궁(大?天?)>, <나타요해(???海)> 등의 작품은 국내외에서 많은 상을 받았다. 그러나 오늘날 대부분의 중국 애니메이션은 일본과 미국 애니메이션을 모방하고 있으며, 중국의 다양한 전통문화를 표현한 애니메이션은 극히 일부에 불과하다. 중국의 민족적 특색을 표현한 애니메이션이라 하더라도 관객들의 마음을 얻은 애니메이션은 현재까지 없다고 할 수 있다. 중국의 민족적 특색을 담은 애니메이션을 제작하기 위해서는 표면적인 중국식 그림이 아니라, 중국 전통과 민족 예술에 대한 깊이 있는 이해가 필요하다. 본 논문은 중국 애니메이션이 스타일과 색상 방면에서 다른 나라의 애니메이션과 달리 독특한 특징을 가질 수 있는 방법을 제시하기 위한 중국 전통의 오색관과 애니메이션에 대한 응용 연구이다. 중국 전통 오색관은 자연과 사회에 대한 중국 조상들의 사상과 인식이자, 홍(?), 황(?), 청(?), 백(白), 흑(黑) 등 5가지 단색(?色)을 바탕으로 오랜 시간 생활과 문화가 축적되어 끊임없이 발전한 색상 관념(?念)이다. 또한, 중국 전통 색상 체계의 이론적 기초이자, 중국의 역사와 문화, 철학, 종교의 이론을 종합한 학설(??)이다. 이를 기반으로 상하이 애니메이션 스튜디오(上海美??影制片?)가 제작한 컬러 장편 애니메이션 <대요천궁(大?天?)>에 등장한 손오공(?悟空)과 옥황상제(玉皇大帝)의 불교적 의상 색상과 그 상징적 의미에 대한 분석을 진행하고자 한다. 색상은 첫 번째 시각적 언어이며, 캐릭터의 내적 심리 상태와 지위, 선악(善?) 등을 표현하는 색상의 의미는 자연스럽게 관객들의 감정과 행동, 관점에도 영향을 미친다. 이렇게 중국 전통 오색관이 상징하는 그 의미는 오랜 역사를 지나면서 중국인들에게 점점 더욱 깊은 영향을 주어 왔다. 따라서 중국 전통 오색관의 색상 이념과 상징적 의미를 적용하여 중국식 애니메이션에 등장하는 캐릭터와 색상을 조합한다면, 중국 특유의 캐릭터 특징과 감정을 더욱 효과적으로 나타낼 수 있을 것이다. 본 논문은 이런 중국 전통색의 특성을 애니메이션 작품에서 찾아보고, 그 의미를 오색관에 의거해 분석함으로써 중국의 전통문화 활용의 한 방법을 알아보고자 한다.

Keywords

References

  1. 쉬난밍(许南明), 푸란(富澜), 최이쥔옌(崔君衍), 영화예술사전(电影艺术词典), 중국영화출판사(中国电影出版社), 1986.
  2. 고초(高超), "할리우드 애니메이션 속의 '중국적 요소' 사용-<뮬란>, <쿵푸팬더>를 중심으로(论好莱坞动画中的'中国元素'挪用-以 <花木兰> <功夫熊猫> 为核心)", 상탄대학교(湘潭大学), 석사학위 논문, 2015, pp.12-29.
  3. 허원수(何汶洙), "영화<쿵푸팬더>의 이미지 스타일 연구(电影 <功夫熊猫> 的造型风格研究)", 광동 공업대학교(广东工业大学), 석사학위논문, 2014, p.24.
  4. 유평안(刘平安), "애니메이션 속 중국전통 '오색'관 색채 시스템의 응용 연구(中国传统'五色'观的色彩体系在动画中的应用研究)", 광시사범대학교(广西师范大学), 석사학위논문, 2015, pp.1-17.
  5. 양판(杨帆), "'중국학파' 애니메이션예술연구('中国学派'动画艺术研究)", 하북대학교(河北大学), 석사논문, 2008.05, p.2.
  6. 진김매(陈金梅), 다국적 문화로 본 중국 전통 오색학설(从跨国文化看中国传统五色学说), 교육 교수 포럼(教育教学论坛), 2012년 44기, p.190.
  7. 주약서(周跃西), 오색 미학의 발전 과정과 관련 픽션(五色审美的发展历程及相关假想), 예술 탐색(艺术探索), 2003년 6기, pp.12-15.
  8. 주안니(朱安妮), 중국 전통 오색관 분석(浅析中国传统五色观), <참화>(参花), 2016년 20기
  9. 양개월(杨凯越), 진연린(陈燕琳), 현대 디자인 속 전통 오색관의 응용(传统五'色观'在当代设计中的应用), 칭화대학 선전연구생원(清华大学深圳研究生院), <유행색>(流行色), 2015년 12기.
  10. 장핑(张萍), 진효(陈晓), <대요천궁>을 통해 중국 애니메이션의 민족 특색을 살펴봄(从 <大闹天宫> 中管窥中国动画的民族特'色'), 안후이 대학교(安徽文学), 2011.10.23.
  11. 서지위(徐志伟), 유소군(刘素君), 애니메이션 <대요천궁>의 조형예술로 본 현대 중국 애니메이션 창작(再从动画片 <大闹天宫> 造型艺术看现代中国动画创作), 전영평개(电影评介), 2006년 07월15일.
  12. 예김휘(叶金辉), 은준(殷俊), <대요천궁> 속 캐릭터 이미지 디자인의 전통요소 활용 분석(浅析 <大闹天宫> 中角色造型设计的传统元素运用), 예술과 테크놀러지(艺术科技), 2017.01.15
  13. 진초(陈超), 중국 애니메이션 영화 속의 전통문화색채연구-<대요천궁>과 <산수정>을 사례로(我国动画电影中的传统文化色彩研究-以 <大闹天宫> 和 <山水情> 为例), 천매(传媒), 2015.11.
  14. 탄순(谭淳), 오색문화 연구(五色文化研究), 중국민족 박람>(中国 民族博览), 2016년 4기.
  15. 둥둥(动动), "중국 우수 애니메이션--<대요천궁>(中国最优秀的动画片-<大闹天宫> )", 지린예술학원학보(吉林艺术学院学报), 2001.05.15.
  16. 주운(朱芸), 주수지(朱秀芝), "중국고대의상 속 보라색의 변형과 그 문화 적 함의(紫色在中国古代服饰中的流变及其文化内涵)", 허톈사 범전과학교학보(和田师范专科学校学报), 2009.03.15.
  17. WIKIPEDIA, www.wikipedia.org, 검색어: 花木兰, 2018.03.02
  18. WIKIPEDIA, www.wikipedia.org, 검색어: 오행, 2018.04.08
  19. WIKIPEDIA, www.wikipedia.org, 검색어: 大闹天宫, 2018.02.05.
  20. WIKIPEDIA, www.wikipedia.org, 검색어: 음양오행설, 2018.04.26.
  21. WIKIPEDIA, www.wikipedia.org, 검색어: 山水情, 2018.06.06.
  22. WIKIPEDIA, www.wikipedia.org, 검색어: 哪吒闹海, 2018.06.06.
  23. WIKIPEDIA, www.wikipedia.org, 검색어: 京剧, 2018.06.08.
  24. 百度百科, https://baike.baidu.com, 검색어: 淮阳泥泥狗, 2018.06.09.
  25. 百度百科, https://baike.baidu.com, 검색어: 武生, 2018.06.08.
  26. 百度百科, https://baike.baidu.com, 검색어: 翎子, 2018.06.08.