References
- 유은순, 조미라, "포스트휴먼 시대의 로봇과 인간의 윤리," 한국콘텐츠학회논문지, 제18권, 제3호, pp.592-600, 2018. https://doi.org/10.5392/JKCA.2018.18.03.592
- L. Desideri, "Exploring the use of a humanoid robot to engage children with autism spectrum disorder(ASD)," Centre for assistive technology paper under review, AAATE Conference 2017, pp.1-8, 2017.
- R. E. Mohan, C. A. A. Calderon, C. Zhou, and P. K. Yue, "Evaluating virtual emotional expression systems for human robot interaction in rehabilitation domain," Paper presented at the Cyberworlds, International Conference on, pp.554-560, 2008.
- P. Pennisi, A. Tonacci, G. Tartarisco, L. Billeci, L. Ruta, S. Gangemi, and G. Pioggia, "Autism and social robotics: A systematic review," Autism Research, Vol.9, pp.165-183, 2016. https://doi.org/10.1002/aur.1527
- P. Standen, D. J. Brown, J. Hedgecock, J. Roscoe, M. G. Trigo, and E. Elgajiji, "Adapting a humanoid robot for use with children with profound and multiple disabilities," In 10th International Conference on Disability, Virtual Reality and Associated Technologies(ICDVRAT 2014), Gothenburg, Sweden, pp.205-211, 2014.
- V. Venkatesh and F. D. Davis, "A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies," Management science, Vol.46, No.2, pp.186-204, 2000. https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
- S. Krishnaswamy, L. Shriber, and G. Srimathveeravalli, "The design and efficacy of a robot‐mediated visual motor program for children learning disabilities," Journal of Computer Assisted Learning, Vol.30, No.2, pp.121-131, 2014. https://doi.org/10.1111/jcal.12025
- 현은자, 이하원, 연혜민, "언어 사용력 원리를 활용한 유아의 교육용 로봇 인식," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제10호, pp.532-540, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.10.532
- 문금희, "정서장애 아동의 심리치료를 위한 동물로봇 디자인의 가이드라인," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제8호, pp.109-117, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.08.109
- D. Alimisis, Teacher Education on Robotics-Enhanced Constructivist Pedagogical Methods. School of Pedagogical and Technological Education, ASPETE: Αthens, 2009.
- R. W. Van Horn, Advanced Technology in Education: An Introduction to Videodiscs, Robotics, Optical Memory, Peripherals, New Software Tools, and High-Tech Staff Devel, Brooks/Cole Publishing Company, 1991.
- A. Cook, P. Encarnacao, and K. Adams, "Robots: Assistive technologies for play, Learning and cognitive development," Technology and Disability, Vol.22, No.3, pp.127-145, 2010.
- 류근재, 송병섭, 로봇을 이용한 건강장애 학생들의 교육지원 시스템 제안, 한국장애인재활협회부설 재활연구소, 2013.
- M. Begum, R. W. Serna, and H. A. Yanco, "Are robots ready to deliver autism interventions? A comprehensive review," International Journal of Social Robotics, Vol.8, No.2, pp.157-181, 2016. https://doi.org/10.1007/s12369-016-0346-y
- F. Jimenez, T. Yoshikawa, T. Furuhashi, M. Kanoh, and T. Nakamura, "Collaborative learning between robots and children with potential symptoms of a developmental disability," 2017 IEEE symposium series on, pp.3463-3470, 2017.
- D. J. Ricks and M. B. Colton, "Trends and considerations in robot-assisted autism therapy. Robotics and Automation," IEEE International Conference, pp.4354-4359, 2010.
- Daniela Conti, Santo Di Nuovo, Serafino Buono, and Alessandro Di Nuovo, "Robots in Education and Care of Children with Developmental Disabilities: A Study on Acceptance by Experienced and Future Professionals," International Journal of Social Robotics, Vol.9, No.1, pp.51-62, 2017. https://doi.org/10.1007/s12369-016-0359-6
- 장길수, "지체 장애 학생들의 친구, 분신 로봇 '오리히메'," 로봇신문, 2016.11.01.
- 이주훈, "아픈 아이 대신 학교 가는 로봇, 심리치료 효과까지," MBC 뉴스데스크, 2016.10.22.
- 김진희, 김수진, 이효신, 신윤희, 박채진, 강정배, 김창걸, "또래 로봇을 활용한 정서 및 행동장애 위험아동의 사회적 기술 증진 프로그램의 효과," 정서.행동장애연구학회지, 제30권, 제2호, pp.58-90, 2014.
- 배민정, 로봇을 활용한 놀이중재프로그램이 자폐범주성장애유아의 놀이행동에 미치는 영향, 대구대학교 대학원, 박사학위논문, 2013.
- 한보연, 휴머노이드 교육용 로봇을 이용한 이야기 중재가 자폐범주성장애아동의 구문 표현 능력에 미치는 영향, 이화여자대학교, 석사학위논문, 2015.
- 신윤희, 진미영, 조정민, 서경희, "자폐스펙트럼 유.아동의 로봇인식 과정 연구," 정서행동장애연구, 제27권, 제4호, pp.413-435, 2011.
- F. D. Davis, "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology," MIS Quarterly, Vol.13, No.3, pp.319-340, 1989. https://doi.org/10.2307/249008
- 오상현, 김상현, "인터넷뱅킹 이용 요인간 구조적 관계 : 기술수용모형(TAM)의 확장을 중심으로," 아시아마케팅저널, 제21권, 제1호, pp.1-27, 2006.
- J. Woelfel, "Attitude and non hierarchical slusters in neural Inetworks," In G. A. Barnnet and J. J. Boster(Eds.), Progress in communication sciences, 13, Greenwich, CT: Ablex Publishing Corp., pp.213-227, 1995.
- 정한호, "원격연수에 대한 교사의 지속적인 수강의도에 영향을 주는 요인 탐색 : 확장된 기술수용모형을 바탕으로," 평생학습사회, 제10권, 제2호, pp.229-262, 2014.
- M. Koufaris and W. Hampton-Sosa, "The development if initial trust in an online company by new customers," Information & Management, Vol.41, pp.377-397, 2004. https://doi.org/10.1016/j.im.2003.08.004
- T. Teo, "A Path analysis of pre-service teachers' attitudes to computer use: applying and extending the technology acceptance model in educational context," Interactive Learning Enviroments, Vol.18, No.1, pp.65-79, 2010. https://doi.org/10.1080/10494820802231327
- 이태환, 서창교, "학습자의 자발적인 이러닝 수용에 관한 연구," 경영교육연구, 제53권, pp.301-328, 2009.
- 김미량, 조혜경, 한정혜, 한광현, "초등학교 교사의 로봇활용교육프로그램 수용의도에 관한 영향 요인분석," 한국교원교육연구, 제26권, 제1호, pp.427-449, 2009.
- 신승용, 김미량, "로봇프로그래밍 학습자의 학습의도 구조 모형 분석," 한국컴퓨터교육학회, 제14권, 제2호, pp.61-73, 2011.
- 오준석, 조혜경, "멀티모달 상호 작용 중심의 로봇기반교육 콘텐츠를 활용한 r-러닝 시스템 사용의도 분석," 제어로봇시스템학회 논문지, 제20권, 제6호, pp.619-624, 2014.
- C. Murphy, "Effective use of ICT by student teachers-is it improving?," Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2000, pp.1656-1661, 2000.
- 신민아, 모바일 쇼핑 애플리케이션의 특성이 지속적 이용의도에 미치는 영향: 기술수용모형을 중심으로, 인하대학교 대학원, 석사학위논문, 2016.