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사회연결망 분석을 통한 축산시설 차량이동 네크워크의 허브시설 도출

Hub Facilities in Vehicle Movement Network between Livestock Facilities

  • 이경주 (한국교통대학교 도시.교통공학전공) ;
  • 박선일 (강원대학교 수의과대학) ;
  • 이광녕 (농림축산검역본부 역학조사과) ;
  • 김한이 (한국교통대학교 도시.교통공학전공) ;
  • 박진호 (한국교통대학교 도시.교통공학전공) ;
  • 홍성조 (한국교통대학교 도시.교통공학전공)
  • Lee, Gyoung-Ju (Dept. of Urban & Transportation Engineering, Korea National University of Transportation) ;
  • Park, Son-Il (College of Veterinary Medicine and Institute of Veterinary Science, Kangwon National University) ;
  • Lee, Kwang-Nyeong (Animal and Plant Quarantine Agency) ;
  • Kim, Han-Yee (Dept. of Urban & Transportation Engineering, Korea National University of Transportation) ;
  • Park, Jin-Ho (Dept. of Urban & Transportation Engineering, Korea National University of Transportation) ;
  • Hong, Sungjo (Dept. of Urban & Transportation Engineering, Korea National University of Transportation)
  • 투고 : 2018.04.05
  • 심사 : 2018.06.01
  • 발행 : 2018.06.30

초록

축산시설 사이의 차량이동은 국내에서 가축전염병 확산의 주요 원인이다. 이 같은 상황에서 본 연구는 축산시설의 차량이동 네트워크에서 주요한 위치를 차지하는 허브시설을 도출하고, 그 특성을 분석하는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 본 연구는 농림축산검역본부의 KAHIS(Korea Animal Health Intergrated System)에서 제공하는 축산시설의 차량 진출입자료를 활용하였다. 허브시설의 도출에는 사회연결망 분석의 대표적인 중심성 지표인 연결정도 중심성과 매개 중심성 지표를 활용하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 축산시설의 차량이동 네트워크에는 다른 시설에 비하여 매우 높은 중심성 지표 값을 가지는 소수의 허브 시설이 존재한다. 둘째, 연결정도 중심성 기준의 허브시설은 사료공장, 집유장, 도축장, 도계장, 가축시장이다. 셋째, 매개 중심성 기준의 허브시설은 가축시장, 사료공장, 도축장이다. 넷째. 연결정도 중심성에 기반한 허브시설은 특정지역에 집중되어 입지하고 있으나, 매개 중심성에 따른 허브시설을 상대적으로 고르게 분포하고 있다. 다섯째, 중심성 지표에 따른 허브시설은 시간이 지나도 상당히 안정적으로 유지된다. 본 연구는 축산시설 사이의 차량 이동이 가축 전염병 전파의 주요 원인으로 지목되는 상황에서, 방대한 진출입 자료를 활용하여, 허브시설을 도출하였다는 점에서 그 의의가 있다.

The purpose of this study was to derive and analyze the hub facilities that occupy major positions in the vehicle movement networks of livestock facilities. For this purpose, this study used the KAHIS data provided by Animal and Plant Quarantine Agency. The hub facilities were derived from the degree centrality & betweenness centrality. The analysis results are summarized as follows. First, in a livestock facility's vehicle movement network, there are a small number of hub facilities with very high centrality indicator values compared to other facilities. Second, the hub facilities based on the degree centrality are the feed factory, the milk collecting center, slaughterhouse, slaughterhouse for chicken, and livestock markets. Third, the hub facilities based on the betweenness centrality are the livestock markets, the feed factory, and slaughterhouse. Fourth, hub facilities based on the degree centrality are concentrated in a particular area, but the hub facilities based on betweenness centrality are distributed relatively evenly.

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