A Study on the Effects of Industry Types and Business Characteristics on Management Performance: For Japanese Logistics Companies

물류기업의 업종과 사업특성이 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구 -일본 물류기업을 대상으로-

  • 구경모 (동의대학교 무역유통학부 유통물류학과)
  • Received : 2018.05.15
  • Accepted : 2018.06.28
  • Published : 2018.06.30

Abstract

This paper compares the differences in management performance in the logistics market and analyzes the differences in business characteristics depending on the industry types. In addition, the effects of industry types and business characteristics on management performance are examined. The analysis method used is ANOVA and K-means clustering. The implication of the study are as follows. First, in the logistics market in Japan, there was a difference in management performance among the types of industry. The warehousing service type had the highest profitability and stability among all the industry types. Second, differences in business characteristics by industry types were tested. It was found that offshore cargo transportation type was more capital intensive than the other types. In addition, warehousing service type had higher business leadership and credit transaction than others. Third, industry types and clusters based on business characteristics had a significant impact on management performance through interaction effects. For the profitability variables in detail, other clusters had a significant effect between transportation types(onshore and offshore cargo) and warehousing service type. On the other hand, in stability variables, one cluster was effective in all types, which is a characteristic that lowers both capital intensity and business leadership.

본 연구는 물류시장의 업종 간의 경영성과 차이를 비교하는 동시에 물류기업의 사업특성 차이를 분석하였다. 나아가 업종과 사업특성의 차이가 경영성과에 미치는 영향을 검정하였다. 분석 방법으로는 분산분석, 군집분석을 이용하였고, 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째. 일본의 물류시장은 업종 간 경영성과 차이가 나타났고, 창고서비스업이 타 업종에 비해 수익성과 안정성이 높았다. 둘째, 업종별 사업행동의 차이가 나타났고, 타 업종에 비해 해상화물운송업은 자본집약도가 높았고, 창고서비스업은 사업선도력과 신용거래도가 높았다. 마지막으로 업종과 사업특성 군집의 두 요인은 경영성과에 미치는 상호작용이 유의미하게 검정되었는데, 수익성에 있어 화물운송업과 창고서비스업의 사업특성의 작용이 달랐다. 반면, 안정성에 있어 전 업종은 공통적으로 자본집약도를 낮추고 사업선도력을 재고하는 사업특성이 유효하게 작용하였다.

Keywords

References

  1. 구경모(2017), 일본 물류기업의 경영성과에 관한 탐색적 연구, 한국항만경제학회지, Vol.33, No.4, 99-116.
  2. 구경모.박승재(2015), 運輸業の事業現状と経営成果に関する日韓比較研究' 中村大学流通科学研究' 14巻 2号' 79-92.
  3. 권세훈(2015), 국내 중소기업 거래신용에 관한 연구, 산업경제연구, 제28권 제6호, 2435-2452.
  4. 김누리, 박무정, 한상전(2013), 기업의 신용거래제공이 기업가치에 미치는 영향에 관한 실증연구, 5개 학회 공동학술연구발표회, 1353-1379.
  5. 김신중(1999), 업종별 경영자원과 경영성과 차이에 관한 실증적 연구, 한국OA학회 논문집, 12월, 200-209.
  6. 김용진, 서상범, 하헌구(2006), 물류산업의 구조적 분석과 종합물류업 활성화 방안, 한국항만경제학회지, Vol 22, No.1, 61-86.
  7. 김종칠, 박동기(2014), 국내 물류시장의 현황과 물류기업의 특성에 관한 연구, 한국항만경제학회지, Vol.30, No.3, 209-230.
  8. 김창범(2007), 운송산업의 성장과 생산요소충격, 산업경제연구, 제20권 제4호, 1381-1393.
  9. 라영수, 이치송(2014), 자원준거관점의 거래비용이론을 이용한 고유자산 투자와 자본구조에 관한 연구, 대한경영학회지, 제27권 제4호, 595-612.
  10. 백원선(2010), 대형마트와 백화점 유통업의 차별적 사업전략과 재무분석, KBR, 제14권 제1호, 73-106.
  11. 신동령(2010), 최근 한일 전기전자산업 주요기업의 경영성과의 변화와 그 결정요인에 관한 연구, 경영사학, 제 25집 제4호, 243-264.
  12. 신용재, 홍미영(2014), 여행기업의 자본구조와 기업성과의 관계에 관한 연구, 대한경영학회지, 제27권 제4호, 485-504.
  13. 오원균(2012), 글로벌 물류기업의 경영 생산성 분석, 한국항만경제학회지, Vol.28, No. 2, 113-128.
  14. 이균봉, 류예린, 지상현(2012), 기업의 재무지표와 투자활동의 관련성에 관한 연구, 대한경영학회지, 제25권 제1호, 323-343.
  15. 이원흠, 최수미(2006), 투자자산 관련 이익정보의 가치관련성에 관한 실증연구, 대한경영학회지, 제19권 제2호, 581-599.
  16. 임병학(2010), 우리나라 해운기업의 재무성과에 대한 효율성 평가, Korea Logistics Review, Vol.20, No.4, 145-160.
  17. 일본금융청(EDINET) 홈페이지
  18. 일본 총무청 홈페이지
  19. 통계청 홈페이지