DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Playfulness Among Young Children at Home and Class Characteristics on Playfulness at Kindergarten

가정에서의 놀이성과 학급 특성이 유치원에서의 놀이성에 미치는 영향

  • Received : 2018.01.27
  • Accepted : 2018.05.30
  • Published : 2018.06.29

Abstract

Objective: This study aimed to analyse the influence of young children's playfulness at home and class characteristics on their playfulness at kindergarten. Methods: Twenty eight classes of 3, 4 and 5 year olds in Gyeonggi and Chungbuk provinces were recruited. Participants of this study were mothers and head teachers of the children of recruited classes. Analyses was implemented using hierarchical linear modeling with HLM 7.0. Results: Differences were found in children's playfulness at kindergarten according to their classes. Individual characteristics including, gender, age and playfulness at home were shown to have significant influences on playfulness at kindergarten, while relevance of variable class characteristics to playfulness at kindergarten was not observed. Conclusion/Implications: It is concluded that playfulness of children is more related to playfulness at home rather than class characteristics, implying the strong characteristic of playfulness as an individual trait.

Keywords

References

  1. 강상진 (2016). 다층모형. 서울: 학지사.
  2. 강숙현 (1993). 유아교육 프로그램 평가척도 타당화 연구. 유아교육연구, 13, 1-29.
  3. 강지혜, 이경님 (2011). 유아의 개인적 요인과 어머니의 양육행동이 유아의 놀이성에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 7(2), 159-180.
  4. 교육과학기술부, 보건복지부 (2013). 3-5세 연령별 누리과정 해설서. 서울: 교육과학기술부․보건복지부.
  5. 권세경, 이순영 (2005). 물리적 환경의 차이에 따른 영아의 탐색 및 놀이행동과 또래와의 상호작용: 자유선택활동시간을 중심으로. 교육과학연구, 36(1), 219-236.
  6. 김명순, 김길숙, 박찬화 (2012). 유아용 놀이성 평정 척도 개발 및 타당화 연구. 아동학회지, 33(2), 69-89. doi:10.5723/KJCS.2012.33.2.69
  7. 김송이 (2015). 보육교사의 경력 및 소진과 놀이교수효능감이 직무만족에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 11(1), 481-499. https://doi.org/10.14698/JKCCE.2015.11.481
  8. 김영희 (2002). 놀이를 잘 하는 아동의 특성에 대한 연구. 한국놀이치료학회지, 5(1), 3-15.
  9. 김은숙 (2013). 유아의 성별과 놀이성 및 사회적 유능감의 관계. 한국영유아보육학, 81, 91-110.
  10. 박상선, 서현아 (2014). 유아의 놀이성 및 창의적 성격특성과 문제행동간의 관계. 한국보육지원학회지, 10(4), 119-132. doi:10.14698/jkcce.2014.10.4.119
  11. 박정연, 이성희 (2009). 부모의 양육태도와 유아의 놀이성과의 관계. Montessori 교육연구, 14(1), 40-57.
  12. 박화윤 (1992). 유아교육기관의 질적 환경과 유아의 놀이형태와의 관계. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  13. 배미경 (2012). 유아의 기질 및 놀이성과 또래갈등해결 전략 간의 관계. 한국유아교육․보육복지연구, 16(2), 195-220.
  14. 백지연 (2007). 교사 평정에 의한 유아의 놀이성과 실제 놀이주도성의 관계 연구. 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 신선희, 차윤희, 김영희 (2008). 어머니의 놀이성 및 양육행동과 유아의 놀이성 간의 관계. 미래유아교육학회지, 15(1), 281-300.
  16. 심숙영, 김점연 (2005). 유아의 놀이행동과 놀이성에 대한 보육 프로그램의 질 평가 변인예측. 미래유아교육학회지, 12(1), 361-383.
  17. 우수경 (2008). 유아의 성, 기질, 정서능력 및 사회적 능력이 놀이성에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 15(1), 259-280.
  18. 우수경 (2015). 예비유아교사의 낙관성과 정서지능이 회복탄력성에 미치는 영향. 인격교육, 9(2), 69-85.
  19. 유선영, 박선혜, 조해연 (2015). 한국, 미국(NAEYC), 호주(ACECQA) 유아교육기관 평가 지표의 구조적.과정적 질 비교 연구. 비교교육연구, 25(6), 23-49. doi:10.20306/kces.2015.25.6.23
  20. 유애열 (1994). 유아의 상상놀이와 교사개입에 관한 관찰연구. 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  21. 이상은, 이주리 (2010). 어머니의 양육행동 및 유아의 놀이성과 유아의 또래유능성: 유아 놀이성 의 조절효과를 중심으로. 아동학회지, 31(6), 71-85.
  22. 임성혜, 차현화, 윤현숙 (2003). 부모 및 교사의 역할과 유아의 놀이성과의 관계: 역할놀이와 신체놀이를 중심으로. 유아교육학논집, 7(2), 181-205.
  23. 임진경, 노은호 (2014). 교육조력자로서의 어머니 특성변인이 유아의 놀이성에 미치는 영향. 한국보육학회지, 14(3), 1-21.
  24. 장영숙, 조혜정 (2006). 부모의 양육태도와 유아의 놀이성과의 관계. 유아교육학논집, 10(1), 251-268.
  25. 정미라, 김민정, 이방실 (2015). 어머니의 공감능력과 양육태도가 유아기 자녀의 놀이성에 미치는 영향. 생태유아교육연구, 14(1), 101-122.
  26. 조해연, 이기숙 (2014). 어린이집 2세 학급의 물리적 환경 보육과정 교사 상호작용의 질이 영아의 놀이행동에 미치는 영향. 교육과학연구, 45(3), 115-136. doi:10.15854/jes.2014.09.45.3.115
  27. 진흥신 (2003). 한국판-놀이다움 평정척도(K-ToP) 표준화 예비연구. 정서․행동장애연구, 19(4), 71-90.
  28. 허혜경 (2013). 유아의 놀이성에 영향을 미치는 유아의 성, 기질 및 어머니의 양육효능감에 대한 효과분석. 한국보육학회지, 13(2), 83-102.
  29. Abbott-Shim, M. S, & Sibley, A. M. (1987). Assessment Profile for Early Childhood Programs. Atlanta, GA: Quality Assist.
  30. Barnett, L. A. (1990). Developmental benefits of play for children. Journal of Leisure Research, 22(2), 138-153. https://doi.org/10.1080/00222216.1990.11969821
  31. Barnett, L. A. (1991). The playful child: Measurement of a disposition to play. Play & Culture, 4(6), 51-74.
  32. Barnett, L. A. (2007). The nature of playfulness in young adults. Personality and Individual Differences, 43(4), 949-958. doi:10.1016/j.paid.2007.02. 018
  33. Bronson, M. R., & Bundy, A. C. (2001). A correlational study of a Test of Playfulness and a Test of Environmental Supportiveness. The Occupational Therapy Journal of Research, 21(4), 241-259. doi:10.1177/153944920102100403
  34. Browne, W. J., & Draper, D. (2000). Implementation and performance issues in the Bayesian and like-lihood fitting of multilevel models. Computational Statistics, 15(3), 391-420. doi:10.1007/ s001800000041
  35. Bryk, A. S., & Raudenbush, S. W. (1992). Hierarchical linear models: Applications and data analysis methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  36. Bundy, A. C. (1998). Test of Playfulness (ToP) Manual, Version 3.5. Fort Collins, CO: Colorado State University.
  37. Bundy, A. C. (1999). Test of Environmental Supportiveness (TOES). Fort Collins, CO: Colorado State University.
  38. Bundy, A. C. (2003). Test of Playfulness (ToP) Manual, Version 4.0. Sydney: University of Sydney.
  39. File, N., & Kontos, S. (1993). The relationship of program quality to children's play in integrated ear- ly intervention settings. Topics in Early Childhood Special Education, 13(1), 1-18. doi:10.1177/ 027112149301 300104
  40. Friendly, M., Doherty, G., & Beach, J. (2006). Quality by design: What do we know about quality in early learning and child care, and what do we think? A literature review. Retrieved June 27, 2017 from http://www.childcarequality.ca/wdocs/QbD_LiteratureReview.pdf
  41. Harms, T., Clifford, R. M., & Cryer, D. (2014). Early Childhood Environment Rating Scale. New York: Teachers College Press.
  42. Howes, C., & Stewart, P. (1987). Child's play with adults, toys, and peers: An examination of family and child-care influences. Developmental Psychology, 23(3), 423-430. doi:10.1037/0012-1649. 23.3.423
  43. Johnson, J. E., Christie, J. F., & Wardle, F. (2006). Play, development, and early education, 놀이, 발달, 유아교육(이진희, 손원경, 안효진, 유연옥 옮김). 서울: 아카데미프레스(원판 2005).
  44. Kontos, S., & Wilcox-Herzog, A. (2001). How Do Education and Experience Affect Teachers of Young Children? Research in Review. Young Children, 56(4), 85-91.
  45. Lee, V. E. (2000). Using Hierarchical Linear Modeling to study social contexts: The case of school effects. Educational Psychologist, 35(2), 125-141. doi:10.1207/S15326985EP3502_6
  46. Lieberman, J. N. (1977). Playfulness: Its relationship to imagination and creativity. New York: Academic Press Inc.
  47. LoCasale-Crouch, J., Konold, T., Pianta, R., Howes, C., Burchinal, M., Bryant, D., et al. (2007). Observed classroom quality profiles in state-funded pre-kindergarten programs and associations with teacher, program, and classroom characteristics. Early Childhood Research Quarterly, 22, 3-17. doi:10.1016/j.ecresq.2006.05.001
  48. Mashburn A. J., Pianta, R. C., Hamre, B. K, Downer, J. T., Barbarin, O. A., Bryant, D., et al. (2008). Measures of classroom quality in prekindergarten and children's development of academic, language, and social skills. Child Development, 79(3), 732-749. doi:10.1111/j.1467-8624.2008. 01154.x
  49. Mass, C. J. M. & Hox, J. J. (2005). Sufficient sample sizes for multilevel modeling. Methodology, 1(3), 86-92. doi:10.1027/1614-2241.1.3.86
  50. NICHD Early Child Care Research Network. (2002). Childcare structure $\rightarrow$ Process $\rightarrow$ Outcome: Direct and indirect effects of child-care quality on young children's development. Psychological Science, 13(3), 199-206. doi:10.1111/1467-9280.00438
  51. Phillips, D., Mekos, D., Scarr, S., McCartney, K., & Abbott-Shim, M. (2000). Within and beyond the classroom door: Assessing quality in child care centers. Early Childhood Research Quarterly, 15(4), 475-496. doi:10.1016/S0885-2006(01)00077-1
  52. Proyer, R. T. (2012). Examining playfulness in adults: Testing its correlates with personality, positive psychological functioning, goal aspirations, and multi-methodically assessed ingenuity. Psychological Test and Assessment Modeling, 54(2), 103-127. doi:10.5167/uzh-63532
  53. Rigby, P., & Gaik, S. (2007). Stability of playfulness across environmental settings: A pilot study. Physical and Occupational Therapy in Pediatrics, 27(1), 27-43. doi:10.1300/J006v27n01_03
  54. Rubin, K. H. (1977). Play behaviors of young children. Young Children, 32(6), 16-24.
  55. Rubin, K. H., Fein, G. G., & Vandenberg, B. (1983). Play. In P. H. Mussed (Ed.), Handbook of child psychology: Vol. 4, Socialization, personality, and social development (4th ed., pp. 693-774). New York: Wiley.
  56. Wilkes, S., Cordier, R., Bundy, A., Docking, K., & Munron, N. (2011). A play-based intervention for children with ADHD: A pilot study. Australian Occupational Therapy, 58(4), 231-240. doi:10.1111/j.1440-1630.2011.00928.x
  57. Youell, B. (2008). The importance of play and playfulness. European Journal of Psychotherapy and Counselling, 10(2), 121-129. doi:10.1080/13642530802076193