DOI QR코드

DOI QR Code

청소년의 숙달목적지향성이 삶의 만족도에 미치는 영향에 대한 종단연구: 학교적응의 매개효과를 중심으로

A Longitudinal Study on the Effect of Adolescents' Mastery Goal Orientation on Life Satisfaction: Mediating Effect of School Adjustment

  • 한세영 (이화여자대학교 아동학과) ;
  • 최혜선 (이화여자대학교 아동학과) ;
  • 한아름 (이화여자대학교 아동학과)
  • 투고 : 2018.04.25
  • 심사 : 2018.06.04
  • 발행 : 2018.06.29

초록

Objective: The purpose of this study was to examine the mediating role of school adjustment in the relationship between adolescents' mastery goal orientation and life satisfaction, and the differences according to gender in the relationship. Methods: The participants were 1,947 students from the 3rd, 4th, and 5th waves of the Korean Child Youth Panel Study(KCYPS). The data were analyzed with structural equation modeling(SEM) and multiple group analysis. Results: First, school adjustment of 1st graders in middle school mediated the relation between mastery goal orientation of 6th graders in elementary school and life satisfaction of 2nd graders in middle school. Second, the differences in gender were confirmed. The effect of mastery goal orientation of 6th graders in elementary school on school adjustment of 1st graders in middle school is higher for boys. In contrast, the effect of school adjustment of 1st graders in middle school on life satisfaction of 2nd graders in middle school is higher for girls. Conclusion/Implications: The results of this study suggested that mastery goal orientation before entering middle school and school adjustment after entering middle school could be important variables to increase adolescents' life satisfaction. Also, it is necessary to consider gender difference for long-term intervention for improving adolescent life satisfaction.

키워드

참고문헌

  1. 강금주, 윤숙영, 신현숙 (2012). 남녀 중학생의 학교적응에 대한 학업적 및 사회정서적 변인의 영향. 교육연구, 35, 1-24.
  2. 강보은, 김은빈, 김정섭 (2017). 중학생의 학습습관과 삶의 만족도의 관계에서 진로정체감의 매개효과. 교사교육연구, 56(1), 94-106. doi:10.15812/ter.56.1.201703.94
  3. 김세영 (2005). 중학생의 인터넷 중독수준에 따른 인터넷 활용 유형, 자기통제력, 자기조절학습 능력 및 학업성취도의 차이. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 김신영, 임지연, 김상욱, 박승호, 유성렬, 최지영 등 (2006). 청소년발달지표조사 1, 결과부분 측정지표 검증. 서울: 한국청소년개발원.
  5. 김윤희, 김현숙 (2016). 초기 청소년의 삶의 만족도 변화양상과 성별 및 애착 관계의 영향. 상담학연구, 17(3), 337-354. doi:10.15703/kjc.17.3.201606.337
  6. 김은영 (2014). 학습습관과 정서문제가 초등 6학년 학생의 삶의 만족도에 미치는 영향. 인간발달연구, 21(2), 1-22.
  7. 민병수 (1991). 학교생활적응과 자아개념이 학업성취에 미치는 영향. 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 박가화, 이지민 (2014). 부모의 양육행동이 남녀 청소년의 삶의 만족도에 미치는 영향: 자아정체감과 학교생활적응의 매개효과. 한국가족복지학, 19(4), 997-1013. doi:10.13049/kfwa.2014.19. 4.997
  9. 박영숙 (2009). 학교생활 스트레스, 부모와의 갈등, 친구와의 갈등이 청소년의 자살사고에 미치는 영향-성차를 중심으로. 스트레스연구, 17(4), 389-398.
  10. 신미, 전성희, 유미숙 (2010). 청소년의 삶의 만족과 안녕에 관한 요인 연구. 청소년학연구, 17(9), 131-150.
  11. 안도희, 김유리 (2015). 협동학습과 자기주도학습이 대학생의 삶의 만족감에 미치는 영향. 청소년학연구, 22(7), 1-30.
  12. 양명희 (2000). 자기조절학습의 모형 탐색과 타당화 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  13. 유안진, 이점숙, 김정민 (2005). 신체상, 부모와 또래애착, 탄력성이 청소년의 생활만족에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 23(5), 123-132.
  14. 유진은, 노민정 (2017). Group Lasso를 통한 중학생의 삶의 만족도에 영향을 미치는 변수 탐색. 한국청소년연구, 28(1), 127-149. doi: 10.14816/sky.2017.28.1.127
  15. 이귀옥 (2017). 성별, 자아탄력성, 학습습관과 부모양육방식이 초등학교 고학년의 학교적응 변화 궤적에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 17(1), 295-322. doi:10.22251/jlcci.2017.17 .1.295
  16. 이성진, 임진영, 여태철, 김동일, 신종호, 김동민 등 (2009). 교육심리학서설. 파주: 교육과학사.
  17. 이유리, 박은정, 이성훈 (2015). 중학생의 학습습관 유형에 따른 학업성취와 삶의 만족도의 차이. 학습자중심교과교육연구, 15(11), 621-641.
  18. 이주리 (2008). 중고등학생의 부모, 교사 및 친구애착과 비행. 한국생활과학회지, 17(4), 563-574. https://doi.org/10.5934/KJHE.2008.17.4.563
  19. 임미향, 박영신, 김의철 (2006). 초등학생의 삶의 질에 대한 분석: 사회적 지원, 자기효능감, 학업 성취와의 관계를 중심으로. 아동교육, 15(1), 53-67.
  20. 장안식, 정혜원 (2015). 고등학생 학업스트레스가 정신건강에 미치는 영향-여자만족도의 조절 및 매개효과를 중심으로. 공공정책연구, 32(1), 29-48.
  21. 정병삼 (2010). 부모-자녀애착과 부모지도감독이 청소년의 자아존중감의 변화에 미치는 종단적 영향. 한국청소년연구, 21(4), 5-30.
  22. 정윤화, 봉초운, 홍세희 (2018). 잠재성장모형을 적용한 청소년의 삶의 만족도 변화와 영향요인 분석. 청소년학연구, 25(1), 181-210. doi:10.21509/KJYS.2018.01.25.1.181
  23. 정화실 (2009). 초등학생의 모애착과 학교생활적응이 낙관성에 미치는 영향. 단국대학교 대학원 석사학위논문.
  24. 조한익 (2012). 초등학생의 성취목표지향성, 성취정서, 학업성취도 및 주관적 안녕감의 구조적 관계 분석. 교육심리연구, 26(4), 1001-1021.
  25. 질병관리본부 (2017). 제13차(2017) 청소년건강행태온라인조사 통계. 청주: 질병관리본부.
  26. 최희철, 권충훈, 조흥순 (2017). 중고등학생의 성취가치와 숙달목표지향성이 학업성취와 학습활 동적응에 미치는 전망적 효과. 학습자중심교과교육연구, 17(17), 729-749. doi:10.22251/ jlcci.2017.17.17.729
  27. 홍세희 (2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회: 임상, 19(1), 161-177.
  28. Antaramian, S. P., Huebner, E. S., & Valois, R. F. (2008). Adolescent life satisfaction. Applied psychology, 57(s1), 112-126. doi:10.1111/j.1464-0597.2008.00357.x
  29. Boyce, C. J., Wood, A. M., Daly, M., & Sedikides, C. (2015). Personality change following unemployment. Journal of Applied Psychology, 100(4), 991-1011. doi:10.1037/a0038647
  30. Bray, M. & Kwok, P. (2003). Demand for private supplementary tutoring: Conceptual considerations, and socio-economic patterns in Hong Kong. Economics of Education Review, 22(6), 611-620. doi:10.1016/S0272-7757(03)00032-3
  31. Browne, M. W., & Cudeck, R. (1992). Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods & Research, 21(2), 230-258. doi:10.1177/0049124192021002005
  32. Cerasoli, C. P., & Ford, M. T. (2014). Intrinsic motivation, performance, and the mediating role of mastery goal orientation: A test of self-determination theory. The Journal of Psychology, 148(3), 267-286. doi:10.1080/00223980.2013.783778
  33. Cikrikci, Ö. & Odaci, H. (2016). The Determinants of Life Satisfaction Among Adolescents: The Role of Metacognitive Awareness and Self-Efficacy. Social Indicators Research, 125(3), 977-990. doi:10.1007/s11205-015-0861-5
  34. Cotterell, J. L. (1992). The relation of attachments and supports to adolescent well-being and school adjustment. Journal of Adolescent Research, 7(1), 28-42. doi:10.1177/074355489271003
  35. Curral, L. & Marques-Quinteiro, P. (2009). Self-leadership and work role innovation: Testing a media- tion model with goal orientation and work motivation. Revista de Psicologia del Trabajo y de Las Organizaciones, 25(2), 163-176. doi:10.4321/S1576-59622009000200006
  36. Danielsen, A. G., Samdal, O., Hetland, J., & Wold, B. (2009). School-related social support and student's perceived life satisfaction. The Journal of Education Research, 102(4), 303-320. doi:10.3200/JOER.102.4.303-320
  37. Diefendorff, J. M. (2004). Examination of the roles of action-state orientation and goal orientation in the goal-setting and performance process. Human Performance, 17(4), 375-395. doi:10.1207/ s15327043hup1704_2
  38. Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125(2), 276-302. doi:10.1037/0033-2909.125.2.276
  39. Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41(10), 1040-1048. doi:10.1037/0003-066X.41.10.1040
  40. Dweck, C. S., & Elliott, E. S. (1983). Achievement motivation. In E. M. Heatherington (Ed.), Handbook of Child Psychology: Vol. 4, Socialization, personality, and social development (pp. 643-691). New York: Wiley.
  41. Eccles, J. S. & Roser, R. W. (2011). Schools as developmental contexts during adolescence. Journal of Research on Adolescence, 21(1), 225-241. doi:10.1111/j.1532-7795.2010.00725.x
  42. Elliot, A. J., & Harackiewicz, J. M. (1996). Approach and avoidance achievement goals and intrinsic motivation: A mediational analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 70(3), 461-475. doi:10.1037//0022-3514.70.3.461
  43. Gilman, R., & Huebner, S. (2003). A review of life satisfaction research with children and adolescents. School Psychology Quarterly, 18(2), 192-205. doi:10.1521/scpq.18.2.192.21858
  44. Gilman, R., & Huebner, E. S. (2006). Characteristics of adolescents who report very high life satisfaction. Journal of Youth and Adolescence, 35(3), 293-301. doi:10.1007/s10964-006- 9036-7
  45. Guarino, S. N., Whitaker, V. L., & Jundt, D. K. (2017). Mastery goal orientation and cognitive ability effects on performance in learner-guided training. Journal of Applied Social Psychology, 47(1), 23-34. doi:10.1111/jasp.12414
  46. Haranin, E. C., Huebner, E. S., & Suldo, S. M. (2007). Predictive and incremental validity of global and domain-based adolescent life satisfaction reports. Journal of Psychoeducational Assessment, 25(2), 127-138. doi:10.1177/0734282906295620
  47. Hardre, P. L., & Reeve, J. (2003). A motivational model of rural students' intentions to persist in, ver- sus drop out of, high school. Journal of Educational Psychology, 95(2), 347-356. doi:10.1037/ 0022-0663.95.2.347.
  48. Hinton, P. R., McMurray, I., & Brownlow, C. (2004). SPSS explained. London: Routledge.
  49. Huebner, E. S., Valois, R. F., Paxton, R. J., & Drane, J. W. (2005). Middle school students' percep- tions of quality of life. Journal of Happiness Studies, 6(1), 15-24. doi:10.1007/s10902-004- 1170-x
  50. Kaplan, A., & Maehr, M. L. (2007). The contributions and prospects of goal orientation theory. Educational Psychology Review, 19(2), 141-184. doi:10.1007/s10648-006-9012-5
  51. Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling(4th ed). New York: Guilford Publications.
  52. Lewis, A. D., Huebner, E. S., Malone, P. S., & Valois, R. F. (2011). Life satisfaction and student en- gagement in adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 40(3), 249-262.doi:10.1007/ s10964-010-9517-6
  53. Moksnes, U. K., Lohre, A., Lillefjell, M., Byrne, D. G., & Haugan, G. (2016). The association be- tween school stress, life satisfaction and depressive symptoms in adolescents: Life satisfaction as a potential mediator. Social Indicators Research, 125(1), 339-357, doi:10.1007/s11205-014- 0842-0
  54. OECD (2017). PISA 2015 Results (Volume III): Students' Well-Being. Paris: OECD Publishing. doi:10.1787/9789264273856-en
  55. Patrick, H., Ryan, A. M., & Pintrich, P. R. (1999). The differential impact of extrinsic and mastery goal orientations on males’ and females’ self-regulated learning. Learning and Individual Differences, 11(2), 153-171. doi:10.1016/s1041-6080(00)80003-5.
  56. Pavot, W., & Diener, E. (1993). Review of the satisfaction with life scale. Psychological Assessment, 5(2), 164-172. doi:10.1037/1040-3590.5.2.164
  57. Payne, S. C., Youngcourt, S. S., & Beaubien, J. M. (2007). A meta-analytic examination of the goal orientation nomological net. Journal of Applied Psychology, 92(1), 128-150. doi:10.1037/ 0021-9010.92.1.128
  58. Proctor, C., Linley, P. A., & Maltby, J. (2010). Very happy youths: Benefits of very high life satisfaction among adolescents. Social Indicators Research, 98(3), 519-532. doi:10.1007/s11205- 009-9562-2
  59. Robbins, S. B., Lauver, K., LE, H., Davis, D., Langley, R., & Carlstrom, A. (2004). Do psychosocial and study skill factors predict college outcomes? A meta-analysis. Psychological Bulletin, 130(2), 261-288. doi:10.1037/0033-2909.130.2.261
  60. Schraedley, P. K., Gotlib, I. H., & Hayward, C. (1999). Gender differences in correlates of depressive symptoms in adolescents. Journal of Adolescent Health, 25(2), 98-108.doi:10.1016/S1054-139X(99)00038-5
  61. Shek, D. T. L., & Li, X. (2016). Perceived school performance, life satisfaction, and hopelessness: A 4-year longitudinal study of adolescents in Hong Kong. Social Indicators Research, 126(2), 921-934. doi:10.1007/s11205-015-0904-y
  62. Siddall, J., Huebner, E. S., & Jiang, X. (2013). A prospective study of differential sources of school-related social support and adolescent global life satisfaction, American Journal of Orthosychiatry, 83(1), 107-114. doi:10.1111/ajop.12006
  63. Suldo, S. M., & Huebner, E. S. (2004). Does life satisfaction moderate the effects of stressful life events on psychopathological behaviour during adolescence? School Psychology Quarterly, 19(2), 93-105. doi:10.1521/scpq.19.2.93.33313
  64. Suldo, S. M., Riley, K. N., & Shaffer, E. J. (2006). Academic correlates of children and adolescents' life satisfaction. School Psychology International, 27(5), 567-582.doi:10.1177/0143034306073411
  65. Tian, L., Yu, T., & Huebner, E. S. (2017). Achievement goal orientations and adolescents' subjective well-being in school: the mediating roles of academic social comparison directions. Frontiers in psychology, 8, 37. doi:10.3389/fpsyg.2017.00037
  66. Wang, W., Li, J., Sun, G., Cheng, Z., & Zhang, X. A. (2017). Achievement goals and life satisfaction: The mediating role of perception of successful agency and the moderating role of emotion reappraisal. Psicologia: Reflexao e Crítica, 30(1), 25. doi:10.1186/s41155-017-0078-4