DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationships Among Early Childhood Teachers' Resilience, Difficulty in Emotional Regulation, and Teaching Strategies for Children with Behavior Problems

유아교사의 회복탄력성, 정서조절 어려움, 유아 문제행동 지도전략 간의 관계

  • 김수진 (성신여자대학교 유아교육과) ;
  • 권정윤 (성신여자대학교 유아교육과)
  • Received : 2017.10.14
  • Accepted : 2018.06.04
  • Published : 2018.06.29

Abstract

Objective: The purpose of this study was to examine the relationships among teachers' resilience, difficulty in emotional regulation, and teaching strategies for behavior problems of children. Methods: A total of 200 day care and kindergarten teachers were surveyed. The collected data were analyzed by Pearson's correlation and multiple regression. Results: First, teachers' resilience, difficulty in emotional regulation and teaching strategies for children with behavior problems were significantly related. Teachers' resilience showed a positive correlation with teachers' positive prevention and reaction strategies but showed a negative correlation with teachers' negative reaction strategies. Among the teachers' difficulty in emotional regulation, the factor of difficulty for impulsive control and lack of attention showed negative correlations with teachers' prevention and positive reaction strategies. Second, teachers' resilience and difficulty in emotional regulation significantly explained the teaching strategies for children with behavior problems. Teachers' resilience was found to be the most important variable explaining teaching strategies for children with behavior problems. Conclusion/Implications: This study revealed that teachers' resilience and difficulties in emotional regulation were important psychological and emotional characteristics for teachers when teaching children with behavior problems.

Keywords

References

  1. 권수현 (2010). 유치원 교사의 회복탄력성(resilience) 분석. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 권수현 (2015). 유아교사의 회복탄력성에 대한 고찰: 개념 및 구성요인, 향상방안을 중심으로. 육아지원연구, 10(2), 31-53. doi:10.16978/ecec.2015.10.2.002
  3. 권정윤, 안혜준, 송승민, 권희경 (2013). 유아 생활지도. 서울: 학지사.
  4. 권혜진 (2013). 교사의 놀이성과 놀이신념, 놀이교수효능감이 문제행동지도전략에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 9(1), 175-200.
  5. 김관비 (2011). 교사의 직무스트레스에 따른 유아문제행동 지도전략. 배재대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 김경숙 (2008). 유아 문제행동에 대한 교사의 인식 및 대처전략. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 김보영, 김현주 (2013). 교사-부모 관계에서 경험하는 유치원 교사의 어려움. 한국보육지원학회지, 9(6), 73-106. https://doi.org/10.14698/jkcce.2013.9.6.073
  8. 김연하 (2007). 유아 문제행동 지도전략 척도-교사용(TSQ)의 개발과 타당화 연구. 아동학회지, 28(5), 73-89.
  9. 김영은, 이희선 (2016). 아동학대예방을 위한 예비유아교사의 인성교육 기초연구. 인지발달중재학회지, 7(1), 15-32.
  10. 김주환 (2011). 회복탄력성: 시련을 행운으로 바꾸는 유쾌한 비밀 = Resilience. 고양: 위즈덤하우스.
  11. 문송이 (2008). 유치원 교실에서 일어나는 유아행동지도와 교사의 어려움. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 박금자 (2012). 유아교사의 효능감이 유아문제행동에 대한 교사의 대처전략에 미치는 영향. 가톨릭대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 박선미 (2013). 유아교사의 정서조절능력, 유아-교사 관계, 소진감 간의 관계. 아동교육, 22(1), 21-32.
  14. 박은영, 조은정, 정주선 (2011). 보육교사의 정서노동과 보육교사의 발달단계 및 보육교사-유아 상호작용 간의 관계. 한국영유아보육학, 66, 127-146.
  15. 빈윤희 (2015). 유아교사의 원가족 경험과 회복탄력성이 교수효능감에 미치는 영향. 성신여자대학교 일반대학원 석사학위논문.
  16. 서지영, 서영숙 (2002). 유치원 교사 이직의도에 관한 연구. 유아교육연구, 22(4), 229-251.
  17. 엄정애, 김혜진 (2005). 유치원 종일반 교사의 직무스트레스에 따른 교사-유아 상호작용. 유아교육연구, 25(5), 75-101.
  18. 오은성 (2013). 교사의 직무스트레스와 조직 효과성이 유아 문제행동 지도전략에 미치는 영향. 광주여자대학교 대학원 석사학위논문.
  19. 임지윤 (2011). 교사의 정서노동과 정서조절이 직무스트레스, 소진 및 교사효능감에 미치는 영향. 성균관대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 임효선 (2010). 가정 연계를 위한 유아교육 기관의 부모 참여 실태 및 인식 요구도. 아주대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  21. 이순자, 유수옥 (2012). 유아 문제행동에 대한 연구 동향 및 유아 문제행동 관련 변인 분석: 국내 학회지 및 학위논문을 중심으로. 유아교육학논집, 16(6), 127-156.
  22. 이지영, 권석만 (2006). 정서조절과 정신병리의 관계: 연구 현황과 과제. 한국심리학회지 상담 및 심리치료, 18(3), 461-493.
  23. 이은진 (1999). 보육교사의 직무스트레스와 보육활동과의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  24. 전일우 ((2014). 유아교사의 제반변인에 따른 유아문제행동 지도능력과 교사-유아 관계의 질에 대한 연구. 어린이문학교육연구, 15(4), 639-659.
  25. 정호경 (2014). 유아교사의 자아탄력성에 따른 유아 문제행동 인식과 지도전략. 인천대학교 교육대학원 석사학위논문.
  26. 조영란, 김희화, 공유경 (2009). 유아교사의 문제행동지도 효능감에 대한 개인적 변인과 대인관계 변인의 영향. 한국지역사회생활과학회지, 20(3), 437-448.
  27. 조용래 (2007). 정서조절곤란의 평가: 한국판 척도의 심리측정적 속성. 한국심리학회지: 임상, 26(4), 1015-1038. doi:10.15842/kjcp.2007.26.4.012012
  28. 중앙일보 (2018. 2.15). 감정노동 종사자 560만-740만명.. 정부 '직원 보호용'매뉴얼 만들어. http://news.joins.com/article/22372748에서 2018년 3월 30일 인출
  29. 차어진, 권연희 (2013). 유아교사의 전문성 발달 수준에 따른 유아의 문제행동인식 및 문제행동 지도전략. 수산해양교육연구, 25(1), 53-64. https://doi.org/10.13000/JFMSE.2013.25.1.053
  30. 홍혜림 (2016). 유아교사의 소진감이 유아문제행동 지도전략에 미치는 영향. 경기대학교 교육대학원 석사학위논문.
  31. Beckner, R. S. (2007). Young children at-risk for externalizing behavior problems: examination of behavior change utilizing universal positive behavior support strategies. Unpublished doctoral dissertation, University Missouri-Columbia, Columbia, MO.
  32. Benard, B. (2004). Resiliency: What have we learned? San Francisco: West Ed.
  33. Chan, D. W. (2008). Emotional intelligence, self-efficacy, and coping among Chinese prospective and in-service teachers in Hong Kong. Educational Psychology, 28(4), 397-408. doi:10.1080/ 01443410701668372
  34. De Pry, R. L., & Sugai, G. (2002). The effect of active supervision and pre-correction on minor be- havioral incidents in a sixth grade general education classroom. Journal of Behavioral Education, 11(4), 255-267. https://doi.org/10.1023/A:1021162906622
  35. Fantilli, R. D., & McDougall, D. E. (2009). A study of novice teachers: challenges and supports in the first years. Teaching and Teacher Education, 25(6), 814-825. doi:10.1016/j.tate.2009.02.021
  36. Gilstrap, C. M. (2005). Closing in on closeness: Teacher immediacy as a form of emotion labor. Unpublished doctoral dissertation, Colorado State University, Fort Collins, CO.
  37. Gross, J. J., & John, O. P. (2002). Wise emotion regulation. In L. F. Barett & P. Salovey (Eds.), The wisdom in feelings: Psychological processes in emotional intelligence (pp. 297-318). New York: Guilford.
  38. Gu, Q., & Day, C. (2007). Teachers resilience: A necessary condition for effectiveness. Teaching and Teacher Education, 23(8), 1302-1316. doi:10.1016/j.tate.2006.06.006
  39. Gu, Q., & Day, C. (2013). Challenges to teacher resilience: conditions count. British Educational Research Journal, 39(1), 22-44. doi:10.1080/01411926.2011.623152
  40. Hester, P. P., Baltodano, H. M., Hendrickson, J. M., Tonelson, S. W., Conroy, M. A., & Gable, R. A. (2004). Lessons learned from research on early intervention: What teachers can do to prevent children's behavior problems. Preventing School Failure, 49(1), 5-10. doi:10.3200/psfl.49.1.5-10
  41. Le Cornu, R. (2009). Building resilience in pre-service teachers. Teaching and Teacher Education, 25(5), 717-723. doi:10.1016/j.tate.2008.11.016
  42. Masten, A. S., Best, K. M., & Garmezy, N. (1990). Resilience and development: contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology, 2(4), 425-444. doi:10.1017/s0954579400005812
  43. OECD (2016). 2016 employment outlook report of the Organization for Economic Cooperation and Development. Paris: OECD. doi:10.1787/empl_outlook-2016-en
  44. Reinke, W. M., Stormont, M., Herman, K. C., Wang, Z., Newcomer, L., & King, K. (2014). Use of coaching and behavior support planning for students with disruptive behavior within a universal classroom management program. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 22(2), 74-82. doi:10.1177/1063426613519820
  45. Saarni, C. (1989). Children's understanding of strategic control of emotional expression in social transactions. In C. Saarni, & P. L. Harris (Eds.), Children's understanding of emotion (pp. 181-208). New York: Cambridge University Press.
  46. Salthouse, T. A. (2005). Relations Between Cognitive Abilities and Measures of Executive Functioning. Neuropsychology, 19(4), 532-545. doi:10.1037/0894-4105.19.4.532
  47. Smith S. C. (2004). The effects of targeted positive behavior support strategies on preschoolers externalizing behavior. Unpublished doctoral dissertation, University Missouri-Columbia, Columbia, MO.
  48. Smith, T. M., & Ingersoll, R. M. (2004). What are the effects of induction and mentoring on beginning teacher turnover? American Educational Research Journal, 41(3), 681-714. doi:10.3102/ 00028312041003681
  49. Stormont, M., Covington, S., & Lewis, T. J. (2006). Using data to inform systems: Assessing teacher implementation of key features of program-wide positive behavioral support in Head Start classrooms. Beyond Behavior, 15(3), 10-14.
  50. Sutherland, K. S., Wehby, J. H., & Yoder, P. J. (2002). Examination of the relationship between teach- er praise and opportunities for students with EBD to respond to academic request. Journal of Emotional & Behavioral Disorders, 10(1), 5-13. doi:10.1177/106342660201000102
  51. Sutton, R. E., & Harper, E. (2009). Teachers' emotion regulation. In Saha, L. J., & Dworkin, A. G. (Eds.), International Handbook of Research on Teachers and Teaching (pp. 389-401). New York: Springer. doi:10.1007/978-0-387-73317-3
  52. Tait, M. (2008). Resilience as a contributor to novice teacher success, commitment, and retention. Teacher Education Quarterly, 35(4), 57-75.
  53. VanDerHeyden, A. M., Witt, J. C., & Gatti, S. (2001). Research into practice: Descriptive assessment method to reduce overall disruptive behavior in a preschool classroom. School Psychology Review, 30(4), 548-567.
  54. Yates, L., Pelphrey, B. A., & Smith, P. A. (2008). An exploratory phenomenological study of African American male pre-service teachers at a historical black university in the mid-south. National Forum of Applied Educational Research Journal, 21(3), 1-16.
  55. Zembylas, M. (2005). Discursive practices, genealogies, and emotional rules: A post-structuralist view on emotion and identity in teaching. Teaching and Teacher Education, 21(8), 935-948. doi:10.1016/j.tate.2005.06.005