DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study of Flipped Learning Class in Pre-service Teacher Education

초등예비교사 교육에서의 플립드 러닝 적용 사례 연구

  • Received : 2017.11.08
  • Accepted : 2017.12.04
  • Published : 2018.01.31

Abstract

Recently, various attempts have been made to change traditional lecture classes such as flipped learning and blended learning, and their effectiveness has been verified in various fields. On the other hand, the 2015 revised curriculum enables students to participate in self-directed learning by encouraging student participation. Teachers should also try to change the teaching method, and to improve the teaching methods by confirming the advantages and disadvantages of such new teaching methods in accordance with the demands of the times. The purpose of this study is to analyze the case of applying Blended learning class to teach mathematics education for elementary education 1 class which is one of the required subject in university of education.

최근 플립드 러닝, 블렌디드 러닝 등 전통적인 강의식 수업에 변화를 꾀하는 다양한 시도가 이루어지고 있으며, 다양한 분야에서 그 효과성이 검증되고 있다. 한편, 2015 개정 교육과정에서는 학생 참여형 수업을 활성화하여 자기주도적 학습 능력을 기를 수 있도록 하고 있다. 이러한 시대적 요구에 맞게 교수자 역시 수업 방식의 변화를 시도하여야 하고, 그러한 새로운 수업 방식의 장단점과 효과를 확인하면서 더 나은 수업으로의 개선을 꾀하여야 할것이다. 본 연구에서는 교육대학 2학년 학생들이 필수로 이수하는 초등수학교육 이론 수업에 플립드 러닝을 적용한 사례를 분석하였다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2015). 2015 개정 교육과정 총론 해설. 교육부.(Ministry of Education(2015). Commentary on the 2015Revised Curriculum.)
  2. 권민정 (2016). 예비체육교사 교육을 위한 거꾸로 교실 수업 모형 개발. 한국여성체육학회지, 30(2), 37-55.(Kwon, M. (2016). Development of Flipped-classroom Model for Pre-service PE Teacher. Journal of KoreanPhysical Education Association for Girls and Women, 30(2), 37-55.)
  3. 김나미 (2017). 교육학 수업의 새로운 도전: 플립드러닝과 교과연계글쓰기 WAC의 융합교수법. 학습자중심교과교육연구, 17(5), 423-443.(Kim, N. (2017). New Challenges in Pedagogy Classes: Blended Teaching Method of Flip-Learning and Writing Across the Curriculum (WAC). Korean Association for learner-centered Curriculum and Instruction, 17(5), 423-443.)
  4. 김남익.전보애.최정임 (2014). 대학에서의 거꾸로 학습 사례 설계 및 효과성 연구: 학습동기와 자아효능감을 중심으로. 교육공학연구, 30(3), 467-492.(Kim, N., Chun, B. & Choi, J.(2014). A case study of Flipped Learning at College: Focused on Effects of Motivation and Self-efficacy. Journal of Educational Technology, 30(3), 467-492.)
  5. 김보경 (2014). 교직수업을 위한 역진행 수업모형 개발. 교육종합연구, 12(2), 25-56.(Kim, B. (2014). Development of Flipped Classroom Model for Teaching Profession Courses. The Journal of Educational Research, 12(2), 25-56.)
  6. 김연경 (2016). 대학수업을 위한 활동이론 기반 플립드 러닝 수업모형 개발. 중앙대학교 박사학위논문.(Kim, Y. (2016). Development of a flipped-learning instructional model based on activity theory for higher education. Chung-ang University Doctor's Thesis.)
  7. 동효령 (2017). 한국어 말하기 교육에서 플립드 러닝의 적용 가능성 탐색. 사고와 표현, 10(1), 163-191.(Dong, H. (2017). A Study on the Applicability of Flipped Learning in Oral Korean Teaching in China - Based on the Current Oral Korean Teaching in China's Higher Institutions. Ratio et Oratio, 10(1), 163-191.)
  8. 박상준 (2015). 거꾸로 교실 모형의 개발과 적용 사례의 연구. 사회과교육연구, 22(2), 1-21.(Park, S. (2015). Development of the Revised Model of Flipped Classroom and Analysis of Its Educational Effects). Research in Social Studies Education, 22(2), 1-21.)
  9. 박은혜 (2017). 플립드 러닝 수업 방식의 기독교 교양수업에의 적용 사례 연구. 기독교교육논총, 50, 351-384.(Park, E. (2017). A Case Study on the Application of Flipped Learning on Christian Liberal Arts Education.A Journal of Christian Education in Korea, 50, 351-384.)
  10. 박태정․차현진 (2015). 거꾸로 교실의 교육적 활용가능성 탐색을 위한 교사 인식 조사. 컴퓨터교육학회논문지, 18(1), 81-97.(Park, T., Cha, H. (2015). Investigation of Teachers' Awareness of Flipped Classroom to Explore its Educational Feasibility. The Journal of Korean association of computer education, 18(1), 81-97.)
  11. 배도용 (2015). 대학에서의 플립드 러닝 수업의 적용사례 연구. 우리말연구, 41, 179-202.(Bai, D. (2015). A Case Study of the Flipped learning Classes at the University. Urimal, 41, 179-202.)
  12. 배도용 (2016). 대학에서의 플립드 러닝 수업의 교실활동 학습 태도 연구. 한어문교육, 35, 173-194.(Bai, D. (2016). Study of learning attitude of classroom activities of flipped learning classes at the university. Haneomun, 35, 173-194.)
  13. 석말숙 (2016). 사회복지교육에서 플립드 러닝 수업의 효과성: 자기주도적 학습력, 학습동기, 자아효능감을 중심으로. 한국사회복지교육, 35, 1-29.(Suk, M. (2016). A Study on the Effects of Flipped Learning in Social Welfare Education: Focusing on Self-directed learning, Academic Motivation, and Self-efficacy. Korean Journal of Social Welfare Education, 35, 1-29.)
  14. 송해성, 서숙영 (2016). 프로젝트형 거꾸로 교실이 예비 영어교사들의 정의적 태도 및 메타인지 학습전략에 미치는 효과. 영어어문교육, 22(2), 167-192.(Song, H. Seo, S. (2016). Effects of project-based flipped classroom on the affective attitude and metacognitive learning strategies of pre-service teachers of English). English Language and Literature Teaching, 22(2), 167-192.)
  15. 시지현 (2017). 플립드 러닝이 의대생의 학습접근방식에 미치는 영향. 교육방법연구, 29(2), 347-370.(Si, J. (2017). Effects of flipped learning on approaches to learning of medical students. The Korean Journal of Eductional Methodology Studies, 29(2), 347-370.)
  16. 이경화․전주성․유기웅 (2017). 교과별 차별화된 플립드 러닝 수업이 대학생의 학업성취 향상 및 수업만족도에 미치는 효과. Global Creative leader, 7(1), 1-22.(Lee, K., Jun, J. & Ryu, K. (2017).(Effect of Three Types of Flipped Learning Classes on the Improvement of Academic Achievement and Class Satisfaction of College Students. Global Creative leader, 7(1), 1-22.)
  17. 이상선 (2016). 대학 수업에서 플립드 러닝이 학습자의 학습 동기, 학습 몰입, 수업 참여도에 미치는 영향. 충남대학교 석사학위논문.(Lee, S. (2016). Effects of Flipped Learning on the Learning motivation, Learning flow, Class participation in the University class. Chungnam National University Doctor's Thesis.
  18. 이소현 (2015). 플립드 러닝을 활용한 한국어 문법 교육의 실제. 언어와 문화, 11(2), 221-262.(Lee, S. (2015). Teaching of Korean Grammar Using Flipped Learning - Focus on the Korean grammar class as a liberal arts subject. The Language and Culture, 11(2), 221-262.)
  19. 임상훈․강수민․이신우․유영만 (2016). 대학생들은 플립드러닝 수업을 통해 어떤 경험을 하는가?. 교육정보미디어연구, 22(4), 777-803.(Im, S. Kang, S. Lee, S. You, Y. (2016). A Qualitative Case Study of Flipped Learning Class on College Students. Journal of Korean Association for Educational Information and Media, 22(4), 777-803.)
  20. 임정완 (2015). 영어과 예비교사를 위한 거꾸로 교실수업 모형과 적용. 영어어문교육, 21(2), 157-173.(Lim, J. (2015). A study of flipped instructional modeland application for pre-service teachers of English. The purpose of this study is to investigate. English Language and Literature Teaching, 21(2), 157-173.)
  21. 차주애 (2016). 플립드 러닝 학습법이 간호대학생의 비판적 사고성향, 학업성취도 및 학업적 자기효능감에 미치는 효과: 방법론적 트라이앵귤레이션 적용. 조선대학교 박사학위논문.(Cha, J. (2016). Effects of Flipped Learning on the Critical Thinking Disposition, Knowledge Achievement and Academic Self-Efficacy of Nursing Students: Application of the Methodological Triangulation. Chosun University Doctor's Thesis.)
  22. 최유나 (2016). 플립드 러닝을 적용한 수업이 대학생의 자기주도적 학습, 학습동기, 수업만족도에 미치는 영향. 건국대학교 박사학위논문.(Choi, Y. (2016). The Effects of Flipped-Learning on the Self-Directed Learning, Academic Motivation, and Class Satisfaction of the College Students. Konkuk University Master's Thesis.)
  23. 최정빈.김은경 (2015). 공과대학의 Flipped Learning 교수학습 모형 개발 및 교과운영사례. 공학교육연구, 18(2), 77-88.(Choi, J., Kim, E. (2015). Developing a Teaching-Learning Model for Flipped Learning for Institutes ofTechnology and a Case of Operation of a Subject. Journal of Engineering Education Research, 18(2), 77-88.)
  24. 표미정 (2015). 블렌디드 러닝 전략이 학업성취도와학습 태도에 미치는 효과. 부산교육대학교 교육대학원 석사학위논문.(Pyo, M. (2015). A study on blended learning's effect on academic achievement and learning attitude. Busan National University of Education Master's Thesis.)
  25. 허난 (2015). 예비수학교사교육에서의 플립드 러닝 교수.학습 설계에 관한 연구. 수학교육논문집, 29(2), 197-214.(Hur, N. (2015). A Study on Developing Instructional Model for Flipped Learning on Pre-Service Math Teachers. Communication of Mathematical Education, 29(2), 197-214.)
  26. Bergmann, J. & Sams, A. (2014a). Flipped Learning, 정찬필․임성희 공역(2015). 거꾸로 교실: 진짜 배움으로 가는 길. 에듀니티.
  27. Bergmann, J. & Sams, A. (2014b). Flipped Learning Gateway to Student Engagement. Learning and Leading With Technology, 41(7), 18-23.
  28. Khan, S. (2012). The One World School house: Education Reimagined. 김희경․김현경공역(2013). 나는 공짜로 공부한다. 알에이치코리아.
  29. King, A. (1993). From Sage on the Stage to Guideon the Side. College Teaching, 41(1), 30-35. https://doi.org/10.1080/87567555.1993.9926781
  30. University of Washington. Flipping the classroom. http://www.washington.edu/teaching/teaching-resources/engaging-students-in-learning/flipping-the-classroom/
  31. University of Texas at Austin Center for Teaching and Learning. Flipped Classroom. https://facultyinnovate.utexas.edu/flipped-classroom
  32. University of Washington. Blended Learning, Hybrid Learning, The Flipped Classroom…What's the Difference?https://www.panopto.com/blog/blended-learning-hybrid-learning-flipped-classroom-whats-difference/