DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative analysis on the Fraction Contents of Korean, Japanese, Singaporean, American, and Finnish Mathematics Textbooks

한국, 일본, 싱가포르, 미국, 핀란드의 수학 교과서에 제시된 분수 지도 내용의 비교·분석

  • Lee, Dae Hyun (Department of Mathematics Education, Gwangju National University of Education)
  • Received : 2018.03.26
  • Accepted : 2018.04.25
  • Published : 2018.04.30

Abstract

In this study, I compared and analyzed the contents of Korean, Japanese, Singapore, American, and Finnish textbooks about fraction which is one of the important and difficult concepts in elementary school mathematics. This is aimed to get the implications for meaningful fractional teaching and learning by analyzing the advantages and disadvantages of the methods and time of introducing the concept because fraction has the diversity of the sub-concepts and the introducing methods or process. As a result of the analysis, the fraction was introduced as part-whole(area) in all five countries' textbooks, but the use of number line, conversion between improper fraction and mixed number, whether to deal with part-whole(set) model. Furthermore, there are differences in the methods in obtaining of the equivalent fraction and the order of arrangement in comparison of fraction. Through this analysis, we discussed the reconsideration of the introducing contexts of fractions, the use of number line when introducing fractions, and the problem of segmentation and classification of contents.

본 연구에서는 초등학교 수학에서 다루어지는 중요 개념 중 하나인 분수에 대하여 한국, 일본, 싱가포르, 미국, 핀란드 교과서에 제시된 내용을 비교 분석하였다. 이것은 분수의 하위 개념의 다양함, 그리고 도입 방식이나 전개 과정의 특징적 차이가 나타난다는 것과 각 나라의 개념 도입 방식의 장점과 단점을 분석함으로써 유의미한 분수 학습을 위한 준비를 위해서이다. 분석 결과, 분수 도입 상황은 5개 나라 교과서 모두 부분-전체(영역)로 도입하였지만, 수직선 활용이나 대분수 정의와 가분수-대분수 간의 변환 방식, 이산량을 다루는 것의 여부, 동치분수 구하는 방법, 분수 크기비교의 배열 순서와 같은 내용의 구성이나 선정 면에서 여러 가지 차이가 나타났다. 이러한 분석을 통해 본 연구에서는 분수 도입상황의 재고, 분수 도입 시 수직선의 활용 문제, 내용의 유형화와 분절화의 문제 등을 논의하였다.

Keywords

References

  1. 강현석(2016). 한국과 중국의 고등학교 수학교과서 비교 연구: 함수 및 도형의 방정식 영역을 중심으로. 한국교원대학교 석사학위 논문. (Kang, H. S. (2016). A Comparison on High School Mathematics Textbooks between Korea and China-Focused on the function and expression of figure. Master's thesis in KNUE.)
  2. 강흥규(2005). 분수 개념과 알고리즘 지도 비교 양상 비교-McLellan, MiC, 한국의 교재를 중심으로. 수학교육학연구, 15(4), 375-399. (Kang, H. K. (2005). A comparative study on didactical aspects of fraction concept and algorithm appeared in the textbook of McLellan, MiC, Korea. The Journal of Educational Research in Mathematics, 15(4), 375-399.)
  3. 곽영순(2014). 한국과 뉴질랜드 고등학교 학력자격 상호인증을 위한 기준 설정 연구: 수학 및 과학 교육과정 비교분석. 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2014-2. (Kwak, Y. S. (2014). Research on establishing content standards for the recognition of senior secondary school qualifications between Korea and New Zealand: Mathematics and science curriculum comparative analysis. Research report of KICE RRC 2014-2.)
  4. 교육부(2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제 2015-74호[별책 8]. (Ministry of Education(2015). Mathematics Curriculum. Ministry of Education Notification No, 2015-74 [Separate Volume 8])
  5. 교육부(2018a). 수학 3-1. 세종: 교육부. (Ministry of Education(2018a). Mathematics 3-1. Seojong: Ministry of Education.)
  6. 교육부(2018b). 수학 3-2. 세종: 교육부. (Ministry of Education(2018b). Mathematics 3-2. Seojong: Ministry of Education.)
  7. 교육부(2018c). 수학 5-1. 세종: 교육부. (Ministry of Education(2018c). Mathematics 5-1. Seojong: Ministry of Education.)
  8. 교육부(2018d). 수학 6-1. 세종: 교육부. (Ministry of Education(2018d). Mathematics 6-1. Seojong: Ministry of Education.)
  9. 김성준, 김수환, 신준식, 이대현, 이종영, 임문규, 정은실, 최창우(2013). 초등학교 수학과 교재연구와 지도법. 경기: 동명사. (Kim, S. J., K. S. H., Shin, J. S., Lee, D. H., Lee, J. Y., Lim, M. K., Jeong, E. S., & Choi, C. W. (2013). Research and Method of Teaching Material in Elementary mathematics. Kyeonggi: Dongmyeongsa.)
  10. 김용태(2011). 수학의 역사 발생에 따른 초등 수학 교육 신서. 서울: 교우사. (Kim, Y. T. (2011). Elementary Mathematics Edcation Book by historical development of Mathematics. Seoul: Kyowoosa.)
  11. 김정화(2014). 한국과 홍콩 중학교 수학 교과서 비교 분석 : 확률. 통계 단원을 중심으로. 한국교원대학교 석사학위 논문. (Kim, J. H. (2014). Comparative Analysis on Middle School Mathematics Textbooks between Korea and Hong Kong - Focused on Probability and Statistics. Master's thesis in KNUE.)
  12. 김지원, 박교식, 이정은(2014). 2011 개정 초등학교 수학과 교육과정과 미국 CCSSM 비교.분석 연구. 한국초등수학교육학회지, 18(2), 279-295. (Kim, j. w., Park, K. S., & Lee, J. E. (2014). A comparative analysis of current 2011 elementary school mathematics curriculum in Korea and CCSSM in United States. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 18(2), 279-295.)
  13. 김진호, 권나영. (편)(2017). 학교수학과 교과서 개발. 서울: 경문사. (Kim, J. H., & Kwan, N. Y. (2017). School Mathematics and Development of Textbook. Seoul: Kyyungmoonsa.)
  14. 박경미(2010). '학년군'과 '수학적 과정'을 중심으로 한 외국 수학과 교육과정의 최근 경향 비교.분석. 학교수학, 12(4), 667-686. (Park, K. M. (2010). A comparative analysis of international mathematics curricula focusing on 'grade band' and 'mathematical process'. School Mathematics, 12(4), 667-686.)
  15. 박수진(2017). 한국과 핀란드 수학 교과서 비교분석 : 중학교 함수 영역을 중심으로. 인천대학교 교육대학원 석사학위논문.(Park, S. J. (2017). An analysis of mathematics textbooks between Korean and Finland-Focusing on function in middle school. Master's thesis of Incheon University, Graduate School of Education.)
  16. 박은희(2007). 한국과 싱가포르의 초등 수학 교과서 비교 분석- 분수와 소수를 중심으로 -. 한국교원대학교 석사학위논문. (Park. E. H. (2007). Comparative Analysis of Mathematics Textbooks of Elementary School in Korea and Singapore- focused on Fractions and Decimals -. Master's thesis in KNUE.)
  17. 서동엽(2005). 분수의 역사발생적 지도 방안. 수학교육학연구, 15(3), 233-249. (Seo, D. Y. (2005). Historico-genetic instruction on fraction. The Journal of Educational Research in Mathematics. 15(3), 233-249.)
  18. 안재구(2000). 수학문화사 I. 원시에서 고대까지. 서울: 일월서각. (An, J. K. (2000). The History of Mathematical Culture. Seoul: Iilwolseokak.)
  19. 안지영, 전영주, 윤마병, 이종학(2014). 한국의 2009 개정 수학과 교육과정과 미국의 수학과 교육과정 규준 CCSSM의 비교.분석. 한국학교수학논문집, 17(4), 437-464. (Ahn, J. Y., Jeon, Y. J., Youn, M. B., & Lee, J. H. (2014). A comparative analysis of the 2009 revised curriculum for mathematics in Korea and the common core state standard for mathematics (CCSSM) in the U.S.-Focus on the number and operation strand in elementary school. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 17(4), 437-464.)
  20. 원솔희(2016). 초등학교 수학 교과서 분수 영역 국제 비교 분석. 서울교육대학교 석사학위논문. (Won, S. H. (2016). A Comparative Analysis of Elementary Mathematics Textbooks Focused on Fractions. Master's thesis in SNUE.)
  21. 이대현(2013). 초등 수학과 교육과정과 교재연구. 경기: 동명사. (Lee, D. H. (2013). Elementary Mathematics curriculum and Teaching Material Research. Kyeonggi: Dongmyeongsa.)
  22. 이대현(2016). 대분수와 가분수의 상호 변환에 관한 교과서 내용 분석. 초등수학교육, 19(4), 177-19. (Lee, D. H. (2016). An analysis on the contents of textbooks about converting between a mixed number and an improper fraction. Education of Primary School Mathematics, 19(4), 177-19.)
  23. 이대현(2017). 미국 캘리포니아 주의 CA-CCSSM과 그에 따른 교과서에 제시된 분수 개념에 관한 내용 분석. 한국초등수학교육학회지, 21(4) 547-574. (Lee, D. H. (2017). An analysis on the contents of fraction in CA-CCSSM and its textbook. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 21(4) 547-574.)
  24. 이지영, 방정숙, 서은미 김경훈(2017). 한국과 싱가포르의 초등학교 수학 교과서에 제시된 분수의 덧셈 관련 시각적 표현에 대한 비교 분석. 수학교육학연구, 27(3), 537-555. (Lee, J. Y., Pang, J. S., Seo, E. M., & Kim, K. H. (2017). A comparative analysis of graphical representations related to addition of fractions in elementary mathematics textbooks of Korea and Singapore. Journal of Educational Research in Mathematics, 27(3), 537-555.)
  25. 임재훈, 김수미, 박교식(2005). 분수 나눗셈 알고리즘 도입 방법 연구: 남북한, 중국, 일본의 초등학교 수학 교과서의 내용 비교를 중심으로. 학교수학, 7(2), 103-121. (Lim, J. H., Kim, S. M., & Park, K. S. (2005). Different approaching of introducing the division algorithm of fractions: Comparison of mathematics textbooks of North Korea, South Korea, China, Japan. School Mathematics, 7(2), 103-121.)
  26. 최근배(2015). 한국과 미국(Harcourt Math)의 초등 수학 교과서 비교 분석: 분수와 소수의 도입과 연산을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 19(1), 17-37. (Choi, K. B. (2015). A comparative study of elementary school mathematics textbooks of Korea(2007 Curriculums) and America(Harcourt Math). Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 19(1), 17-37.)
  27. 최민아(2014). 분수 지도에 대한 한국과 중국의 초등학교 수학 교과서 비교 분석. 서울교육대학교 교육전문대학원 석사학위논문. (Choi, M. A. (2014). An comparative analysis of fraction contents between Korean and China elementary textbook. Master's thesis of S.N.U.E.)
  28. 최창우(2017). 한국과 뉴질랜드, 싱가포르에서의 분수 지도에 관한 고찰. 영남수학회지, 33(2), 235-255. (Choi, C. W. (2017). On teaching fraction of elementary mathematics textbooks in Korea, New Zealand and Singapore. East Asian Mathematical. Journal, 33(2), 235-255.)
  29. 藤井斉亮ほか41 (2013a). 新しい算數2上. 東京書籍. (Dengjeongjaerang et al. (2013a). New Arithmetic 2 the First Book. Dongkyung Publisher.)
  30. 藤井斉亮ほか41 (2013b). 新しい算數3下. 東京書籍. (Dengjeongjaerang et al. (2013b). New Arithmetic 3 the Second Book. Dongkyung Publisher.)
  31. 藤井斉亮ほか41 (2013c). 新しい算數4下. 東京書籍. (Dengjeongjaerang et al. (2013c). New Arithmetic 4 the Second Book. Dongkyung Publisher.)
  32. 藤井斉亮ほか41 (2013d). 新しい算數5上 東京書籍. (Dengjeongjaerang et al. (2013d). New Arithmetic 5 the First Book. Dongkyung Publisher.)
  33. 藤井斉亮ほか41 (2013e). 新しい算數5下. 東京書籍. (Dengjeongjaerang et al. (2013e). New Arithmetic 5 the Second Book. Dongkyung Publisher.)
  34. Baroody, A. J., & Coslick, R. T. (1998). Fostering Children's Mathematics Power: An Investigative Approach to K-8 Mathematics Instruction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  35. Charles, R., Caldwell, J., Cavanagh, M., Copley, J., Crown, W., Fennell, F., Murphy, S., Sammons, K., Schielack, J., & Tate, W. (2012a). enVision MATH grade 3 common core. NJ: Pearson Education, lnc.
  36. Charles, R., Caldwell, J., Cavanagh, M., Copley, J., Crown, W., Fennell, F., Murphy, S., Sammons, K., Schielack, J., & Tate, W. (2012b). enVision MATH grade 4 common core. NJ: Pearson Education, lnc.
  37. Charles, R., Caldwell, J., Cavanagh, M., Copley, J., Crown, W., Fennell, F., Murphy, S., Sammons, K., Schielack, J., & Tate, W. (2012c). enVision MATH grade 5 common core. NJ: Pearson Education, lnc.
  38. Charles, R., Illingworth, M., McNemar, B., Mills, D., Ramirez, A., & Reeves, A. (2011). Mathematics-common core, teacher's edition-. NJ: Pearson Education, lnc.
  39. Collars, C., Lee, K. P., Hoe,L. N., & Seng, T. C. (2014a). Shaping Mathes coursebook 2B, 3RD Edition. Marshall Cavendish.
  40. Collars, C., Lee, K. P., Hoe,L. N., & Seng, T. C. (2014b). Shaping Mathes coursebook 3B, 2nd Edition. Marshall Cavendish.
  41. Collars, C., Lee, K. P., Hoe,L. N., Leng, O. B., & Seng, T. C. (2014a). Shaping Mathes coursebook 4A, 2nd Edition. Marshall Cavendish.
  42. Collars, C., Lee, K. P., Hoe,L. N., Leng, O. B., & Seng, T. C. (2014b). Shaping Mathes coursebook 5A, 2nd Edition. Marshall Cavendish.
  43. Collars, C., Lee, K. P., Hoe,L. N., Leng, O. B., & Seng, T. C. (2014c). Shaping Mathes coursebook 6A, 2nd Edition. Marshall Cavendish.
  44. Empson, S. B., & Levi, L. (2011). Extending Children's Mathematics-Fractions and Decimals-. Portsmouth, NH: Heinemann.
  45. Eves, H. (1953). An Introduction to the History of Mathematics, Holt Rinehart And Winston,
  46. Koivisto, M., Salonen, M., Sintonen, A., Uus-Leponiemi, T., Ilmavirta, R., & Ilmavirta, R., (2007). Laskutaito in English 5B. WSOY Oppimateriaalit Oy.
  47. Koivisto, M., Salonen, M., Sintonen, A., Uus-Leponiemi, T., Ilmavirta, R., & Ilmavirta, R., (2006). Laskutaito in English 6B. WSOY Oppimateriaalit Oy.
  48. McGraw-Hill (2013a). My math 1, vol 2. IL: The McGraw-Hill Companies, lnc.
  49. McGraw-Hill (2013b). My math 2, vol 2. IL: The McGraw-Hill Companies, lnc.
  50. National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
  51. National Council of Teachers of Mathematics (1995). Assessment Standards for School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
  52. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
  53. Reys, R. E., Lindquist, M. M., Lambdin, D. V., & Smith, N. L. (2009) Helping Children Learn Mathematics, 9th Edition. John Wiley & Sons.
  54. Sintonen, A., Uus-Leponiemi, T., Ilmavirta, R., Ilmavirta, R., & Rikala, S. (2009a). Laskutaito in English 3B. WSOY Oppimateriaalit Oy.
  55. Sintonen, A., Uus-Leponiemi, T., Ilmavirta, R., Ilmavirta, R., & Rikala, S. (2009b). Laskutaito in English 4B. WSOY Oppimateriaalit Oy.
  56. The California Department of Education(2015). Mathematics Framework for California Public Schools. The California Department of Education
  57. The Mathematics in Context Development Team(1997). Measure for Measure. Naon.