초록
연구 목적은 육군 전문학위 위탁교육에 대한 성과를 평가하고 발전방향을 탐색하여 제시하는데 있다. 연구 대상은 육군 전문학위 위탁교육을 중점으로 하였으며, 연구 목적을 달성하기 위해 Stufflebeam의 CIPP 평가모형에 따라 위탁교육 관련 문헌분석과 각종 자료분석 그리고 면담 및 설문조사를 통해 육군의 전문학위 위탁교육 성과를 분석하고 발전방향을 논의하였다. 육군의 위탁교육은 국방전략과 인재육성 전략을 반영해야 하며 위탁교육 국가의 다변화가 필요하였으나 위탁교육은 개인의 역량개발과 증대에 도움을 주는 것으로 확인 되었다. 위탁교육 예산은 충분하게 편성되었고 효율적으로 집행되고 있었으나 담당인력의 추가 편성이 요구되었다. 위탁교육 목표와 교육활동은 연계성을 유지하고 있었으나 위탁교육 목적에 부합하고 군에 적용 가능한 논문을 작성할 수 있도록 해야 함을 확인 하였다. 마지막으로 위탁교육에 대해서 만족하고 있었으며 직무수행에도 도움이 될 것으로 평가하고 위탁교육을 통해서 전공지식 습득과 업무수행능력이 향상되고 전문성이 증진되었다.
The objective of this study is to evaluate the degree programs commissioned by the ROK Armed Forces, and to search for improvements. In order to achieve the purpose of this study, a research model was designed according to the CIPP evaluation model of Daniel Stufflebeam. The researcher conducted an analysis of documents, interviews, surveys, and data associated with the commissioned degree programs. On the basis of empirical analysis, this study debated various ways of improving the programs. This study found that the object of commissioned education in the Army did not actively reflect national defense strategy nor the army strategy in cultivating talented people. Nevertheless, this study found that the educational program helped improve individual competency because the budget for the programs was sufficient and was effectively implemented. However, there are not enough personnel to administer these commissioned programs. The contents of education strongly reflected the objective of the original commission's programs. However, the research papers produced by the students did not live up to the needs of the military to some extent. Lastly, most graduate students were satisfied with this program and found the program to be very helpful to carry out their missions and cultivate their expertise.