초록
본 연구에서는 4차 산업혁명 시대, 변화하는 공공도서관의 역할과 대응방안을 보여주는 사례로 독일 쾰른 시립도서관이 지역사회 이용자들에게 제공하는 다양한 프로그램의 구성 및 내용을 살펴보고 그 시사점에 대해 논의한다. 개관이래 지속적으로 독일 도서관 교육의 선도적 역할을 수행해 온 쾰른 시립도서관은 4차 산업혁명이라는 역동적인 시대의 흐름에 맞추어 정보와 지식을 생산하고 문화를 창달하는 중심지가 되기 위해 스스로 변화하고 있다. 도서의 수집 및 보존이라는 도서관의 전통적인 기능을 넘어, 쾰른 시립도서관은 현재 지역 구성원들이 영화, 음악, 게임 등 다양한 문화들을 체험하고 문화를 창조할 수 있는 지역사회의 복합문화공간의 역할을 담당하고 있다. 독일 쾰른 시립도서관의 프로그램은 향후 한국의 공교육 차원에서 한국 공공 도서관의 기능과 역할을 재구상하고 지역 구성원을 위한 도서관 콘텐츠를 기획하는 데에 도움이 될 수 있을 것이다.
This study examines the structure and contents of the various programs offered by the Cologne City Library in Cologne, Germany, and discusses its implications for the role of the changing public libraries in the era of the Fourth Industrial Revolution. The Cologne Municipal Library, which has continuously played a leading role in the education of German libraries since its opening, has been transforming itself to become a center for producing information and knowledge and developing culture in accordance with the dynamic era of the Fourth Industrial Revolution. Currently, the Cologne Municipal Library plays a role as a multi-cultural space in the community where local members can experience various cultures, such as movies, music and games, and create a culture, beyond the traditional functions of library collection and preservation. The program of the City Library in Cologne, Germany, will help to redesign the functions and roles of public libraries in Korea in the future, and plan library contents for local members.