초록
정착구의 성능 평가를 위한 대부분의 기존연구와 성능실험들이 ETAG 013 규정에 따라 실험체를 제작하고 실험을 수행한 것으로 명시해오고 있다. 하지만 실험체에 사용된 파열력 보강 철근이나 보조보강철근이 ETAG 013에서 규정된 별도의 승인이 불필요한 최소 철근량을 초과 배치하여 실험이 수행되고 있다. 따라서, 본 논문에서는 ETAG 013 규정에 대한 올바른 이해와 실험을 위해 ETAG 013 규정에서 명시하는 하중전달실험 방법과 성능기준에 대해 고찰하고, 상용화된 PT정착구 시스템을 적용하여 고강도 콘크리트, 고장력 강연선을 변수로 한 실험체를 제작하고 하중전달실험을 수행하여 원형 정착구 시스템의 성능과 보조보강철근의 상관성을 평가하였다. 실험 결과, ETAG 013 규정이 적절한 크기 및 강도의 실험체와 파열력 보강철근을 사용하지 않으면 성능을 만족하지 않는 매우 엄격한 규정임이 확인되었으며, 보조보강철근의 양을 증가 시키는 것이 아니라 실험체의 크기를 최소치수로 한정짓지 않고 규정에 따라 15%크게 적용하는 방법으로 실험을 수행하는 것이 바람직한 것으로 평가되었다.
Load transfer experiments have been carried out to evaluate the performance of the anchorage and it has been stated that the specimens were manufactured and tested according to ETAG 013. On the other hand, the amount of spiral reinforcement and auxiliary reinforcement exceeded the amount specified in ETAG 013. In this study, the load transfer test method and the criteria specified in ETAG 013 were considered and the PT anchorage system was applied to manufacture specimens with high strength concrete and a high tensile prestressing strand. A load transfer test according to ETAG 013 was performed to evaluate the performance of the circular anchorage. As a result, it was confirmed that ETAG 013 is a very strict specification that does not satisfy the performance of an anchorage unless the specimens of an appropriate size and spiral reinforcement are used. To assess the stability of the specimens, increasing the size of the specimen by 15%, rather than increasing the amount of auxiliary reinforcement, is considered to be the correct method in accordance with ETAG 013.