References
- 강주원, 남윤경(2016). 융합인재교육(STEAM)을 위한 창의적 공학문제해결 성향 검사도구 개발, 대한지구과학교육학회지, 9(3), 276-291. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2016.9.3.276
- 공준호, 홍승호(2017). '뼈와 근육'을 주제로 한 STEAM 프로그램이 초등학생들의 기초 탐구능력 및 과학적 태도에 미치는 효과, 생물교육학회지, 45(3), 344-354.
- 교육과학기술부(2012), 2009 개정 과학 교사용 지도서.
- 교육부(2017). 2015 개정 과학 교사용 지도서 현장 검토본.
- 김민철(2013). 미국의 STEM 교육 정책과 한국의 STEAM 교육 정책의 비교. 전남대학교 석사학위 논문.
- 김용진, 김어진, 류민정, 문병무, 민재식, 이승석, 이승우, 이윤형, 이종선, 주경남, 최선영, 최윤희, 한효정(2017). 융합인재교육(STEAM) 프로그램의 분석 및 콘텐츠 맵 개발 연구, 한국과학창의재단 연구결과보고서.
- 김지영, 박은미, 박지은, 방담이, 이윤하, 윤회정 (2015). 통합교육의 효과에 대한 메타분석, 한국과학교육학회지, 35(3), 403-417. https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.3.0403
- 김지영, 박은미, 박지은, 방담이, 이윤하, 윤회정 (2015). 통합교육의 효과에 대한 메타분석, 한국과학교육학회지, 35(3), 403-417. https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.3.0403
- 문대영(2008). STEM 통합 접근의 사전 공학 교육프로그램 개발, 공학교육연구, 11(2), 90-101.
- 문대영(2009). 초등학생의 공학에 대한 태도 및 공학 문제 해결에 대한 사례연구, 한국실과교육학회지, 22(4), 51-66.
- 백윤수, 박현주, 김영민, 노석구, 이주연, 정진수, 최종현. (2012). 융합인재교육 (STEAM) 실행방향 정립을 위한 기초연구. 한국과학창의재단 연구 보고서.
- 성의석, & 나승일(2012). 통합적 STEM 교육이 일반고등학교 학생의 과학 및 기술교과 자기효능감과 공학 태도에 미치는 효과, 한국기술교육학회지, 12(1), 255-274.
- 신영준, 한선관(2011). 초등학교 교사들의 융합인재교육(STEAM)에 대한 인식 연구, 초등과학교육, 30(4), 514-523.
- 심재호, 이양락, 김현경(2015). STEM, STEAM 교육과 우리나라 융합인재교육의 이해와 해결 과제, 한국과학교육학회, 35(4), 709-723. https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.4.0709
- 옥현주(2011). 영국의 STEM 교육 동향과 시사점, KEDI 교육정책포럼 215, 28-32.
- 이상균, 이하룡(2013). 프로젝트 기반 STEAM 프로그램 개발 및 적용 효과, 대한지구과학교육학회지, 6(1), 78-86.
- 이선주(2015). 공학적 설계 과정을 강조한 과학 수업이 공업계 고등학교 학생들의 과학 태도에 미치는 영향, 한국교원대학교 석사학위 논문.
- 이춘식(2008). 학생들의 기술에 대한 태도 척도 개발, 실과교육연구, 14(2), 157-174.
- 이효녕, 권혁수, 박경숙, 오희진 (2014). 과학 탐구 기반의 통합적 STEM 교육 모형 개발 및 적용, 한국과학교육학회, 34(2), 63-78 https://doi.org/10.14697/JKASE.2014.34.2.0063
- 조향숙(2012). 융합인재교육(STEAM)의 정책, 연구, 실천, 융합인재교육 STEAM 학술대회 자료집, 13-28.
- 최은영, 문병찬, 한광래(2017). 국내 융합인재교육(STEAM)의 연구 동향 분석, 대한지구과학교육학회지, 10(2), 185-198. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2017.10.2.185
- Bevins, S. (2012). STEM: Moving the liberal arts education into the 21st century. Technology and Engineering Teacher, 71(4), 10-13.
- Brophy, S., Klein, S., Portsmore, M., & Rogers, C. (2008). Advancing engineering education in P-12 classrooms. Journal of Engineering Education, 97(3), 369-387. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2008.tb00985.x
- Eger, J. M. (2011). National Science Foundation slowly Turning STEM to STEAM. Retrieved from http://www.huffingtonpost.com/john-m-eger/national-science-foundati_b_868449.html.
- Glancy, A. W., & Moore, T. J. (2013). Theoretical foundations for effective STEM learning environments.
- Guzey, S. S., Tank, K., Wang, H. H., Roehrig, G., & Moore, T. (2014). A high-quality professional development for teachers of grades 3-6 for implementing engineering into classrooms. School science and mathematics, 114(3), 139-149. https://doi.org/10.1111/ssm.12061
- Hjalmarson, M., & Lesh, R. (2008). Engineering and design research: Intersections for education research and design. Handbook of design research methods in education: Innovations in science, technology, engineering, and mathematics learning and teaching, 96-110.
- Moore, T. J., Glancy, A. W., Tank, K. M., Kersten, J. A., Smith, K. A., & Stohlmann, M. S. (2014). A framework for quality K-12 engineering education: Research and development. Journal of pre-college engineering education research.
- Moore, T. J., Tank, K. M., Glacy, A. W., & Kersten, J. A. (2015). NGSS and the landscape of engineering in K-12 state science standards. Journal of Research in Science Teaching, 52(3), 296-318. https://doi.org/10.1002/tea.21199
- Nam, Y., Lee, S. J., & Paik, S. H. (2016). The Impact of Engineering Integrated Science (EIS) Curricula on First-Year Technical High School Students' Attitudes -toward Science and Perceptions of Engineering. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(7), 1881-1907.
- National Research Council (2009). Engineering in K-12 education: Under standing the status and improving the prospects. Washington, DC: National Academies Press.
- National Research Council (2012). A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington, DC: National Academies Press.
- National Research Council (2013), Developing Assessments for the Next Generation Science Standards. Washington, DC: The National Academy Press.
- NGSS Lead States (2013), Next Generation Science Standards: For States, By States. Washington, DC: The National Academy Press.
- Pinnell, M., Rowly, J., Preiss, S., Franco, S., Blust, R., & Beach, R. (2013). Bridging the gap between engineering design and PK-12 curriculum development through the use the STEM education quality framework. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 14(4), 28-35
- Platz, J. (2007) How do you turn STEM into STEAM? Add the Arts!. Retrieved from http://www.oaae.net/index.php/en/resources/educator/stem-to-steam.
- Roehrig, H. H., Moore, T. J., Wang, H. H., & Park, M. S. (2012). Is adding the E enough? Investigating the impact of K-12 engineering standards on the implementation of STEM integration. School Science and Mathematics, 112(1), 31-44. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2011.00112.x
- Roehrig. H. (2017, January). A Curricular Framework for Integrated STEM. In chairperson Nam. Y. Science and Engineering Integrated STEM Education. Workshop conducted at the Pusan National University. Pusan, South Korea.
- Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Procedures and techniques for developing grounded theory
- Tarnoff, J. (2010). STEM to STEAM-recognizing the value of creative skills in competitiveness debate. Retrieved from http://www.huffingtonpos
- Yakman, G. (2008). STE@M Education: An overview of creating a model of integrative education. Retrieved from http://steamedu.com/wp-content/uploads/2014/12/2008-PATT-Publication-STEAM.pdf.