A Development Study on New Hand Rehabilitation Training Tool Using Cat's Cradle Game

실뜨기 놀이를 활용한 새로운 수부재활훈련도구 개발 연구

  • 이유솔 (국민대학교 디자인대학원 인클루시브디자인학과) ;
  • 정도성 (국민대학교 조형대학 공업디자인학과)
  • Received : 2018.01.10
  • Accepted : 2018.05.11
  • Published : 2018.06.30

Abstract

Hand rehabilitation training tools are used in hospitals and at home for patients and users who require recovery of disabled hands and improvement in overall hand function. However, existing training tools are not organized into a progressive system, and they lead to repeatability operations over a period of time. As a result, patients feel free and cannot be motivated by rehabilitation, and continuous rehabilitation training is difficult. Based on this argument, the study combines one of the elements of the game called the "Cat's cradle" to enable the user to feel achievement through play and to achieve natural rehabilitation through unconsciousness. After examining the characteristics of the tool, the user's environment, the relevance of the Cat's cradle game to the training tool and to the patient's continued rehabilitation was established. And design elements were derived through professional interviews. Later, design guidelines and prototypes have been created to complement the problems associated with guidelines and prototypes by conducting usability testing and design element assessment.

수부재활훈련도구는 저하된 수부 기능 회복 및 전체적인 수부 기능 향상을 필요로 하는 환자와 사용자들을 위해 병원 및 가정에서 치료와 함께 병행한다. 이에 따라 다양한 목적의 수부재활훈련도구의 개발 또한 함께 이루어 지고 있으며, 많은 도구가 보급되어 각 병원에서 규정한 프로세스로 재활훈련을 진행하고 있다. 그러나 현재 병원에서 활용하는 훈련도구들은 점진적인 시스템으로 구성되어 있지 않고 일정 시간동안 단순반복성 동작을 유도한다. 따라서 재활훈련을 하는 환자들이 무료함을 느끼며 재활에 대한 동기부여를 갖지 못하므로 지속적이고 효과적인 훈련이 어렵다. 또한, 훈련에 활용되는 도구들은 고가인 경우가 대부분이며, 공간적 제한성으로 인해 환자의 자발적 재활훈련을 어렵게 한다. 이는 환자의 경제적 부담을 가중시킴과 동시에 올바른 신체적 향상을 가져오지 못하는 문제로 이어질 수 있다. 이러한 논점을 바탕으로 본 연구는 놀이요소 중 하나인 실뜨기를 접목해 과제를 통한 효과적 재활훈련이 이루어질 수 있도록 하고, 경제적이며 자유로운 재활이 이루어질 수 있도록 하고자 한다. 이를 위해 도구의 특성과 사용자 환경을 조사한 후 실뜨기 놀이와, 훈련도구와의 관련성 및 지속적인 재활이 가능한지에 대한 타당성을 확인하고 전문가 인터뷰를 통해 디자인 요소를 도출하였다. 이후 디자인 가이드라인 및 프로토타입을 제작해 사용성 테스트 및 디자인요소 평가를 진행하여 문제점을 보완하였다.

Keywords