Abstract
At present, the ground transportation system is saturated in many countries including Korea. To overcome this problem, many researches of developing a roadable personal air vehicle (PAV) are being carried out to alleviate traffic congestion and to accomplish door-to-door mobility through three-dimensional traffic system. In this study, the thrust-to-weight ratio, the wing loading, and the power-to-weight ratio that are major design parameters for the sizing of roadable PAVs were calculated under the constraints of ground roll, climb rate, maximum cruise speed, service ceiling, stall speed. Also, in the sizing process, the study was conducted to determine the design point using the graphs of thrust-to-weight ratio, wing loading, power-to-weight ratio, and brake horse power for the mission profiles considering domestic environments and the FAR PART 23 which is the GA class aircraft certification standard.
현재 우리나라를 포함한 다수의 국가에서 지상 교통수송 체계가 포화상태에 이르렀다. 이를 해결하기 위해 교통체계의 3차원 화로 교통체증을 완화하고 door-to-door 이동성을 달성하고자 도로주행형 개인용 항공기 (PAV; personal air vehicle)에 관한 많은 연구가 진행되고 있다. 본 연구에서는 도로주행형 PAV의 사이징에서 지상 활주거리, 상승률, 최대 순항속도, 최대 상승고도, 실속 속도 등의 구속조건하에서 주요 설계 변수인 추력대중량비, 익면하중, 동력대중량비를 구하기 위한 구속조건 해석을 수행하였다. 또한 사이징 과정에서 국내 환경과 일반항공기급 인증기준인 FAR PART 23을 고려한 임무형상에 대하여 추력대중량비, 익면하중, 동력대중량비, 그리고 제동마력의 그래프를 통해서 설계점을 결정하는 연구도 수행하였다.