Abstract
In order to survive the competition, cities are trying to form an original city brand through attractive city contents. The purpose of this study is to investigate the factors of urban brand formation and to present the framework of the theoretical concept. The purpose of this study is to examine the main factors of city brand formation by examining the precedent studies of city brand, and to suggest new urban brand conceptualization based on this. In this study, we analyzed the factors of city brand which are mentioned in 20 major researches on the evaluation criteria or strategy among the previous studies on urban brands. As a result of the study, the main factors that form the city brand can be classified into 1) landscape factors, 2) administrative factors, 3) historical and cultural factors, 4) cognitive factors, and 5) empirical factors. Based on these factors, it is possible to form an original city brand, which is expected to enhance urban competitiveness in the future.
도시들은 경쟁 시대에서 살아남기 위해 매력적인 도시콘텐츠를 통해 독창적인 도시브랜드를 형성하고자 한다. 이에 본 연구에서는 도시브랜드 형성 요인에 대해 알아보고, 그 이론적인 개념의 틀을 제시하고자 한다. 본 연구는 도시브랜드 선행연구들을 고찰하여 도시브랜드 형성의 주요 요인에 대해 살펴보고, 이를 기반으로 하여 새로운 도시브랜드 개념화를 제시하는 연구이다. 도시브랜드에 관한 기존의 선행연구들 중 평가기준 또는 전략에 대해 연구한 주요 선행연구 20개에서 언급된 도시브랜드 형성요인을 종합 및 분석하여 새로운 개념의 틀을 구성하였다. 연구 결과 도시브랜드를 형성하는 주요 요인은 1)경관적 요인, 2)행정적 요인, 3)역사 문화적 요인, 4)인지적 요인, 5)경험적 요인으로 크게 다섯 가지로 분류할 수 있다. 이러한 형성요인을 기반으로 독창적인 도시브랜드를 형성할 수 있으며, 이는 향후 도시경쟁력 제고가 가능할 것으로 기대한다.