DOI QR코드

DOI QR Code

On the Secret Scripture of Dragon and Tiger (Yong-Ho-Bi-Gyeol)-a Jungian Commentary

용호비결 연단술의 분석심리학적 의미

  • Yong-Wook Shin (Department of Psychiatry, University of Ulsan College of Medicine, Asan Medical Center)
  • 신용욱 (울산대학교 의과대학, 서울아산병원 정신건강의학교실)
  • Received : 2018.10.30
  • Accepted : 2018.12.18
  • Published : 2018.12.25

Abstract

The article is about Yong-Ho-Bi-Gyeol(龍虎秘訣), which is one of the most important Taoist text in Korea written by Jeong-Ryum, a Taoist and alchemist in the Chosun Dynasty. The article deals with the alchemical and psychological meanings of Yong-Ho (龍虎, Dragon-Tiger), the way of nurturing cinnabar (修丹之道), the closing of the qi (閉氣), the method of alchemical breathing, the Dantian (丹田, cinnabar-field), and the Mysterious Female's One Opening (玄牝一竅), in addition to the brief introduction of the life of Jeong-Ryum and the bibliography of the book. The Yong-Ho (龍虎) meaning the dragon and tiger is the archetype of transformation in the form of their opposites, rooted in the psychoid system of the human psyche. The unified Yong-Ho makes Dan and the Dan, literally indicating cinnabar, has many alchemical connotations such as Mercurius, the rubedo state of the alchemical process, and the philosopher's stone. In the book, Jeong-Ryum emphasized the slow and subtle way of breathing in and out of Dantian to develop neidan (内丹, inner cinnabar or inner alchemy). The refining of neidan begins by the closing of the qi, which symbolizes the radical introversion and withdrawal of all the projections on the outer objects. The Dantian located at the lower part of the abdomen has been known to preserve jing (精), the vital essence of life, which can be refined into qi and spirit (神). In Jungian perspective, the Dantian is a mandala where an individual's mind can stay and focus at the center of psyche detached from ego and related to the Self. The long-nurtured introverted energy makes the Mysterious Female's One Opening (玄牝一竅), a pit or cavity in the transcendental space, through which the meditator can have a relationship with the great female principle of the universe. The current article has introduced the contents of the Yong-Ho-Bi-Gyeol in the perspective of analytical psychology. However, it has not dealth with the remaining topics including Taesik (胎息, embryonic breathing) and Juchenhwahu (周天火候, the great Celestial circuit firing), due to the lack of author's sufficient knowledge and experience. The unexplored areas of Yong-Ho-Bi-Gyeol will be studied in the future.

용호비결은 조선 중기의 문신이던 정렴(1506~1549년) 선생이 저술한 일종의 선도(仙道) 수련서로 매월당 김시습의 용호론의 맥을 잇는 조선시대 가장 중요한 도교문헌의 하나라고 할 수 있다. 본 논문은 정렴 선생과 용호비결 판본에 대하여 소개하고 책의 제목인 용호(龍虎), 책의 내용 중 수단지도(修丹之道), 폐기(閉氣), 호흡법, 단전(丹田), 현빈일규(玄牝一竅)의 연금술적 내용을 분석심리학적 측면에서 살펴보았다. 용호(龍虎)는 정신양(psychoid) 단계에서 작용하는 변환의 요소로 이를 통하여 단(丹)이 만들어지는데 단(丹)은 메르쿠리우스이자 철학자의 돌로 연금술의 적화 단계를 의미하기도 한다. 정렴 선생은 단(丹)을 이루기 위하여 가늘고 긴 호흡을 통한 단전에의 집중을 강조하였는데 이를 폐기(閉氣)라고 한다. 폐기(閉氣)는 능동적으로 니그레도(nigredo) 상태로 들어가는 것으로 이때 우리의 정신은 외부로 향한 투사를 거두어들여 단전(丹田)을 향해 집중한다. 니그레도를 통한 지속적인 수련은 알베도(albedo) 상태로의 이행을 가능케 하며 이를 통해 투사에 의한 객체의 오염으로부터 정신이 자유로와져 마음의 중심이 자아(ego)로부터 자기(Self)로 옮겨간다. 현빈일규(玄牝一竅)란 노자가 곡신(谷神)으로 표현한 우주의 여성적 원리를 경험하고 이를 체화하는 것이다.

Keywords

References

  1. 갈 홍(1995) : 석원태 역, ≪포박자≫, 서림문화사, 서울.
  2. 강신균 외 편집진(1992) : ≪한국문화상징사전≫, 동아출판사, 서울.
  3. 강정수, 국순호(1997) : "동의보감의 정기신 양생법과 그 특징", ≪대한한의학원전학회지≫, 30(1) : 135-144. https://doi.org/10.14369/SKMC.2017.30.1.135
  4. 고려대학교민족문화연구원(2002) : ≪혁신판 현대중한사전≫, 고려대학교 민족문화연구원, 서울.
  5. 김낙필(2012) : "백옥섬(白玉蟾)의 도심불이론(道心不二論)", ≪도교문화연구≫, 37 : 285-306.
  6. 김영규(2011) : "노자의 여성성 은유에 대한 철학적 분석", ≪신학전망≫, 175 : 178-215.
  7. 김영석(1999) : "미수허목의 청사열전연구", 경희대학교 문학석사 학위논문.
  8. 김시습(1583) : ≪매월당문집≫ 17권 雜著편 7장, 한국고전번역원(http://db.mkstudy.com/).
  9. 김영규(2011) : "노자의 여성성 은유에 대한 철학적 분석", ≪신학전망≫, 175 : 178-215.
  10. 김준호(2008) : "'사띠(sati) 논쟁'의 공과", ≪불교학리뷰≫, 4 : 187-206.
  11. 김재민(2016) : "하타 요가(Hatha Yoga)의 미세 신체관 초기 하타 요가 문헌에 나타난 차크라(cakra) 관념을 중심으로", ≪인도철학≫, 46 : 5-45.
  12. 남궁선(2008) : "발우공양법의 수행 및 생태적 고찰'', ≪불교학연구≫, 21 : 421-465. https://doi.org/10.21482/JBS.21..200812.421
  13. 노 자(2006) : 임채우 옮김, ≪왕필의 노자주≫, 한길사, 서울.
  14. 마르셀 그라네(2015) : 유병태 역, ≪중국사유≫, 한길사, 서울.
  15. 문미희, 황시효(2015) : "율곡(栗谷)의 '이기지묘(理氣之妙)'적 관점에 근거한 몸 인식과 교육적 함의", ≪한국교육사학≫, 37(1) : 109-130. https://doi.org/10.15704/KJHE.37.1.201503.109
  16. 박병수(1996) : "원불교 단전에 관한 연구-도교에서의 이해 방식과 관련하여-", ≪원불교학≫, 1 : 131-157.
  17. 박용숙(1996) : ≪한국미술의 기원-미술사의 근본 문제≫, 예경산업사, 서울.
  18. 소 병(1993) : 노승현 옮김, ≪노자와 성≫, 문학동네, 서울.
  19. 손찬식(1988) : "북창 정렴 전승 연구", ≪국어교육≫, 63(단일호) : 41-66.
  20. 안동준(2014) : "용호비결의 문헌적 계보", ≪남명학연구≫, 44 : 221-263.
  21. 여동빈(1992) : 이윤희 고성훈 공역, ≪태을금화종지≫, 여강출판사, 서울.
  22. 유화양(1991) : 이윤희 역, ≪혜명경≫, 여강출판사, 서울.
  23. 윤열수(1999) : ≪용 불멸의 신화≫, 대원사, 서울.
  24. 이경수(2000) : "북창 정렴의 생애와 시세계", ≪한국한시작가연구≫, 5(단일호) : 171-192.
  25. 이근철(2008) : "수승화강에 관한 내단적 연구", ≪도교문화연구≫, 29 : 171-197.
  26. 이근철(2014) : "참동계의 건곤감리를 중심으로 본 연단술의 원리" , ≪도교문화연구≫, 41 : 247-279.
  27. 이동현(1992) : ≪건강기공≫, 정신세계사, 서울.
  28. 이부영(1978) : "東洋醫學의 氣 槪念에 관한 考察", ≪神經精神醫學≫, 17(1) : 40-52.
  29. 이이화(2008) : ≪진리는 다르지 않다≫, 김영사, 서울.
  30. 이진수(2003) : "용호결에 관하여", ≪도교문화연구≫, 19 : 97-142.
  31. 이현구, 신성수(2014) : "주역과 분석심리학의 원형", ≪인문학연구≫, 26 : 187-220.
  32. 이 황(1992) : ≪계몽전의(啓蒙傳疑) 증보 퇴계전서≫, 성균관대학교출판부, 서울.
  33. 임승택(2004) : "사념처의 심리적 지평에 관한 일고찰-5가지 장애의 문제를 중심으로-", ≪인도철학≫, 16 : 65-90.
  34. 장성수(1985) : "도교의 내단(內丹) 외단(外丹)과 그 기원에 대하여", ≪동양철학연구≫, 6 : 139-168.
  35. 정준영(2015) : "사띠(sati) 논쟁", ≪불교평론≫, 62 : 79-80.
  36. 조경(趙絅)(1703) : ≪龍州先生遺稿≫, 한국고전번역원.
  37. 조인철(2015) : "중국 풍수고전 황제택경의 논리체계와 의미에 관한 연구-음양이택도의 청룡과 적룡을 중심으로", ≪중국학논총≫, 49(0) : 1-24.
  38. 조선왕조실록(http://sillok.history.go.kr/main/main.do).
  39. 주원육(2000) : 이윤희 옮김, ≪역해 참동계 천유≫, 여강출판사, 서울.
  40. 최종성(1997) : "국행기우제와 민간기우제의 비교연구", ≪종교학연구≫, 16 : 165-202.
  41. 한원주 등(2002) : "단전과 챠크라에 대한 문헌적 비교 연구", ≪대한의료기공학회지≫, 6 : 50-74. https://doi.org/10.22942/MG.2002.6.1.050
  42. 허 신(2017) : 금하연 역, ≪설문해자≫, 일월산방, 파주.
  43. 헤르만 헤세(2014) : 노태한 역, ≪유리알 유희≫, 올재클래식스, 서울.
  44. 홍만종(2011) : 신해진 역, ≪해동이적海東異蹟≫, 경인문화사, 파주.
  45. 황훈식(2018) : "고대교회 성찬기도의 역사", ≪신학과 선교≫, 52 : 51-79.
  46. 朴文烈(2008) : "鶴山 辛敦復의 生涯와 著述에 관한 硏究", ≪서지학연구≫, 41 : 5-40.
  47. 李符永, 禹鐘仁, 鄭道彦(1999) : "전통적 양생술의 이론적 기초연구-동의보감을 중심으로-", ≪신경정신의학≫, 38(1) : 27-47.
  48. 殷晳玟(2013) : "蘇軾의 龍虎鉛汞說을 통한 丹溪虎潛丸 해석", ≪大韓韓醫學原典學會誌≫, 26(3) : 53-73.
  49. 韓延錫(2015) : "聲符 難識 形聲字 考-賂, 輅, 牡, 谷을 중심으로-", ≪근역한문학회≫, 40 : 351-385.
  50. Allison Coudert(1980) : 박진희 옮김 ≪연금술 이야기≫, 민음사, 서울.
  51. Eliade Mircea(1989) : 정위교 역, ≪요가 그 불멸성과 자유≫, 고려원, 서울.
  52. Fraser Boa(2004) : 박현순 이창인 공역, ≪융학파의 꿈해석≫, 학지사, 서울.
  53. Jung CG(2004) : C.G. 융 저작 번역위원회 역, ≪인격과 전이≫, 솔 출판사, 서울.
  54. Jung CG, Richard Wilhelm(2014) : 이유경 역, ≪황금꽃의 비밀 : 중국의 생명의 책≫, 문학동네, 서울.
  55. Archive for Research in Archetypal Symbolism(ARAS)(2010) : Edited by A Ronnberg, The Book of Symbols, Taschen.
  56. Bernardi NF, Bordino M, Bianchi L, Bernardi L(2017) : "Acute fall and long-term rise in oxygen saturation in response to meditation", ≪Psychophysiology≫, 54(12) : 1951-1966. https://doi.org/10.1111/psyp.12972
  57. Bourke JG(2009) : Scatalogic Rites of All Nations. Martino Fine Books.
  58. Brady GS, Clauser HR, Vaccari JA(1997) : Materials Handbook, 14th Edition, McGraw-Hill, New York.
  59. Chase M(1961) : Harvey. Ed. John Gassner, Best American Plays : Supplementary Volume, 1918-1958, Crown Publishers, New York.
  60. Chevalier J, Gheerbrant A(1996) : A dictionary of symbols, Penguin Books London, New York.
  61. Comas-Diaz L(2008) : "Our Inner Black Madonna: Reclaiming Sexuality, Embodying Sacredness", ≪Women & Therapy≫, 31(1) : 5-20.
  62. Cooper JC(1987) : An Illustrated Encyclopaedia of Traditional Symbols. Thames & Hudson ; New Ed edition.
  63. Davidson Hilda Roderick Ellis(1964) : Gods and Myths of Northern Europe, Penguin Books, Baltimore.
  64. Fontana et al(2010) : "Extending Healthy Life Span-From Yeast to Humans", ≪Science≫, 328 : 321-326. https://doi.org/10.1126/science.1172539
  65. Frothingham AL(1916) : "Babylonian Origin of Hermes the Snake-god, and of the Caduceus I", ≪American Journal of Archaeology≫, 20(2) : 175-211. https://doi.org/10.2307/497115
  66. Gopi Krishna(2014) : Kundalini The Secret of Yoga, F.I.N.D. Research Trust and Kundalini Research Foundation, Ltd. p51.
  67. Jung CG(1952) : Letter to John R. Smythies, 29 February 1952, ≪Letters≫ in John R. Smythies Collection 2 : 44-45.
  68. Jung CG(1975) : The Collected Works of C.G. Jung : Complete Digital Edition, Princeton University Press, New York.
  69. Jung CG(1999) : The Psychology of Kundalini Yoga, Princeton University Press.
  70. Jung CG(1976) : The Vision Seminars. Book 2, Spring Publications, Zurich, pp420-421.
  71. KHARAPUTTA-JATAKA(1897) translated by H.T. Francis and R.A. Neil ≪The Jataka, Vol. III≫ No.386 http://www.sacred-texts.com/bud/j3/j3087.htm.
  72. Lorna Oakes(2006) : The Illustrated Encyclopedia of Pyramids, Temples and Tombs of Ancient Egypt, Southwater.
  73. Rajarshi MS(2006) : Yoga : A Synthesis of Psychology and Metaphysics, Motilal Banarsidass Publisher, Delhi
  74. Oleszkiewicz-Peralba M(2007) : The Black Madonna in Latin America and Europe: Tradition and Transformation, University of New Mexico Press, Albuquerque.
  75. Harman PM(1982) : Energy, Force and Matter: The Conceptual Development of Nineteenth-Century Physics, Cambridge University Press.
  76. Porkert M(1974) : The Theoretical Foundation of Chinese Medicine. Systems of Correspondence, The MIT Press, Cambridge.
  77. Samuel Terrien(1970) : The Ompahlos Myth and Hebrew Religion, ≪Vetus Testamentum≫, 20(3) : 315-338. https://doi.org/10.1163/156853370X00336
  78. Wilhelm R(Translator)(1950) : The I Ching or Book of Changes. Princeton University Press. New Jersey.
  79. von Franz Marie-Louise(2001) : Psyche and Matter, Shambhala, Boston and London.
  80. von Franz Marie-Louise(1980) : Alchemy An Introduction to the Symbolism and the Psychology Studies in Jungian Psychology, Inner City Books, Toronto.