DOI QR코드

DOI QR Code

Development and Validation of Physical Education Teaching Anxiety Scale for Preservice Special Teacher

예비특수교사의 체육교수불안 척도 개발 및 타당화

  • Received : 2018.03.31
  • Accepted : 2018.05.31
  • Published : 2018.05.31

Abstract

This study aims to development and validation a tool to measure physical education teaching anxiety(PETA) among preservice special teacher. In order to achieve this study purpose, first, the preliminary items for measurement scale were collected through open-ended questions and were developed by inductive content analysis from the 100 preservice special teacher. Second, investigation for construct validity was conducted on exploratory factor analysis from the 100 preservice special teacher. Third, in the final process, verify exernal validity was conducted by confirmatory factor analysis and t-test from the 300 presevice special teacher. As a result, the measurement scale of physical education teaching anxiety(PETA) among preservice special teacher consists of 4 main factors with 14 items: pedagogical content knowledge(n=4), understanding students(n=4), class environment(n=3), class management(n=3) factors and this scale has enough suitability.

이 연구는 특수(체육)교육 예비교사들의 체육교수불안 척도 개발 및 타당성을 검증하는데 연구의 목적을 두었다. 이에 따른 연구목적을 달성하기 위한 연구절차는 3단계에 따라 이루어졌다. 1단계에서는 특수(체육)교육 예비교사의 체육교수불안 구성 요인을 도출하기 위해 100명의 특수(체육)교육 예비교사를 대상으로 개방형 질문지를 통한 예비문항을 설정하고, 이에 따른 응답을 통해 얻어진 결과를 바탕으로 귀납적 내용분석을 실시하였다. 다음 2단계에서는 1단계에서 도출된 체육교수불안 구성 요인을 바탕으로 100명의 특수(체육)교육 예비교사를 대상으로 탐색적 요인분석 통해 문항들의 이론구조에 적합한지 검증을 통하여 구인타당성을 확보하였다. 그리고 마지막 3단계에서는 특수(체육)교육 예비교사 300명을 대상으로 확인적 요인분석을 통해 척도의 구인타당성을 확보하였으며, t-test 차이검증을 실시하여 척도의 외적타당도를 확보하였다. 이를 통해 분석된 내용을 중심으로 문항을 구성하였다. 그 결과 특수(체육)교육 예비교사의 체육교수불안 척도는 수업지식(4문항), 학생이해(4문항), 수업환경(3문항), 수업관리(3)문항으로 총 14개 문항으로 구성되었다.

Keywords