DOI QR코드

DOI QR Code

마찌니 조반니 파올로 더블베이스의 마감층 재현연구

A Reproduction Study on Finishing Layer of Double Bass, Maggini Giovanni Paolo

  • 이채훈 (한국전통문화대학교 문화유산전문대학원 문화재 수리기술학과) ;
  • 류승환 ((사)대한현악기제작협회) ;
  • 정용재 (한국전통문화대학교 문화유산전문대학원 문화재 수리기술학과)
  • Lee, Chaehoon (Department of Heritage Conservation and Restoration, Graduate School of Cultural Heritage, Korea National University of Cultural Heritage) ;
  • Yoo, Seunghwan (Korea String Instrument Makers Association) ;
  • Chung, Yongjae (Department of Heritage Conservation and Restoration, Graduate School of Cultural Heritage, Korea National University of Cultural Heritage)
  • 투고 : 2018.10.02
  • 심사 : 2018.11.20
  • 발행 : 2018.11.30

초록

국내 악기 박물관에 전시되어 있는 악기는 목재, 석재, 금속, 가죽, 흙 등 다양한 재질로 구성되어 있다. 그 중 유기재료로 제작된 악기는 시간 경과에 따라 물리적·화학적·생물학적인 손상이 발생한다. 이러한 악기를 보존·복원하는 경우, 소리를 내는 악기라는 특성상 악기재료의 연구뿐만 아니라 제작자의 의도와 제작기법에 대한 연구가 동시에 진행되어야 한다. 이에 따라 17세기에 제작된 더블베이스를 대상으로 마감층을 연구하였다. 마감층은 표면관찰과 FT-IR, SEM-EDS를 이용한 정성분석을 실시하였고 바탕재인 목재 수종분석을 통해 제작자가 사용한 재료와 제작기법을 확인하였다. 목재 수종은 단풍나무류로 식별되었고 수지의 일종인 곰마라카(Gommalacca)를 주 용매인 알코올로 혼합하여 마감처리를 진행하였다. 이 결과를 바탕으로 마찌니 조반니 파올로(Maggini Giovanni Paolo) 더블베이스 마감층 제작방법을 재현하여 바이올린을 제작하였다.

The musical instruments displayed in Korean Museums consist of various materials such as wood, stone, metal, leather, and soil. As for instruments manufactured of organic materials, as time passed, they became damaged due to physical, chemical and biological effects. In order to restore these instruments, studies on the materials as well as the manufacturing techniques should be simultaneously conducted because of the characteristics of sound making instruments. In this study, 17th century Double bass were chosen as the model for the restoration study. The type of wood was identified and the finishing layer was analyzed. To investigate the finishing layer, the surface observation was conducted and the component analysis was also conducted by using both FT-IR and SEM-EDS. As a result, the species of wood were identified as the maple trees. In case of the finishing layer of it, the diluted Goma Lacca, a type of resin, with alcohol as the main solvent was covered for varnishing layer. These results were combined to determine the restoration of Double bass Maggini Giovanni Paolo varnishing layer and by this Violin was made.

키워드

참고문헌

  1. 한경신, 한국십진분류법 한국음악 분류체계에 관한 연구, 한국도서관.정보학회지 제43권 제4호, (2012).
  2. 야나기다 마스조 외 지음, 악기 구조 교과서 , 보누스, (2018).
  3. Roger M. Rowell, Handbook of wood chemistry and wood composites, CRC press, (2013).
  4. 정용재, 문화재생물학, 주류성, (2016).
  5. Mary Oey, Some Problems in musical conservation in museum collections, ANAGPIC, (2006).
  6. Bruce H. Tai, Stradivari's Varnish a Review of Scientific Findings-part I, J. Violin Soc.Am, (2007).
  7. Bruce H. Tai, Stradivari's Varnish a Review of Scientific Findings-part II, J.Violin Soc.Am., (2009).
  8. Fichera G.V., Rovetta T., Fiocco G. et al., Elementary analysis as statistical preliminary study of historical musical instruments, Microchemical Journal, (2018).
  9. Jean-Philippe Echard et al., The Nature of the Extraordinary Finish of Stradivari's Instrument, Andew. Chem, (2009).
  10. Loic Bertrand et al., Identification of the finishing technique of an early eighteenth century musical instrument using FT-IR spectromicroscopy, Anal Bioanal Chem, (2011).
  11. 최승식, 바이올린의 가치, 동방의 빛, (2010).
  12. 박상진, 목재조직과 식별, 향문사, (2006).
  13. E.A. Wheeler, P. Bass and P.E. Gasson, IAWA List of Microscopic features for hardwood identification with an appendix on non-anatomical information, IAWA Committee, (2007).
  14. Joseph Michelman, Violin Varnish, Angell Press, (1946).
  15. Voichita Bucur, Handbook of Materials for String Musical Instrument, Springer, (2016).