초록
국내에 수입되어 판매되는 해외식품 수입액은 매년 급증하는 추세이며, 원재료를 수입하여 가공하는 것을 포함하면 규모는 더 클 것으로 예상된다. 수입 농수산물 완제품에 대한 화물신고 시 원재료에 대한 원산지는 표기되나, 원재료에 대한 검사 정보는 아직 미흡한 편이다. 이에 농수산물 제품 구매 시 원재료 또는 제품에 남아 있는 방사능 존재 여부, 생산 이력 관리 등에 대한 우려가 커지고 있다. 국내 수입농수산물의 위해식품정보는 관리되고 있으나, 미생물, 잔류농약, 식품첨가물, 알레르기 성분 등 주로 글로벌 이슈가 되는 위해요소들이 대부분이다. 그러므로 원재료의 생산이력 및 검사정보의 체계적인 관리를 위해서는 전체 운송과정에서의 물류 주체들 간 관련 데이터의 공유와 활용도 제고를 위한 아키텍처, 비즈니스 모델 등에 대한 표준화가 필요하다고 판단된다. 이에 본 논문에서는 수입농수산물 운송 중 상태 추적을 위해 단계별 정보를 수집, 가공, 처리하기 위한 아키텍처를 설계하고, 비즈니스 프로세스 간에 발생하는 업무 흐름을 정의하였다. 또한 도출한 데이터 엘리먼트로 정보 모델을 정의하고 UBL 기반의 XML 스키마를 정의하였다. 제안한 표준 모델을 통해 물류 주체 간 정보 유통 및 공유가 용이할 것이며, 실시간 관리가 필요한 농수산물 운송에 대한 가시성, 신뢰성, 안전성 및 신선도 체계 수립이 가능할 것으로 기대한다.
The imported foods, which are imported and sold domestically, are on the rise every year, and the scale is expected to be larger, including processing the imported raw materials. However, the origin of raw materials is indicated when declaring cargo for finished products of agricultural products, but the standardization of inspection information management system for raw materials is insufficient. In addition, there is a growing concern about the presence of residual pesticides or radioactivity in raw materials or products, and customer want to know production history information when purchasing agrifoods. It manages the hazard analysis of imported agricultural products, but most of them are global issues such as microorganisms, residual pesticides, food additives, and allergy components, etc. Therefore, it is necessary to share among the logistics entities in the entire transportation process the related data. Additionally, to do this, it needs to design an architecture and standardize business model. In this paper, it defines the architecture and the work-flow that occurs between the business process for collecting, processing, and processing information for tracking the status of imported agricultural products by steps, and develops XML message with UBL and the extracted conceptual information model. It will be easy to exchange and share information among the logistics entities through the defined standard model and it will be possible to establish visibility, reliability, safety, and freshness system for transportation of agricultural products requiring real-time management.