DOI QR코드

DOI QR Code

Evaluation and Improvement Directions of Laws and Regulations Related to Space and Environmental Planning Toward Extended Application of LID in Korea

저영향 개발(LID) 확대 적용을 위한 공간·환경 계획 관련 법·제도 평가 및 개선방향

  • Received : 2018.09.25
  • Accepted : 2018.12.05
  • Published : 2018.12.31

Abstract

To restore urban water cycle, it is necessary to improve domestic laws and regulations related to LID(Low Impact Development), which has been successfully applied to foreign countries. Thus, this study has intended to evaluate domestic legal systems related to space and environmental planning and to suggest directions to improve laws and regulations related to space and environmental planning toward extended application of LID in Korea. To reach this goal, this study has analyze the legal and institutional status of the foreign countries where LID has currently been applied, to derive the factors that laws and institutions are required to support LID based on the above analysis, to evaluate domestic laws and regulations related to space and environmental planning, and to suggest directions to improve the laws and regulations. After the evaluation, this study has found the following results. First, it was found that the concept and basic principles of LID and LID planning and associated methods were no longer mirrored in the space planning-related laws and regulations. However, these problems are not confined to LID, and result from thefailurein applying environmental planning to space planning overall. Second, it was revealed that the environmental planning-related laws and regulations defined the terminologies and targets of LID and suggested different measures to improve LID-related policies differently depending on the backgrounds ofenforcing thelaws and regulations and on environmental properties. Finally, this study has suggested the directions to improve laws and regulations related to space and environmental planning as follows. First, it is necessary to enact a law to support the extended application of LID. Second, the law to be enacted should be connected to laws, enforcement ordinances and regulations, and guidelines related to space planning. Third, environmental benefits provided by both structural and non-structural techniques of LID should be quantitatively measured.

도시의 물 순환 회복을 위해 국외 도시에서 적용되고 있는 저영향개발(Low Impact Development, LID)을 국내에 적용하기 위해 관련 법 제도의 개선 필요성이 높아지고 있다. 따라서 본 논문의 목적은 국내 LID의 효율적 적용을 위해 외국에서 운영하고 있는 공간 환경계획 관련 법 제도적 현황을 분석한 후 시사점을 정리하고, 이에 근거하여 LID를 지원하는 법 제도가 갖추어야할 요소들을 도출하고, 도출된 요소들을 기반으로 LID 적용을 위해 국내 공간 환경계획 관련 법 제도를 평가한 후 공간계획 관련 법 제도 개선방향을 제시하는 것이다. LID 적용을 위한 공간 환경계획 관련 법 제도 평가 결과는 다음과 같다. 첫째, 공간계획 관련 법 제도에서는 LID의 개념 및 기본원칙, LID 계획의 수립 및 연계 방법 등이 반영되지 않고 있다. 이러한 문제는 공간계획 전반에 걸쳐 LID를 비롯한 환경계획 내용을 반영하지 않는데 기인한다. 둘째, 환경계획 관련 법 제도에서는 법 제도의 시행 배경과 환경적 특성에 따라 LID의 개념 및 대상을 다르게 정의하였고, LID를 제고하기 위한 정책 대안들도 다르게 제시되고 있다. 위 평가결과에 기초한 관련 법 제도의 개선방향은 다음과 같다. 첫째, LID의 확대 적용을 지원하는 법을 제정할 필요가 있다. 둘째, 공간계획 관련 법 제도는 제정되는 LID 법에 근거하여 그 법, 시행령, 지침 등에 LID 계획을 연계하여야 한다. 셋째, LID의 구조적 비구조적 기법이 제공하는 환경적 편익이 정량적으로 분석되어야 한다.

Keywords

GJOHB6_2018_v34n4_49_f0001.png 이미지

<그림 1> 평가영역 및 평가기준

<표 1> Water Act 2003의 주요 내용

GJOHB6_2018_v34n4_49_t0001.png 이미지

<표 2> 일본의 ‘물 순환 기본법’ 주요 내용

GJOHB6_2018_v34n4_49_t0002.png 이미지

<표 3> 평가 기준과 의미

GJOHB6_2018_v34n4_49_t0003.png 이미지

<표 4> 공간계획 관련 법·제도의 LID 적용 현황

GJOHB6_2018_v34n4_49_t0004.png 이미지

<표 5> 공간계획 관련 법·제도 평가

GJOHB6_2018_v34n4_49_t0005.png 이미지

<표 6> 환경계획 관련 법·제도 평가

GJOHB6_2018_v34n4_49_t0006.png 이미지

References

  1. 김동현.최희선, 2013, 수변지역에서의 저영향개발기법(LID) 적용을 위한 계획과정 도출 및 모의효과, 환경정책연구, 12(1), pp.37-58.
  2. 반영운.백종인.한경민.손철희, 2016, 구조적 LID 기술의 지구단위계획 도시설계요소 적용가능성 평가, Journal of Korea Planning Association, 51(2), p.111.
  3. 서혜정.김동현, 2015, 그린인프라 기법 적용을 위한 토지적정성 평가 연구, 국토계획, 50(3), pp.91-108. https://doi.org/10.17208/jkpa.2015.04.50.3.91
  4. 이미홍.한양희.현경학, 2014. 저영향 개발(LID) 관련 지방 정부 법제도 현황 및 LID 시범 적용 방안, 한국수자원학회지, 47(12), pp.22-28.
  5. Cirillo, C., & Podolsky, L., 2012, Health, Prosperity and Sustainability: The Case for Green Infrastructure in Ontario, Green Infrastructure Ontario Coalition.
  6. Clements, J., St Juliana, A., Davis, P., & Levine, L., 2013, The green edge: How commercial property investment in green infrastructure creates value, Natural Resources Defense Council.
  7. De Sousa, D., & Harders, S., 2012, Regulatory gaps and barriers to alternative water sources in Victoria. In WSUD 2012: Water sensitive urban design; Building the water sensitive community, 7th international conference on water sensitive urban design (p.875), Engineers Australia.
  8. European Commission(EC), 2012, The multifunctionality of green infrastructure, Brussels: European Commission.
  9. Grant, J. and Gallet, D., 2010, The Value of Green Infrastructure: A Guide to Recognizing Its Economic, Environmental and Social Benefits; Center for Neighborhood Technology: Chicago, IL, USA.
  10. Prince George's County, 1999, Low-impact development design strategies: An integrated design approach. Department of Environmental Resources, Programs and Planning Division, Prince George's County, Maryland.
  11. Son, C. H., Hyun, K. H., Kim, D., Baek, J. I., & Ban, Y. U., 2017, Development and Application of a Low Impact Development (LID)-Based District Unit Planning Model, Sustainability, 9(1), p.145. https://doi.org/10.3390/su9010145
  12. Tzoulas, K., Korpela, K., Venn, S., Yli-Pelkonen, V., Kazmierczak, A., Niemela, J., & James, P., 2007, Promoting ecosystem and human health in urban areas using Green Infrastructure: A literature review, Landscape and urban planning, 81(3), pp.167-178. https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2007.02.001
  13. Weitman, D., Weinberg, A., & Goo, R., 2009, Reducing stormwater costs through LID strategies and practices. In Low Impact Development for Urban Ecosystem and Habitat Protection, pp.1-10.