DOI QR코드

DOI QR Code

A study on the admission support process and educational satisfaction of college students at beauty contract department

미용전공 계약학과 대학생의 입학지원과정과 교육만족도 연구

  • 홍수남 (부천대학교 뷰티케어과)
  • Received : 2018.08.30
  • Accepted : 2018.12.20
  • Published : 2018.12.31

Abstract

This study surveyed 255 college students enrolled in beauty contract departments located in Seoul(5 schools) and Gyeonggido(6 schools) to investigate their admission support procedure and educational satisfaction. The study found as follows; Data collection was performed from March 25 to May 30, 2018 using SPSS WIN 21.0 for their statistical processing. With respect to data analysis, first, frequency analysis was conducted to look at the general characteristics of the subjects. Second, the admission support procedure of beauty contract department was investigated and cross analysis was performed to see if there was any change according to the subjects' general characteristics. As a result of looking at the awareness on department, 89% were found to be aware of the contract department system. As for their motivation to applying for the department, the largest reasons were found to obtain a degree and to become a hair designer within a short period of time. The most frequent route of application was a recommendation by their high school teachers. The highest priority consideration in choosing a department was the brand awareness of an associated industrial entity. With respect to the complementation education in curriculum, practical technique related to the major was found the highest. 66.7% said they would recommend the department when it comes to the intention to recommend the department. 24.0% were found satisfied with the education regarding educational satisfaction. Therefore, in order to improve the educational satisfaction of the contract department, it is necessary to acquire knowledge of the field technique and practical salon education.

Keywords

References

  1. 교육부. (2018). 계약학과 설치.운영 규정 제정안 행정예고, pp. 1-2.
  2. 강경숙, 장경선. (2012). 뷰티관련학과의 선택에 영향을 미치는 요인. 대한미용문화 예술학회지, 1(2), 52-57.
  3. 김수정. (2017). 내부마케팅이 미용관련 계약학과 학생의 직무만족, 이직의도에 미치는 영향. 동양대학교 대학원 박사학위논문,
  4. 김진모. (2014). 계약학과 제도 개선방안 연구. 서울대학교 연구보고서. pp. 10-55.
  5. 남향숙. (2017). 고등학생들이 미용대학 계약학과 제도에 대한 인지도: 특성화고등학교 학생들 중심으로. 한국미용학회지, 23(1), 211-222.
  6. 남향숙, 이주연(2013). 미용대학 계약학과 운영의 문제점 및 개선방향. 대한피부미용학회지. 11(4), 631-640.
  7. 대학알리미.(2018). 전국 계약학과 운영현황. 자료검색일 2018. 7. 5, 자료출처 http://www.academyinfo.go.kr
  8. 박철우. (2009). 계약학과 운영 실태분석 및 기업대상 수요조사 연구. 교육부발간자료, p.1.
  9. 서재원. (2017). 교육서비스품질이 교육만족도와 직무유용성에 미치는 영향: 외식조리 관련 계약학과 학생을 중심으로. 한국조리학회지, 23(4), 203-215. https://doi.org/10.20878/cshr.2017.23.4.020
  10. 서화정, 박하정. (2017). 대학생들의 전공 교육과정의 만족도가 자격증 취득 및 취업에 미치는 영향. 병원경영학회지, 22(1), 51-60.
  11. 손승희, 양정미, 최종률. (2013). 항공서비스 전공학생의 학과선택 결정요인이 학과 만족에 미치는 영향. 관광레저연구, 25(6), 387-405.
  12. 이미림, 이효철. (2018). 보건계열 학생들의 학과 선택동기와 만족도 조사. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 12(2), 137-153.
  13. 이주연, 하홍열(2015). 미용대학의 계약학과 교육 품질 서비스가 산업체의 경영성과에 미치는 영향. 대한피부미용학회지, 13(5), 645-654.
  14. 이태현, 김은정, 이달원, 이성노. (2015). 무용전공 대학생의 교육과정만족도 분석. 한국체육과학회지, 24(3), 1217-1226.
  15. 장계원, 이지영, 정미경, (2013). 일부 치위생과 학생의 학과선택 동기 및 적응도. 한국치위생학회지, 13(2), 335-342. https://doi.org/10.13065/jksdh.2013.13.2.335
  16. 최미영, 문태영, 이현지. (2013). 응급구조학과 학생들의 비판적 사고성향이 임상실습만족도와 추천의도에 미치는 영향. 한국산학기술학회논문지, 14(3), 1301-1312. https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.3.1301
  17. 채선영, 임미라, 안대희, 김광진. (2013). 커피관련전공의 교육서비스품질이 학생만족도와 추천의도에 미치는 영향. 한국콘텐츠학회논문지, 13(1), 425-436. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.01.425
  18. 통계청. (2018) '청년실업률' 자료검색일 2018년. 11. 25, 자료출처 http://kosis.kr/search/search.do
  19. 파이낸셜뉴스. (2018. 7. 10). '교육업계, 학령인구 감소에 해외시장 진출 박차' 자료검색일 2018. 7. 21, 자료출처 http://www.fnnews.com/news/201807101438137988