DOI QR코드

DOI QR Code

Thinking Maps를 활용한 과학수업이 자기주도적 학습능력 및 과학탐구능력에 미치는 효과

The Effect of Science Instruction Using Thinking Maps on Self-directed Learning Ability and Science Process Skills

  • 투고 : 2018.10.22
  • 심사 : 2018.12.10
  • 발행 : 2018.12.31

초록

본 연구의 목적은 Thinking Maps를 활용한 과학수업이 자기주도적 학습능력 및 과학탐구능력에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 본 연구는 B초등학교에서 5학년 학생을 대상으로 연구반, 비교반 선정을 위해 담임교사에게 동의를 구하였으며, 학생들에게는 본 연구의 목적과 취지를 설명하고 연구에 대한 동의를 받았다. 연구자가 직접 내방하여 연구반 학생 24명과 비교반 학생 24명을 선정하였다. 연구반에 대해서는 담임교사를 실험처치자로 선정하여 Thinking Maps을 활용한 과학수업을 진행하였다. 연구기간을 설정하여 40분 단위수업을 12주 동안 실시하였다. 실험처치 수업 후에는 사후 자기주도적 학습능력 검사, 과학탐구능력 검사를 실시하고 자료를 수집 분석하여 정리하는 단계로 진행하였다. 이에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, Thinking Maps를 활용한 과학수업이 자기주도적 학습능력 향상에 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, Thinking Maps를 활용한 과학수업이 과학탐구능력 향상에 긍정적인 효과가 있었다. 셋째, Thinking Maps 수업 후 연구집단의 학습자들 인식 반응에서도 긍정적인 효과가 있었다. 본 연구 결과의 논의와 시사점을 바탕으로 후속 연구에 몇 가지 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, Thinking Maps 기법을 다양한 과학 수업에 적용시켜 효과를 알아보는 것도 새로운 수업방법의 하나로 제시될 수 있을 것이라 본다. 둘째, Thinking Maps 기법으로 초등학생들의 학년을 달리하여 적용함으로써 효과를 검정해 보는 것도 과학수업에 대한 또 다른 수업방법의 하나로 부각될 수 있을 것이다.

The purpose of this study is to investigate the impact on self-directed learning ability and science process skills by utilizing 'Thinking Maps' in a science class. This particular study was proceeded to 5th grader at B elementary school, there was a mutual agreement with a teacher about assigning a research group and a comparison group and it was agreed by students and explaining the reason and purpose of the study. The researchers visited the school and selected 24 students in the research class and 24 students in the comparative class. For a research group, an experimental group, homeroom teacher, proceeded a science class with the application of 'Thinking Maps'. The experimental period was set up as a 40 minutes class unit for 12 weeks. After an experimental group, self-directed learning ability and science process skills were examined, data collection and data analysis were proceeded by order. The following experimental results are as below. First, the application of 'Thinking Maps' method in the class was effective in self-directed learning ability. Second, the application of 'Thinking Maps' method in the class was effective in scientific process skills. Third, the application of 'Thinking Maps' method in the class had a positive cognition from the learners in the experimental group. Based on the discussions and implications of the results of this study, some suggestions in the follow - up study are as follows. First, applying Thinking Maps technique to various science classes to see the effects can also be suggested as one of the new teaching methods. Second, testing the effects of applying different grades of elementary school students using the Thinking Maps technique could also be highlighted as another way of teaching science classes.

키워드

Table 1. Experimental design for study

KHGOB1_2018_v11n3_172_t0001.png 이미지

Table 2. General procedure of Thinking Maps

KHGOB1_2018_v11n3_172_t0002.png 이미지

Table 3. Weekly Lecture Contents

KHGOB1_2018_v11n3_172_t0003.png 이미지

Table 4. Sub-area-specific questions of self-directed learning ability test

KHGOB1_2018_v11n3_172_t0004.png 이미지

Table 6. The Effects of Science Class using Thinking Maps on Self-directed Learning Ability

KHGOB1_2018_v11n3_172_t0005.png 이미지

Table 7. Test results of integrated inquiry ability

KHGOB1_2018_v11n3_172_t0006.png 이미지

Table 8. After analysis of the learners aware of thinking maps applied science class

KHGOB1_2018_v11n3_172_t0007.png 이미지

참고문헌

  1. 교육부(2016). 초등학교 교육과정 해설. 교육부.
  2. 김우주(2011). Thinking maps를 활용한 창의성 미술 교육 지도 방안. 수원대학교 미술대학원 석사학위논문.
  3. 김진선(2004). 자기조절 학습전략 훈련이 자기 주도적 학습능력과 학업성취도 및 학습태도에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문.
  4. 박미진, 이용섭(2010). 과학수업에서 Thinking Maps의 효과적인 활용 방안. 대한지구과학교육학회지, 3(1), 47-54.
  5. 박혜진(2009). Thinking Maps를 활용한 과학수업이 과학 학업성취도 및 과학 탐구 능력에 미치는 효과. 부산교육대학교대학원 석사학위논문.
  6. 신명렬, 이용섭(2012). Thinking Maps 사고기법을 활용한 천체 관측 수업이 초등과학영재의 과학탐구능력과 메타인지에 미치는 효과. 교육방법연구, 24(1), 14-60.
  7. 이원숙(2016). 중학교 3학년 태양계 단원에 대한 Thinking Maps를 활용한 과학수업 분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 이재준, 유인환(2016). 자기주도적 학습능력의 향상을 위한 앱인벤터 활용 수학영재프로그램의 개발과 적용. 한국콘텐츠학회논문지, 16(6), 1-8. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.06.001
  9. 조혜진(2011). Thinking Maps를 활용한 과학글쓰기가 초등과학영재의 과학탐구 능력 및 창의성에 미치는 효과. 대한지구과학교육학회지, 4(2), 166-176 https://doi.org/10.15523/JKSESE.2011.4.2.166
  10. 허영주(2006). 마인드 맵 활동을 통한 초등학교 5학년 학생의 화산 개념. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  11. Edwards, P. A. (2010). The effects of utilizing thinking maps to influence attitudes and comprehension of elementary school males. East Eisenhower Parkway.
  12. Fan, Y. S. (2016). Thinking maps in writing project in english for taiwanese elementary school students. Universal Journal of Educational Research, 4(1), 36-57. https://doi.org/10.13189/ujer.2016.040106
  13. Hou, H. T., Yu, T. F. & Wu, Y. X. (2016). Development and evaluation of a web map mind tool environment with the theory of spatial thinking and project-based learning strategy. British Journal of Educational Technology, 47(2), 390-402. https://doi.org/10.1111/bjet.12241
  14. Hubble, G. (2004). Embracing change: The evolution of thinking in a k-12 school. London: Cowin Press.
  15. Hudson, D. (2013). The effect of thinking maps on fifth grade science achievement. East Eisenhower Parkway.
  16. Hyerle, D. (1996). Thinking maps: Seeing is understanding. Educational Leadership, 53(4), 85-89.
  17. Hyerle, D. (2004). Student successes with thinking maps. London: Cowin Press.
  18. Kessler, C., Zuercher, D. K. & Wong, C. S. (2013). Thinking maps: Research-based instructional strategy in a PDS. School-University Partnerships, 6(1), 33-46.