DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Parent-Adolescent Intimacy, Parent-Adolescent Communication, and Empathy on Clinical Competency of Nursing Students

간호대학생의 부모자녀 친밀감, 부모자녀 의사소통, 공감능력이 임상수행능력에 미치는 영향

  • 김종근 (수원여자대학교 간호학과) ;
  • 천의영 (수원여자대학교 간호학과) ;
  • 유장학 (수원여자대학교 간호학과)
  • Received : 2018.01.17
  • Accepted : 2018.02.22
  • Published : 2018.03.30

Abstract

Purpose : This study aimed to identify the effects parent-adolescent intimacy, parent-adolescent communication, and empathy on the clinical competency of nursing students. Method : Data were collected by 175 nursing students using a self-questionnaire from May 17 to 31, 2017. The data were analyzed with the SPSS 21.0 using an independent t-test, Pearson correlation coefficients, and multiple regression. Result : There were significant positive correlations between clinical competency and the other variables. The strongest predictors of clinical competency were parent-adolescent intimacy (${\beta}=.33$) and academic record (${\beta}=.21$), and the model explained 11.3% (F=16.04, p<.001) of the variance. Conclusion : The findings indicated that further studies are needed to explore various factors influencing clinical competency and develop education programs for college nursing students.

Keywords

References

  1. 김경남(2014). 간호대학생의 임상수행능력 영향요인. 스트레스학회지, 22(2), 55-65.
  2. 김경원(1999). 청소년이 지각한 부모-자녀간 의사소통 유형과 청소년의 자아존중감 및 사회성 발달과의 관계. 명지대학교 대학원, 석사학위 논문.
  3. 김반야(2015). 관계적 인간의 형성: 부모 자녀 의사소통이 자녀의 대인관계능력에 미치는 영향. 서울대학교대학원, 박사학위 논문.
  4. 노정화(2002). 부모자녀 의사소통이 청소년의 문제행동에 미치는 영향. 동아대학교 대학원, 석사학위 논문.
  5. 박성희(1994). 공감, 공감적 이해. 서울, 원미사.
  6. 박정화, 정수경(2015). 간호대학생의 자아존중감, 공감능력, 의사소통능력과 임상수행능력간의 관계. 한국산학기술학회논문지, 16(11), 7698-7707. https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.11.7698
  7. 박지원, 김춘자, 김용순 등(2012). 간호대학생의 비판적사고성향, 자기효능감, 리더십이 임상수행능력에 미치는 영향. 한국의학교육, 24(3), 223-231.
  8. 양선이(2015). 간호대학생의 공감능력 및 자아 탄력성과 임상수행능력과의 관계. 한국자료분석학회지, 17(3), 1699-1710.
  9. 양진주(2009). 간호학생의 임상수행능력에 영향을 미치는 요인. 한국간호교육학회지, 15(2), 159-165. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2009.15.2.159
  10. 유문숙, 김용순, 황명숙 등(2012). 간호대학생의 자아존중감, 의사소통능력과 문제해결능력의 관계. 의료커뮤니케이션학회지, 17(1), 18-27.
  11. 유혜순(2015). 간호대학생의 임상실습 스트레스, 임상실습 만족도와 임상수행능력과의 관계. 자료분석학회지, 17(2), 1129-1144.
  12. 이민선, 채규만(2012). 대학생의 자아존중감이 대인관계 능력에 미치는 영향: 정서조절방략의 매개 효과. 인지행동치료, 12(1), 63-75.
  13. 이외선, 구미옥(2013). 간호대학생의 감성지능과 의사소통능력, 임상수행능력, 임상실습스트레스와의 관계. 한국산학기술학회논문지, 14(6), 2749-2759. https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.6.2749
  14. 이외선, 구미옥, 김미정(2015). 간호대학생의 임상수행능력에 대한 비판적 사고성향과 감성지능의 영향. 한국산학기술학회논문지, 16(1), 380-388. https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.1.380
  15. 이장주(2002). 부자유친성정 척도의 제작과 타당화 연구. 중앙대학교 대학원, 박사학위 논문.
  16. 정명실(2014). 간호대학생의 의사소통 역량강화를 위한 자아존중감과 공감능력 및 대인관계 간 상관관계 연구. 한국간호교육학회지, 20(2), 332-340. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2014.20.2.332
  17. 조흥식, 김인숙, 김혜란 등(1997). 가족복지학. 서울, 학지사.
  18. 지은주(2014). 졸업학년 간호대학생의 전문직관, 공감능력이 의사소통에 미치는 영향. 한국자료분석학회지, 16(3), 1685-1697.
  19. 최미숙(2005). 간호학생의 임상실습교육에 대한 교수효율성과 임상수행능력에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원, 석사학위 논문.
  20. 최자윤, 장금성, 최순희 등(2008). 호흡기계 표준화 환자를 이용한 간호대 학생의 임상수행능력평가. 대한간호학회지, 38(1), 83-91.
  21. 홍지연, 박진아(2017). 간호대학생의 기본간호술기 수행능력, 문제해결과정, 의사소통능력이 임상수행능력에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 17(10), 429-446.
  22. Barrett C, Mytrick F(1998). Job satisfaction in preceptorship and its effect on the clinical performance of the preceptee. J Adv Nurs, 27(2), 364-371. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1998.00511.x
  23. Davis MH(1980). A multidimensional approach to individual differences in empathy. the Bulletin of the JSAS Catalog of Selected Document in Psychology. 10, 15.
  24. Herdman EA(2004). Nursing in a post emotional society. Nurs Philos, 5(2), 95-103. https://doi.org/10.1111/j.1466-769X.2004.00169.x
  25. Hudson GR(1993). Empathy and technology in the coronary care unit. Intensive Crit Care Nurs, 9(1), 55-61. https://doi.org/10.1016/0964-3397(93)90010-U
  26. Lee-Hsieh J, Kao C, Kuo C, et al(2003). Clinical nursing competence of RN-to-BSN students in a nursing concept based curriculum in Taiwan. J Nurs Educ, 42(12), 536-545.
  27. Olson DH, Barnes HL(1982). Family inventory of quality of life. Minnesota : Family Social Science, University of Minnesota.
  28. Rice KG(1990). Attachment in adolescence : A narrative and meta-analytic review. J Youth Adolesc, 19(5), 511-538. https://doi.org/10.1007/BF01537478
  29. Rogers CR(1992). The necessary and sufficient conditions of therapeutic personality change. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 60(6), 827. https://doi.org/10.1037/0022-006X.60.6.827
  30. Schwirian PM(1978). Evaluating the performance of nurses; a multidimensional approach. Nurs Res, 27(6), 347-351.
  31. Statistics korea(2016). Women's Lives through Statistics in 2016.