DOI QR코드

DOI QR Code

대학생의 대학생활 스트레스와 대처방식, 자아존중감, 부적응적 완벽주의가 자살생각에 미치는 영향

Effects of Campus Life Stress, Stress Coping Type, Self-esteem, and Maladjustment Perfectionism on Suicide Ideation among College Students

  • 박선욱 (김해대학교 보건의료행정과) ;
  • 김미경 (김해대학교 임상병리과)
  • Park, Seon-Uk (Department of Health & Medical Administration, Gimhae College) ;
  • Kim, Mi-Kyeong (Department of Clinical Laboratory Science, Gimhae College)
  • 투고 : 2017.10.31
  • 심사 : 2017.12.08
  • 발행 : 2018.03.31

초록

본 연구의 목적은 남녀 대학생을 대상으로 사회인구학적 특성과 대학생활 스트레스, 스트레스 대처방식, 자아존중감, 부적응적 완벽주의가 자살생각에 미치는 영향을 규명함으로써 대학생의 자살예방정책 마련을 위한 시사점을 제공하는데 있다. 부산경남지역 대학생 350명을 대상으로 자기기입식 설문조사방법으로 자료를 수집하여 실증 분석하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자살생각은 사회인구학적 특성 중 대학생활 만족도에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 즉, 대학생활만족도가 낮은 그룹에서 자살생각이 강했다. 둘째, 제변수들의 상관관계를 분석한 결과, 자살생각은 자아존중감, 대학생활 만족도, 적극적 스트레스 대처방법인 문제중심 스트레스 대처방식 순으로 뚜렷한 역의 상관관계를 보이고 있고 반면에, 부적응적 완벽주의, 대학생활 스트레스, 소극적 스트레스 대처인 정서중심 스트레스 대처방식 순으로는 뚜렷한 정의 상관관계를 보였다. 즉 자아존중감이 높을수록, 대학생활 만족도가 높을수록, 문제중심 스트레스 대처방식을 사용할수록 자살생각이 낮아지고, 부적응적 완벽주의가 높을수록, 대학생활 스트레스가 높을수록, 정서중심 스트레스 대처방식을 사용할수록 자살생각이 높아지는 것으로 분석된다. 셋째, 연구 대상자의 자살생각에 영향을 미치는 요인을 규명하기 위한 회귀 분석의 결과, 부적응적 완벽주의, 대인관계 스트레스, 남학생, 정서중심 스트레스 대처방식 순으로 유의한 정의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 자아존중감은 유의한 역의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 자아존중감의 영향이 가장 컸다. 즉, 부적응적 완벽주의가 높을수록, 대인관계 스트레스가 높을수록, 여학생보다 남학생에서, 정서중심 스트레스 대처방식을 사용할수록 자살생각이 높아지고, 자아존중감이 높을수록 자살생각은 낮아지는 것으로 분석된다. 이상의 결과를 종합하면, 대학생활만족도를 높이기 위한 노력이 대학생의 자살생각을 완화시키는 효과가 있으며, 대학생의 자살예방을 위해서는 대인관계 기술 향상과 스트레스 대처방식의 개선, 부적응적 완벽주의 성향의 완화, 그리고 자아존중감 강화를 위한 교육 및 훈련이 필요함을 시사한다. 특히 대학생의 자아존중감 향상을 위한 다각적인 방안의 모색이 중요하다고 판단된다.

The purpose of this study was to analyze the factors affecting suicidal ideation, and suggest the implications for suicide prevention policy among college students based on that analysis. Empirical model including the affecting factors, such as college life stress, stress coping type, self-esteem, and maladjustment perfectionism, was developed based on the previous studies. The data were collected from 350 college students at Busan Metropolitan City areas using a self-administered structured questionnaire. The major results of this study are as follows. First, suicidal ideation was significantly lower among students with higher campus life satisfaction. Second, significant positive affecting factors on suicidal ideation were maladjustment perfectionism, interpersonal stress, boys, emotion-oriented coping type, whereas, negative factors were self-esteem. Among the significant affecting factors, self-esteem had the greatest influence. These results suggest that measures improving college life satisfaction and education and training programs for improving human relation skills and stress-coping types, mitigating maladjustment perfectionism, and enhancing self-esteem should be explored and executed properly.

키워드

참고문헌

  1. Statistics Korea. Mortality by major causes of death per 100,000 population [Internet]. Daejeon: Statistics Korea; 2017 [cited 2017 November 27]. Available from: http://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId=101&tblId=DT_2KAAC13_OECD&conn_path=I2.
  2. Statistics Korea. Cause of death in 2016 [Internet]. Daejeon: Statistics Korea; 2017 [cited 2017 November 27]. Available from: http://kostat.go.kr/portal/korea/kor_nw/2/6/1/index.board?bmode=read&aSeq=363268.
  3. World Health Organization. Preventing suicide: A global imperative [Internet]. Geneva: WHO; 2017 [cited 2017 November 27]. Available from: http://apps.who.int/iris/ bitstream/10665/131056/1/9789241564779_eng.pdf?ua=1&ua=1.
  4. Statistics Korea. Statistics of causes of death in 2010 [Internet]. Daejeon: Statistics Korea; 2017 [cited 2017 November 27]. Available from: http://kostat.go.kr/portal/ korea/kor_nw/2/6/1/index.board?bmode=read&aSeq=250282.
  5. Reynolds W. Psychometric characteristics of the adult suicidal ideation questionnaire in college students. J Pers Assess. 1991;56(2):289-307. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5602_9
  6. Chun GG, Kim GH. Development of the life stress scale for college students: A control theory approach. Korean Journal of Clinical Psychology. 1991;10(1):137-158.
  7. Lee CS, Kim YJ. Moderated effects of coping strategies of stress: Based on gender differences of university students. Studies on Korean Youth. 2004;15(2):183-213.
  8. Folkman S, Lazarus RS. If it changes it must be a process: study of emotion and coping during three stages of a college examination. J Pers Soc Psychol. 1985;48(1):150-170. https://doi.org/10.1037/0022-3514.48.1.150
  9. Rosenberg M. Society and adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press; 1965. p326
  10. Park K. The moderating and mediating effects of problem solving and evaluative concerns perfectionism on the relationship between negative life stress and depression. Korean Journal of Health Psychology. 2004;9(2):265-283.
  11. Cheng SK. Life stress, problem solving, perfectionism, and depressive symptoms in Chinese. Cognitive Therapy and Research. 2001;25(3):303-310. https://doi.org/10.1023/A:1010788513083
  12. Frost RO, Marten P, Lahart C, Rosenberg R. The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research. 1990;14(5):449-468. https://doi.org/10.1007/BF01172967
  13. Hewitt PL, Flett GL, Weber C. Dimensions of perfectionism and suicide ideation. Cognitive Therapy and Research. 1994;18(5):439-460. https://doi.org/10.1007/BF02357753
  14. Reynolds WM. Psychometric Characteristics of the adult suicidal ideation questionnaire in college students. J Pers Assess. 1991;56(2):289-307. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5602_9
  15. Park JY, Park SM. Influence of college adjustment and social support on career development level of college students who majors in health or social welfare. Korean J Clin Lab Sci. 2017;49(3):180-186. https://doi.org/10.15324/kjcls.2017.49.2.180
  16. Kim JJ, Cho GP. The effect of stress and stress-coping on adolescents’ suicidal ideation and plans. Korea Journal of Counseling. 2011;12(1):301-314. https://doi.org/10.15703/kjc.12.1.201103.301
  17. Jung JR, Kim EY, Choi SA, Lee YJ, Kim JK. The relation between stress of college life and suicidal ideation : Mediating effects of perfectionistic concern over mistakes, social support, and depression. Korean Journal of Counseling and Psychotherapy. 2015;27(2):325-349.
  18. Choi YJ. Stress, suicidal ideation, and protective factors in college students. Studies on Korean Youth. 2012;23(3):77-104.
  19. Ahn SY, Choi BY, Kim JH. Meta-analysis on variables related to suicidal ideation among college students. The Korean Journal of School Psychology. 2015;12(3):385-405. https://doi.org/10.16983/kjsp.2015.12.3.385
  20. Jung HY, Lee KS. A study on the stress, self-esteem, mental-health and suicidal ideation in nursing students. Journal of Korean Clinical Health Science. 2015;3(2):328-339. https://doi.org/10.15205/kschs.2015.3.2.328

피인용 문헌

  1. 해사대학 학생의 건강증진행위 영향요인 vol.24, pp.7, 2018, https://doi.org/10.7837/kosomes.2018.24.7.889
  2. A School-Based Progressive Muscle Relaxation Program for Female Adolescents: Development and the Effectiveness on Physiological and Psychological Evidence vol.9, pp.10, 2018, https://doi.org/10.3390/healthcare9101319