Effects of Teacher Training Program using Engineering Research Institutions on Elementary and Secondary School Teachers' Recognition about Engineering

공학 연구기관을 활용한 교사 연수가 초·중등학교 교사들의 공학에 대한 인식에 미치는 영향

  • Kim, Youngmin (Global Institute For Talented EDucation, Korea Advanced Institute of Science and Technology) ;
  • Choi, Jin-su (Global Institute For Talented EDucation, Korea Advanced Institute of Science and Technology) ;
  • Lee, Youngju (Global Institute For Talented EDucation, Korea Advanced Institute of Science and Technology)
  • 김영민 (한국과학기술원 과학영재교육연구원) ;
  • 최진수 (한국과학기술원 과학영재교육연구원) ;
  • 이영주 (한국과학기술원 과학영재교육연구원)
  • Received : 2018.03.04
  • Accepted : 2018.04.12
  • Published : 2018.05.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze the change of perceptions and images of teachers about engineering, according to practical training in laboratories of engineering research institutes. For this purpose, 149 elementary and secondary school teachers were surveyed before and after visiting the engineering research institutes and examined the perception of engineers and engineering. Through this teacher training program, perceptions and images of most teachers are changed positively and they can understand practically about engineering, and related fields. The results of this study can be used as basic data for the development, operation, and expansion of teacher training using advanced science and technology research institutes with excellent human and material resources.

Keywords

References

  1. 고용노동부 (2017). 2016-2026 중장기 인력수급전망 및 시사점.
  2. 김기수.이창훈 (2010). 의미분별법에 의한 공업계 고등학생의 "공학"에 대한 이미지 연구. 대한공업교육학회, 35(2), 25-42.
  3. 김영민.강정하.허남영 (2015). 과학 영재 학생들의 공학에 대한 이미지와 인식 분석. 영재교육연구, 25(1), 95-117. https://doi.org/10.9722/JGTE.2015.25.1.95
  4. 김영민.김기수 (2017). 초중등 공학교육 프로그램 구성 모형 개발. 공학교육연구, 20(4), 21-27.
  5. 김영민.이영주 (2017). 과학고 및 영재학교 교사들의 공학에 대한 인식 및 교육요구도 분석. 영재교육연구, 27(2), 203-225.
  6. 김영민.이영주.김기수 (2016). 융합인재교육(STEAM) 심화과정 연수에 대한 초.중등교사의 인식 및 교육요구도 분석. 실과교육연구, 22(2), 51-70.
  7. 김영민.허혜연.이창훈.김기수(2013a). 초.중등교육에서의 공학교육에 대한 공학전문가들의 인식 연구. 대한공업교육학회, 38(2), 136-155.
  8. 김영민.허혜연.이창훈.김기수 (2013b). 초.중등학교 교사의 초.중등 공학교육에 대한 인식 분석. 공학교육연구, 16(5), 9-17.
  9. 김종승.김영민.김현정.이창훈.김기수 (2012). 의미분별법에 의한 초등학교 교사의 '공학, 기술, 실과'에 대한 이미지 연구. 실과교육연구, 18(4), 23-43.
  10. 김진연.허혜연.김영민.김기수 (2016). 중.고등학교 기술교과의 소프트웨어교육에 대한 기술교사의 인식 및 교육요구도 분석. 한국기술교육학회지, 15(3), 50-72.
  11. 이은상 (2015). 기술 교사의 공학 교수 역량 모델 개발. 충남대학교 일반대학원 박사학위논문.
  12. 정진현 (2012). 캡스톤 디자인 (Capstone Design)에 기초한 초등의 창의적 공학기술 교육 프로그램 개발과 적용 효과에 관한 연구. 한국실과교육학회지, 25(2), 195-215.
  13. 최유현.박기문.류승민.이정균 (2009). 공학 태도 측정 도구 개발. 대한공업교육학회지, 34(2), 161-178.
  14. 한국과학기술원 (2017). 2017년 융합형 과학기술 교사연수센터 운영(심화과정) 사업 결과보고서.