A Comparative Study on the Factors of Entrepreneurship Ecosystem Activation: Based on GETR Data

기업가정신 생태계 활성화 요인에 관한 국가간 비교연구: GETR(글로벌기업가정신트렌드리포트)자료를 중심으로

  • 박재환 (중앙대학교 경영경제대학) ;
  • 김봉문 (한국연구재단 산학협력지원팀) ;
  • 김용태 (남서울대학교 교양대학)
  • Received : 2017.11.10
  • Accepted : 2017.12.01
  • Published : 2018.02.28

Abstract

Recent global economic recession and recession of employment have made various efforts to revitalize entrepreneurial ecosystem by presenting entrepreneurial spirit and creative talent development as national top priority strategy in major developed countries. Based on data from the Global Entrepreneurship Trend Report (GETR), which has been conducted by the Venture Small Business Division and the Korea Entrepreneurship Foundation since 2015, the study will be conducted by the entrepreneurs of 10 countries in 2015 and 2016 The components of mental ecosystem were compared and verified. The results showed that entrepreneurship education effect and entrepreneurial environment showed positive relationship with entrepreneurship of individual and organization. Also, entrepreneurship education effect, entrepreneurial environment, individual entrepreneurship. On the other hand, organizational entrepreneurship was not found to have a significant effect on entrepreneurial type (livelihood / opportunistic entrepreneurship). In this study, entrepreneurship education as a lifelong education is required in order to enhance entrepreneurial ecosystem in Korea and to increase the quality of entrepreneurship which is increasing quantitatively. Finally We emphasizing the importance of creating a favorable entrepreneurial environment and offer some suggestions.

최근 전 세계적으로 계속되는 경제 불황과 고용 침체 등으로 주요 선진국에서는 기업가정신 고취와 창의인재 육성을 국가적 최우선 전략과제로 제시하며 기업가정신 생태계 활성화를 위한 다양한 노력을 기울이고 있다. 본 연구는 벤처중소기업부와 한국청년기업가정신재단이 2015년부터 진행해오고 있는 글로벌 기업가정신 트렌드 리포트(Global Entrepreneurship Trend Report, GETR)의 데이터를 바탕으로 2015년과 2016년 2년 연속으로 참여한 10개국의 기업가정신 생태계 구성요소를 비교, 검증하였다. 연구 결과 기업가정신 교육효과 및 창업환경은 개인과 조직의 기업가정신과 정(+)의 관계를 나타냈으며, 또한 기업가정신 교육효과, 창업환경, 개인의 기업가정신이 높을수록 생계형보다 기회형 창업을 할 가능성이 높음을 보여주고 있다. 반면 조직 기업가정신은 창업유형(생계/기회형 창업)에 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 분석되었다. 본 연구는 국내 기업가정신 생태계 활성화 및 양적으로 증가하고 있는 창업의 질을 제고시키기 위해서는 평생교육으로서의 기업가정신 교육이 요구되며, 우호적인 창업환경 조성이 중요함을 강조함으로써 향후 기업가정신 교육 및 생태계 조성에 대한 시사점을 제공하고자 한다.

Keywords

References

  1. BABSON et al(2016). Global Entrepreneurship Monitor 2015/2016 Global Report, Global Entrepreneurship Research Association, London.
  2. Chung, G. H & Lee. B. H.(2017). How to Improve Global Entrepreneurship Trend Report, Journal of The Korea Entrepreneurship, 12(3), 172-195. https://doi.org/10.24878/tkes.2017.12.3.172
  3. GEDI(2016). Global Entrepreneurship Index 2017, The Global Entrepreneurship and Development Institute, Washington, D.C., USA.
  4. Kim, Y. T.(2017). The Effects of Entrepreneurship Education, Entrepreneurial Competence and Attitude on Undergraduate Entrepreneurial Intention, 12(2), 13-20.
  5. Lee, Y. J., Kim, Y. H. & Kim. S. K. & B. Y. H. & Lim. S. & Ko, M. J.(2014). Global Entrepreneurship Index and Its Impliction on Koreaa Start-up Environment, Science and Technology Policy Institute Policy Research Report 2014(8), 1-242.
  6. OECD(2016). Entrepreneurship at a Glance 2016, OECD Publishing, Paris.
  7. Yang, J. H.(2017). The Effect of Role Model and Entrepreneurship Education on Entrepreneurial Intention of Korean Juvenile, 12(2), 1-11.