DOI QR코드

DOI QR Code

Exploratory Study on Pre-Mathematics teacher Education for Character Education in Mathematics Education

수학교육에서 인성교육을 위한 예비수학교사교육에 대한 탐색적 연구

  • Received : 2018.01.23
  • Accepted : 2018.02.25
  • Published : 2018.02.28

Abstract

The character education has been regarded as important in nature and purpose of mathematics education. A discussion about models for the teaching of character to a student has been. However, The character education of teachers has not gathered as much attention as that of students in mathematics education. How to educate morally and ethically sound mathematics teachers is an important research topic to be sincerely inquired in current. Little attention has been given to the way how we prepare a morally humane pre-mathematics teacher. This paper inquires into the issues of character education in pre-mathematics teacher education.

Keywords

References

  1. 강현영, 심성함양으로서의 수학교육, 서울대학교 대학원 교육학 박사학위 논문, 2007.
  2. 고미숙, 대안적 도덕교육론, 서울:교육과학사, 2005.
  3. 박영배, 수학과 교육을 통한 인성교육 적용방안 연구, 교과교육을 통한 인성교육-한국교과교육학회 학술발표대회 논문집, 167-187, 한국교과교육학회.
  4. 김상용, 인성으로서의 수학과 수학교육, 초등교육연구논총, 19(1), 127-142.
  5. 김태훈, 도덕과에서의 인성교육방안 연구, 도덕윤리과교육, 8, 274-314, 1997.
  6. 박영배, 수학과 교육을 통한 인성교육 적용방안 연구, 교과교육을 통한 인성교육 한국교과교육 학술발표대회 논문집, 167-187. 1999.
  7. 송상헌, 수학과 교육을 통한 인성교육, 수학사랑, 제 4회 매스페스티벌, 127-144, 2002.
  8. 우정호, 수학학습-지도 원리와 방법, 서울대학교출판문화원, 2010.
  9. 장성모, 인성의 개념과 인성교육, 초등교육연구 제10권, 한국초등교육학회, 5-17, 1996.
  10. 이돈희, 교육철학개론: 교육행위의 철학적 분석, 서울: 교육과학사, 1983.
  11. 임재훈, 플라톤의 수학교육 철학 연구, 서울대학교 대학원 교육학 박사학위논문, 1998.
  12. 정창우, 도덕과 교수학습방법 및 평가, 서울: 인간사랑, 2007.
  13. 최병태, 덕과 규범: 도덕교육의 이해, 서울: 교육과학사, 1996.
  14. 한대희, 인간교육으로서의 수학교육, 서울대학교 대학원 교육학 박사학위 논문, 2000.
  15. Campbell, E. Connecting the ethics of teaching and moral education, journal of Teacher Education, 48(4), p255-263, 1997. https://doi.org/10.1177/0022487197048004003
  16. Colnerud, G. Teacher ethics as a research problem. teachers and teaching, 12(3), 365-385, 2006. https://doi.org/10.1080/13450600500467704
  17. Ernest, P, The Philosophy of Mathematics Education, London: Washington D.C., The Falmer Press 1991.
  18. Hansen, D. Teaching as moral activity. in V. Handbook of research on teaching pp826-857). New York: Macmillan. 2001.