DOI QR코드

DOI QR Code

Investigating the Effect of NCS Information Capability on College Students' Career Readiness Behavior

NCS 정보능력이 대학생들의 진로준비행동에 미치는 영향

  • 성행남 (경상대학교 경영대학) ;
  • 조동환 (경남과학기술대학교 상경대학 경영학과)
  • Received : 2018.11.24
  • Accepted : 2018.12.28
  • Published : 2018.12.31

Abstract

Purpose As job market squeezes and more institutions have been requiring NCS(National Competency Standards) based recruitments, the importance of NCS has been growing. Among the 10 domains of NCS, the most relevant one with MIS(Management Information Systems) field is 'information ability', which is becoming more important with the advent of the fourth industrial revolution era. The purpose of this study is to investigate the effect of college students' information ability on their career preparation behavior. Design/methodology/approach In this study, we set up a process model to comprehend the effect of college students' information ability on career preparation behavior based on social cognitive career theory. For research model testing, 561 questionnaires were used for empirical analysis through structural equations modeling. Findings Empirical analysis showed that information ability positively influenced college students' career preparation behaviors for employment. In addition, this study presented a process model explaining the effect of information capability on career preparation behavior. In order to strengthen the information ability of college students, not only university-level efforts, but also MIS discipline efforts should be accompanied. Other academic and practical implications are discussed.

Keywords

JBSTB0_2018_v27n4_189_f0001.png 이미지

<그림 1> 연구 모형

<표 1> 측정 항목

JBSTB0_2018_v27n4_189_t0001.png 이미지

<표 2> 신뢰성과 집중타당성

JBSTB0_2018_v27n4_189_t0002.png 이미지

<표 3> 판별타당성

JBSTB0_2018_v27n4_189_t0003.png 이미지

<표 4> 가설 검정

JBSTB0_2018_v27n4_189_t0004.png 이미지

References

  1. 강경종, 이건남, "직업기초능력 함양을 위한 전문대학 교양 교육과정 개발 방안," 직업교육연구, 제22권, 제1호, 2003, pp. 79-113.
  2. 강명희, 윤성혜, 김도희, 류다현, "자연과학계열 대학생의 진로준비행동에 영향을 미치는 그릿(Grit), 진로결정자기효능감, 진로결과기대, 전공흥미 간의 관계 분석," 직업교육연구, 제35권, 제4호, 2016, pp. 109-129.
  3. 고태용, "사회적지지, 진로결정자기효능감, 진로장벽이 대학생들의 진로준비행동에 미치는 영향," 목표대학교 박사학위논문, 2008.
  4. 김봉환, 김계현, "대학생의 진로결정 수준과 진로준비행동의 발달 및 이차원적 유형화," 한국심리학회지 상담 및 심리치료, 제9권, 제1호, 1997, pp. 311-333.
  5. 김세환, "NCS 기반 공정과 직무분석을 이용한 경력개발에 관한 실증적 연구," 명지대학교 박사학위논문, 2015.
  6. 김정아, "전문대학 비서학 전공생의 직업기초능력에 대한 자기인식정도가 구직효능감에 미치는 영향," 비서학논총, 제26권, 제1호, 2017, pp. 57-80.
  7. 김혜영, "정보기술분야 NCS형 교과설계에 관한 연구: 교육과정개발모형을 중심으로," 인터넷전자상거래연구, 제15권, 제4호, 2015, pp. 85-99.
  8. 배병렬, "AMOS 7에 의한 구조방정식모델링," 2007, 청람.
  9. 송병국, "학교교육에서의 직업기초능력 함양 방안," 순천향 인문과학논총, 제9권, 2000, pp. 45-72.
  10. 이명화, "공과대학생의 학업지속과 진로준비행동에 영향을 미치는 공학효능감과 결과 기대, 흥미간의 구조적 관계 분석," 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문, 2015.
  11. 이은화, 박정희, "남녀 대학생의 취업준비 학습 실태 및 직업기초역량 교육의 만족도 차이," 진로교육연구, 제22권, 제2호, 2009, pp. 141-166.
  12. 이은화, 윤소정, 허승희, "대학의 직업기초능력 교육에 대한 교수와 학생의 인식 차이: A대학 사례를 중심으로," 직업교육연구, 제30권, 제4호, 2011, pp. 51-67.
  13. 이창원, "4차 산업혁명과 공공조직의 변화, 미래의 인재상," 한국행정포럼, 제158호, 2017, pp. 9-16.
  14. 정철영, 나승일, 김종우, 정상직, 허영준, "전문대학에서의 직업기초능력 개발을 위한 교육방안: 우송공업대학을 중심으로," 한국고등직업교육학회논문집, 제3권, 제4호, 2002, pp. 825-852.
  15. 정철영, 나승일, 서우석, 송병국, 이종성, "직업 기초능력의 영역 분류 및 하위 요소 추출," 직업교육연구, 제17권, 제2호, 1998, pp. 15-37.
  16. 조선일보a, "취업자 증가 4개월째 10만명 못미쳐...실업률 13년만에 최고(종합)," 정원석, 조귀동 기고, 2018.11.15.(입력 2018.11.14 09:07 수정 2018.11.14. 09:37)
  17. 조선일보b, "고용 '量과 質 동반악화'..."단기알바.취포자만 늘어"", 정원석, 조귀동 기고, 2018.11.15.(입력 2018.11.14. 14: 54, 수정 2018.11.14. 14:58)
  18. 주인중, 진미석, 박동열, "직업기초능력영역선정 및 성취기준 연구," 2011, 한국직업능력개발원.
  19. 최광열, "전문대학생의 직업기초능력에 대한 자기인식정도가 직업관정립과 자기효능감 향상에 미치는 영향," 경상대학교행정대학원 석사학위논문, 2011.
  20. 최광열, "직업기초능력이 진로준비행동에 미치는 영향에 관한 실증연구: 경영 및 IT계열 전문대학 학생을 중심으로," 경상대학교 박사학위논문, 2017.
  21. 한영석, 탁진국, 한태영, 김미희, 유태용, 김태은, 박영아, 최종길, "장년층 구직자의 구직강도에 대한 재취업 제한 요건의 영향: 구직효능감과 경력계획의 매개효과," 한국심리학회 연차 학술발표 논문집, 2006, 제1호, pp. 474-475.
  22. 홍성주, "진로결정 자기효능감, 가구소득, 전공 특성이 대학생의 진로준비행동에 미치는 영향," 충북대학교 석사학위논문, 2016.
  23. 허영주, "NCS 직업기초능력의 교양교육과정 도입 전략 탐색," 교양교육연구, 제10권, 제1호, 2016, pp. 425-462.
  24. 홍아정, 조윤성, 박치경, "대학생 NCS 직업기초 능력 특성 및 유형 탐색," 교육학연구, 제53권, 제2호, 2015, pp. 389-417.
  25. NCS국가직무능력표준 홈페이지, "NCS 및 학습모듈 검색", 2018.10.1.
  26. Anderson, J. C. and Gerbing, D. W., "Assumptions and Comparative Strengths of the Two-Step Approach Comment on Fornell and Yi," Sociological Methods & Research, Vol. 20, No. 3, 1992, pp. 321-333. https://doi.org/10.1177/0049124192020003002
  27. Bandura, A., "Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change," Psychological Review, Vol. 84, No. 2, 1977, pp. 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  28. Bandura, A., "Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory," 1985, Prentice Hall.
  29. Betz, N. E. and Voyten, K. K., "Efficacy and Outcome Expectations Influence Career Exploration and Decidedness," The Career Development Quarterly, Vol. 46, No. 2, 1997, pp. 179-189. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.1997.tb01004.x
  30. Hackett, G. and Betz, N. E., "A Self-efficacy Approach to the Career Development of Women," Journal of Vocational Behavior, Vol. 18, No. 3, 1981, pp. 326-339. https://doi.org/10.1016/0001-8791(81)90019-1
  31. Lent, R. W., Brown, S. D. and Hackett, G., "Toward a Unifying Social Cognitive Theory of Career and Academic Interest, Choice, and Performance," Journal of Vocational Behavior, Vol. 45, No. 1, 1994, pp. 79-122. https://doi.org/10.1006/jvbe.1994.1027
  32. Lent, R. W., Brown, S. D., Brenner, B., Chopra, S. B., Davis, T., Talleyrand, R. and Suthakaran, V., "The Role of Contextual Supports and Barriers in the Choice of Math/Science Educational Options: A Test of Social Cognitive Hypotheses," Journal of Counseling Psychology, Vol. 48, No. 4, 2001, pp. 474-483. https://doi.org/10.1037/0022-0167.48.4.474
  33. Lent, R. W., Miller M. J, Smith, P. E., Watford, B. A., Lim R. H., Hui, K., Morrison, M. A., Wilkins, G., and Williams, K. "Social Cognitive Predictors of Adjustment to Engineering Majors Across Gender and Race/Ethnicity," Journal of Vocational Behavior, Vol. 83, No. 1, 2013, pp. 22-30. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2013.02.006
  34. Sung, H. and Shin, J-I, "A Study on Consumption Value of University Students in SPA Brand: The Moderating Effects of Self-Monitoring," The Journal of Internet Electronic Commerce Research, Vol. 18. No. 2, 2018, pp. 19-33.