초록
이 연구는 국내 직장인의 개인적인 삶과 직장생활의 개선을 위한 여가활동 방안을 제안하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 적은 비용과 시간적 공간적 제약을 최소화하는 여가활동 방안의 형태로 DIY를 선택하여 연구를 진행하였다. 연구방법으로는 1차 사례연구를 통해 기존 운영되고 있는 여가활동 서비스 사례의 특징을 조사하였다. 그리고 2차로 요리를 취미로 하는 직장인 8명을 대상으로 한 심층 인터뷰를 통해 요리 분야 여가활동에 대한 니즈를 알아보았다. 그 결과, 두 가지 필수 요소를 도출해낼 수 있었다. 첫째로 브랜드만의 명확한 범위 설정과 콘텐츠의 확보, 둘째로 여가활동 공유 플랫폼이 조성되어야 한다는 것이다. 이 연구는 직장인을 위한 여가활동에 대한 개선 방안을 제시했다는 점에 의의가 있다. 후속 연구를 통해 여가활동 방안에 대한 설계까지 이어져 우리나라 직장인의 여가활동 확산에 도움이 되기를 기대한다.
The purpose of this study is to suggest a leisure activity for improvement of personal life and career of Korean workers. To do this, DIY was selected as a method of leisure activity that minimizes cost, time and space contraints. As a method of research, I did case study for investigating the characteristics of existing leisure activities. In addition, I examined the needs about cooking activity through an in-depth interview with 8 workers whose hobby is cooking. As a result, two essential elements were derived. First, it is necessary to establish a clear scope and content of the brand. Secondly, a platform for sharing activity is needed. This study is significant in that it suggests the way to improve leisure activity of workers. After this study, it is expected that it will help to spread leisure activities of workers through the design of leisure activities plan.