DOI QR코드

DOI QR Code

Pre Service Chemistry Teachers' Understanding of Science Practices During Open-inquiry Chemistry Laboratory Activities

탐구화학실험 수행에서 나타나는 예비화학교사의 탐구특성 및 변화 분석

  • Shim, Heontae (Department of Chemistry Education, Korea National University of Education) ;
  • Ryu, Suna (Department of Chemistry Education, Korea National University of Education)
  • Received : 2017.09.13
  • Accepted : 2017.12.28
  • Published : 2018.02.20

Abstract

The purpose of this study was to observe and analyze how pre-service secondary chemistry teachers conduct open-ended, free style, exploratory chemistry experiments. The study examined common difficulties and tendencies that teachers showed in the chemistry labs. The study also investigated how these teachers deal with their difficulties and obstacles, such as unexpected results and device errors. Next, the study explored how students' epistemic goals and considerations have been shaped and changed as they interacted with one another and participated in their experiments over time. The study suggests that it could be more effective to gradually decrease guided-features of the experiment by providing appropriate scaffolding, than to start with completely open-ended inquiry labs. The study also suggests that the establishment of epistemic agency among group members influences the way they conduct experiments. Consequently, it is necessary to consider how instructional design for open-ended inquiry labs may provide students with scaffolds to encourage their active participation and to build responsibility in group discussions.

이 연구에서는 20명의 1학년 예비교사들이 탐구화학실험을 수행하면서 겪는 어려움에 어떻게 대응하는가를 분석하고, 탐구실험의 수행이 예비 교사들의 탐구수행능력 및 인식론적 목표와 고려에 어떤 변화를 주었는지 살펴보았다. '화학 지식을 실험에 적절히 적용하지 못함', '참고자료에 대한 강한 의존성' 및 '결과에서 나타난 현상에만 집중' 과 같은 특성은 탐구수행을 방해하였으나, 일부 조에서의 활발한 토의는 관련 화학 개념 및 실험 설계의 오류를 재고찰 하는 기회로 작용하여 장애를 극복하는데 도움을 주었다. 또한 활발하게 토론에 임한 학생들은 실험안에서 분담한 역할만 수동적으로 수행하는 것에서, 새로운 아이디어를 내고 그 아이디어에 대한 책임감을 갖고 실험 성공을 위해 노력해야 한다는 지식 생성을 위한 능동적인 인식론적 주체로서의 발전을 보였다. 이에 본 연구는 처음부터 완전한 자유탐구로 탐구실험 수업을 진행하는 것보다 예비교사의 수준을 고려하여 서서히 자유도를 높여가는 비계의 적용이 효과적임을 제안한다. 또한 본 연구에서 활발한 논의는 효과적이었지만 일부 조에서만 이루어졌으므로, 실험 수행 시 토론을 활발하게 하고 책임감을 높일 수 있도록 하는 비계의 도입이 탐구실험수업 설계에 고려되어야 할 것으로 보여진다.

Keywords

References

  1. Ford, M. J.; Forman, E. A. Review of Research Education 2006, 30, 1. https://doi.org/10.3102/0091732X030001001
  2. ang, I. H.; Cho, H. J.; Jeong, J. W.; Hur, M.; Kim,Y. S. Journal of the Korean Association for Science Education 2006, 26, 177.
  3. Han, S. Y. The Journal of Educational Principles 2004, 9, 47.
  4. Ministry of Education & Human Resources Development; 2007, pp 121-204.
  5. Ministry of Education, Science and Technology; 2011.
  6. Cho, Y. Y. Biology Education 2015, 43, 170. https://doi.org/10.15717/bioedu.2015.43.2.170
  7. Jeong, E. Y.; Lee, J. E. Journal of Science Education 2013, 37, 203. https://doi.org/10.21796/jse.2013.37.1.203
  8. Byun, S. M.; Kim, H. J. Journal of the Korean Association for Science Education 2011, 31, 210.
  9. Lim, S. M; Yang, I. H.; Kim S.M.; Hong, E. J.; Lim, J. K. Journal of the Korean Association for Science Education 2010, 30, 291.
  10. Jeong, J. W.; Lee, K. J.; Kim, J. K. Journal of the Korean Earth Science Society 2006, 27, 364.
  11. Berg, A. C.; Bergendahl, C. V.; Lundberg, B. K.; Tibell, L. A. International Journal of Science Education 2003, 25, 351 https://doi.org/10.1080/09500690210145738
  12. Berland, L. K.; Schwarz, C. V.; Krist, C.; Kenyon, L.; Lo, A. S.; Reiser, B. J. Journal of Research in Science Teaching 2016, 53, 1082. https://doi.org/10.1002/tea.21257
  13. Jimenez-Aleixandre, M. P.; Bugallo Rodriguez, A.; Duschl, R. A. Science Education 2000, 84, 757. https://doi.org/10.1002/1098-237X(200011)84:6<757::AID-SCE5>3.0.CO;2-F
  14. Stroupe, D. Science Education 2014, 98, 487. https://doi.org/10.1002/sce.21112

Cited by

  1. 문제의 구성을 강조한 프로그램에서 나타난 탐구 문제와 과학적 추론의 관련성 탐색 -삼투 현상 탐구 활동을 중심으로- vol.40, pp.1, 2018, https://doi.org/10.14697/jkase.2020.40.1.77
  2. 지식정보처리역량 함양을 위한 데이터 기반 과학탐구 모형 개발 vol.40, pp.6, 2018, https://doi.org/10.14697/jkase.2020.40.6.657