DOI QR코드

DOI QR Code

The importance of Pessac project for Le Corbusier's polychromy -During the period of Purism-

르 코르뷔지에의 색채사용에 있어서 뻬삭 프로젝트의 의미 -퓨리즘 시기를 중심으로-

  • Shin, Moon-Ki (Division of Architecture, Civil, Environmental Engineering, Hoseo University)
  • 신문기 (호서대학교 건축토목환경공학부)
  • Received : 2018.08.10
  • Accepted : 2018.11.02
  • Published : 2018.11.30

Abstract

Le Corbusier is an architect known for his use of mostly white color during the Purism period. On the other hand, he actually utilized polychromy in his works while the principles behind his use of polychromy is not well defined. Through the analysis of the Pessac project, where he deliberately utilized polychromy in the exterior of housing, this study examined not only the principles behind his utilization of colors, but also the fact that this project was a laboratory to set up his architectural language and develop the method of how to employ polychromy. An analysis of this project found that he changed spaces and categorized objects using polychromy based on the white color. He also chose and used colors based on the psychophysiological experience that is related to emotions and habits. To compensate for the problems arising from the architectural space and form in the site, he used various techniques, such as camouflage, optical illusion, 'gift box' technique, and dismantlement method of volume. Therefore, polychromy is used as a method to emphasize his architectural language.

퓨리즘 시기의 르 코르뷔지에는 백색을 주로 사용하는 건축가로 알려져 있다. 그러나 이 시기에 실제 그는 다채색을 많이 사용하였고, 이렇게 다채색을 많이 사용한 것에 비해서는 그의 다채색 사용의 원리들이 그다지 잘 정리되어 있지 않다. 이 원리들을 밝히기 위하여, 우리는 건축물의 외부에 다채색을 드러내어 많이 사용한 뻬삭 프로젝트의 분석을 통해 그가 어떤 방법으로 다채색을 사용하였는지 그리고 그 의도와 원칙이 무엇인지 알고자 하였다. 또한 이 분석과정에서 뻬삭 프로젝트가 그의 건축언어를 정립하기 위한 실험실이었을 뿐만 아니라 동시에 다채색 사용의 방법을 구축하기 위한 실험실이었는지도 알아보고자 하였다. 그 결과로 우리는 그가 백색을 바탕으로 다채색을 이용하여 공간을 변화시키고 또한 물체를 분류한 것을 확인할 수 있었다. 그리고 그는 우리의 감성과 연계되고 경험이나 습관에서 기인하는 심리생리학적인 경험을 바탕으로 색상을 선정하여 현장이 가지고 있는 건축공간과 형태 상의 여러 문제점을 보완하기 위하여 고안해낸 색체를 활용한 위장술, 착시, 선물 상자 기법, 볼륨의 해체방법, 등 다양한 방법들을 활용하였고 이러한 방법들은 뻬삭 이후의 프로젝트들에도 응용된 것을 확인할 수 있었으며, 다채색은 결국 그의 건축언어를 보다 강조하기 위한 수단으로 사용한 것을 알 수 있었다.

Keywords

SHGSCZ_2018_v19n11_583_f0001.png 이미지

Fig. 1. Guide map of the site by the Foundation of Le Corbusier

SHGSCZ_2018_v19n11_583_f0002.png 이미지

Fig. 2. View of “maison en zig-zag” from the rue Xavier Arnozan

SHGSCZ_2018_v19n11_583_f0003.png 이미지

Fig. 3. One part of the Pessac project’s model for “maisons en quiconces” and “maison en jumelle”

SHGSCZ_2018_v19n11_583_f0004.png 이미지

Fig. 4. View of “gratte-ciel” from the rue Le Corbusier

SHGSCZ_2018_v19n11_583_f0005.png 이미지

Fig. 5. 1st. and 2cd. floors plans of “maisons en quiconces”[13] p.80.

SHGSCZ_2018_v19n11_583_f0006.png 이미지

Fig. 6. 1st. floor and roof garden plans of the Stuttgart house[13] pp. 154-155.

SHGSCZ_2018_v19n11_583_f0007.png 이미지

Fig. 7. Front view of Stuttgart house

SHGSCZ_2018_v19n11_583_f0008.png 이미지

Fig. 8. Back view of Stuttgart house

SHGSCZ_2018_v19n11_583_f0009.png 이미지

Fig. 9. Side view of Villa Savoye

SHGSCZ_2018_v19n11_583_f0010.png 이미지

Fig. 10. View of Villa Savoye’s corridor on the second floor

References

  1. J. K. Jung, the first colors of Le Corbusier, Space, 2001.
  2. M. K. Shin, Technology and Architectural Aesthetics, Baleon, 2004.
  3. S. H. Kim, "A Study on the usage of the color and pattern of materials in Villa Savoye", Journal of the Korean Institute of Interior Design, Vol.17, No.5 pp. 133-140, Oct. 2008.
  4. J. Serra, A. Garcia, A. Torres, J. Llopis, "Color Composition Features in Modern Architecture", Color Reserch & Application, Vol.37, No.2 pp. 126-133, April 2012. DOI: http://doi.org/10.1002/col.20657
  5. M. K. Shin, Technology and Architectural Aesthetics, p.151, Baleon, 2004.
  6. A. Ozenfant et Ch. E. Jeanneret, "Le Purisme", L'Esprit Nouveau, No. 4, p.384, Jan. 1921.
  7. C. Prelorenzo(Ed.), La conservation de l'oeuvre construite de Le Corbusier, p.57, Fondation Le Corbusier, 1990.
  8. Arthur Ruegg(Ed.), Polychromie architecturale, p.21, Birkhauser Verlag, 1997.
  9. Le Corbusier, "Polychromie architecturale", p.5, 1931, Unpublished manuscript.
  10. A. Ozenfant et Ch. E. Jeanneret, "Le Purisme", L'Esprit Nouveau, No.4, p.385, Jan. 1921.
  11. Le Corbusier, "Polychromie architecturale", p.5, 1931, Unpublished manuscript.
  12. Le Corbusier, "Polychromie architecturale", pp. 13-23, 1931
  13. W. Boesiger, O. Stonorov, Le Corbusier Oeuvre complete Vol. 1 1910-29, p.80, Les editions d'architecture, 1964.
  14. Le Corbusier, "Polychromie architecturale", pp. 14-20, 1931, Unpublished manuscript.
  15. Le Corbusier, "Polychromie architecturale", p.15, 1931, Unpublished manuscript.
  16. C. Prelorenzo(Ed.), Le Corbusier et la couleur, p.54, Fondation Le Corbusier, 1992.
  17. Le Corbusier, "Polychromie architecturale", p.20, 1931, Unpublished manuscript.
  18. J. Baljeu, Th. Van Doesburg, pp. 137-140, Edition Studio Vista, 1974.
  19. Y. K. Seol, S. H. Lee, "A Study on the Features of External Space implied in Le Corbusier's Housing and his 'Five Points of a New Architecture", Journal of the architectural institute of Korea Planning & Design, Vol.30, No.2 p. 6, Fev. 2014. DOI: http://doi.org/10.5659/JAIK_PD.2014.30.2.003
  20. T. Benton, Les villas de Le Corbusier 1920-1930, p.192, Philippe Sers editeur, 1984.
  21. H. K. Cho, "A Study on the Analysis of Gaze Characteristic of the Villa Savoye -Based on the Difference between Architecture Major Group and Non-Architecture Major Group", Journal of the Korea Academia-industrial cooperation Society, Vol.17, No.11 p.729, Nov. 2016. DOI: http://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.11.724
  22. M. K. Shin, Technology and Architectural Aesthetics, p.159, Baleon, 2004.