초록
공공기관의 기록관은 업무 수행과정에서 생산되는 가치 있는 기록물을 수집 보존하고 동시에 이용자에게 적극적으로 서비스해야 할 책임이 있는 기관이다. 본 연구에서는 품질기능전개(QFD) 기법을 활용하여 기록관이 설치된 공공기관을 대상으로 기록관 서비스의 품질을 측정하고 이를 개선하기 위한 우선순위를 도출하고자 한다. QFD의 구성요소를 규명하기 위하여 중앙행정기관 6곳의 기록관 내부이용자를 대상으로 설문조사를 진행하였고, 문헌연구와 기록연구사와의 면담을 수행하였다. 이후 도출된 이용자 요구사항의 중요도와 기술특성을 기반으로 품질의 집(HoQ)을 구축하여 기록관 서비스 기술특성의 중요도와 우선순위를 도출하였다. 연구 결과, 중앙행정기관의 기록관 서비스는 내부이용자의 기록 이용 가능성을 높이는 서비스에 중점을 두어야 하고, 특히 기록물의 검색, 열람, 대출서비스 지원을 강화해야 함을 확인할 수 있었다.
Archives of Government-Affiliated Organizations have responsibility for collecting and preserving valuable records produced during the business processes of their work and for actively serving users at the same time. This study applied Quality Function Deployment(QFD) techniques to analyzing user's actual requirements and proposing improvements for the archives service quality of central government agencies. In order to derive the components of the QFD, a survey was conducted among internal users of records centers in six central government agencies, as well as a literature study and interviews with working-level records researcher were also conducted. Afterwards, The House of Quality(HoQ) was constructed based on the user's requirements and technical characteristics derived, and the importance and priority of the recorder service technical characteristics were derived based on it. Based on the results, archives service of central government agencies should focus on improving the usability of records for internal user. Especially, it was confirm that the support for searching, reading and borrowing services should be strengthened.