Comparative Analysis of Informatics Education Assessment Tools in Overseas High School

해외 고등학교 정보 교육 검사도구의 비교 분석

  • 최희정 (고려대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공) ;
  • 이원규 (고려대학교 정보대학 컴퓨터학과) ;
  • 김자미 (고려대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공)
  • Received : 2017.12.22
  • Accepted : 2018.01.28
  • Published : 2018.01.31

Abstract

Countries around the world are strengthening informatics education to cope with the development of technology that leads to rapid social change. The last step in the capacity to foster through formal education is high school education. The purpose of this study is to examine the competence and level of informatics curriculum for high school students who aim to enter university in terms of testing tools. In order to carry out the research, we analyzed informatics education related test tools for high school students such as Japan, Germany, and USA. The results of the analysis are as follows: First, both the essay type and the short answer type question are included in the test tool as well as the multiple choice question type. Second, we use the real world model as an item and ask whether we can use computing power for practical problem solving ability. Third, the items directly related to the university education are reflected in the items. This study suggests that it has helped to elucidate the features and discussions of the test tool and establish the development direction of the test tool for informatics education.

빠른 사회 변화를 이끌고 있는 기술의 발전에 대처하기 위해 세계 각국은 정보교육을 강화하고 있다. 보통교육을 통해 육성해야 할 역량의 마지막 단계는 고등학생이다. 본 연구는 대학진학을 목표로 하는 고등학생들이 갖추어야 할 정보교과에 대한 역량과 수준을 검사도구의 측면에서 알아보기 위한 목적이 있다. 연구 진행을 위해 일본, 독일, 미국 등, 고등학생 대상의 정보교육 관련 검사 도구를 분석하였다. 분석 결과, 첫째, 선다형 문항 형식 뿐만 아니라 논술형과 단답형 문항을 검사도구에 함께 포함한다. 둘째, 현실세계의 모델을 문항으로 활용하여 실제적인 문제해결력에 컴퓨팅 파워를 활용할 수 있는 지 묻고 있다. 셋째, 대학 교육과 직접 연계되는 내용을 문항에 반영하고 있다. 본 연구는 검사도구의 특징 및 논의사항을 도출하고 정보교육의 검사도구 개발 방향성을 세우는데 도움을 주었다는 데 시사점이 있다.

Keywords

References

  1. Binkley M. et al. (2012) Defining twenty-first century skills. In: Griffin P., McGaw B., Care E. (eds) Assessment and Teaching of 21st Century Skills. Springer, Dordrecht, p17-66
  2. Wing J. "Computational thinking. Communications of the ACM", 49(3): 33-35. 2006. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
  3. 김자미, 이원규(2014). 영국의 교육과정 개정으로 본 정보 교과의 지식과 문제해결력에 대한 쟁점. 컴퓨터교육학회논문지, 17(3), 54-64.
  4. 김자미, 이원규(2015). 평등과 수월성을 고려한 중국의 정보교육과정. 컴퓨터교육학회논문지, 18(2). 11-21
  5. Department of Computer Science and Engineering Indian Institute of Technology Bombay, Mumbai(2013). CMC: A Model Computer Science Curriculum for K-12 Schools.
  6. 김자미, 이원규(2017). 2016년에 공표한 일본의 학습지도요령과 2015 개정 교육과정 총론의 구성 분석. 컴퓨터교육학회논문지, 20(4). 1-14
  7. 文部科學省(2000). 學習指導要1の槪要, 文部科學省 출처:http://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/cs/1320338.htm
  8. 김자미, 이원규(2014). 통합에서 독립으로, 이스라엘 컴퓨터과학 교과의 진화. 컴퓨터교육학회논문지, 17(4). 33-44.
  9. 교육부(2015). 초.중등학교 교육과정 총론, 교육부 고시 제 2015-80호 별책 1(교육부 고시 제 2015-74호의 부칙개정).
  10. 교육과학기술부(2000). 초.중등학교 정보통신기술 교육 운영지침, 교육과학기술부.
  11. 교육과학기술부(2005). 초.중등학교 정보통신기술 교육 운영지침 개정(안), 교육과학기술부.
  12. Dougherty, Dale (2013). Design, make, play: Growing the next generation of STEM innovators. Routledge.
  13. Halverson, Erica & Sheridan, Kimberly. (2014). The Maker Movement in Education. Harvard Educational Review. 84. 495-504. https://doi.org/10.17763/haer.84.4.34j1g68140382063
  14. 교육부(2007). 2007 개정교육과정 총론, 교육부. 고시 제2007-79 호 별책 1. 교육부
  15. 김자미, 이원규(2016). 교육과정 총론의 문서체제에 나타난 고등학교 정보과 교육과정의 변천. 컴퓨터교육학회논문지, 19(5), 27-40.
  16. 김한성, 정혜진, 이원규(2010). 한국과 일본의 고등학교 정보교과 교육과정 비교 연구. 比較敎育硏究. Vol.20 No.4 韓國比較敎育學會 129-151.
  17. 우호성, 김자미, 이원규(2017). 해외 고등정보 표준교육과정 기반의 국내 대학 교육과정 비교분석. 한국컴퓨터교육학회, 20(1), 27-38.
  18. 文部科學省(2016). 次期學習指導要1等に向けたこれまでの審議のまとめ, 文部科學省.
  19. 文部科學省(2016). 次期學習指導要1等に向けたこれまでの審議のまとめ補足資料, 文部科學省.
  20. 文部科學省(2017). 情報活用能力調査(高等學校) 調査結果. 文部科學省
  21. 大學入試センタ一(2015). National Center for University Entrance Examinations. 출처:http://www.dnc.ac.jp/albums/abm.php?f=abm00006725.pdf&n=2015%E5%A4
  22. 情報入試硏究會(2012). 情報入試硏究會 設立趣意書趣旨. 情報入試硏究會. 출처: http://jnsg.jp/?paged=2
  23. 情報 が一般入試科目にある大學一覽(2017年度入試). 情報入試硏究會 출처: http://jnsg.jp/?p=2028
  24. Kultusministerkonferenz(KMK).Einheitliche Prufungsanforderungen Informatik(05.02.2004). 출처: http://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/veroeffentlichungen_beschluesse/1989/1989_12_01-EPA-Informatik.pdf
  25. About the Exams. 출처: AP Student: https://apstudent.collegeboard.org/takingtheexam/about-exams
  26. CollegeBoard AP(2014). Computer Science A Course Description, 출처: http://media.collegeboard.com/digitalServices/pdf/ap/ap-computer-science-a-course-description.pdf
  27. 大學情報入試全國模擬試驗(2015). 출처: http://jnsg.jp/?page_id=108
  28. Ministerium fur Schule und Weiterbildung des Landes Nordrhein-Westfalen(2017), Zentralabitur 2017-Informatik, 출처: https://www.standardsicherung.schulministerium.nrw.de/cms/zentralabitur-gost/faecher/getfile.php?file=4071
  29. Studienseminar Informatik ab Jahrgang(2014/2016) Abituraufgabensammlung Informatik, 출처: https://www.rupprecht-gymnasium.de/index.php/profil/faecher/mint/informatik/abituraufgabensammlung-informatik